نماد آخرین خبر

حشرات ناقل بیماری ایدز هستند!

منبع
بروزرسانی
حشرات ناقل بیماری ایدز هستند!
به گزارش ايسنا، پژوهشهاي انجام شده نشان داده است که ايدز در سراسر جهان به عنوان علت اصلي مرگ ناشي از بيماري‌هاي عفوني و نيز چهارمين علت اصلي مرگ در سطح بين‌المللي است و در اين ميان، اعتياد تزريقي همچنان در صدر راه‌هاي انتقال ايدز بوده است. چنانچه در ايران نيز 67 درصد علت انتقال ايدز از طريق اعتياد تزريقي و 10 درصد مربوط به انتقال از راه جنسي است. طبق آخرين آمار، حدود 24 هزار مورد HIV/ ايدز در کشور شناسايي شده‌ و پيش‌بيني مي‌شود که حدود 93 هزار مبتلا به اين بيماري در کشور وجود داشته باشد که از اين آمار، تعداد زيادي را جوانان و نوجوانان تشکيل دهند. پژوهشگران کشور نيز در تحقيقات خود به اين نکته اذعان کرده‌اندکه دانش‌آموزان دختر دبيرستاني از آسيب‌پذيرترين گروه‌هاي جمعيتي هستند که به واسطه سن و رفتارهاي پرخطر بهداشتي در معرض خطر ابتلا به ايدز قرار دارند. چنانکه يافته‌هاي تحقيقي بر روي 581 دانش‌آموز دختر 15 ساله در دو دبيرستان دولتي و نمونه دولتي در يکي از مناطق شهر تهران که به بررسي وضعيت اقتصادي،‌ اجتماعي و دانش بهداشتي اين گروه در خصوص ايدز پرداخته است، نشان مي‌دهد 54.5 درصد دانش‌آموزان از دانش نسبتا مناسبي در مورد ايدز برخوردارند. طبق يافته‌هاي اين پژوهش، 95.9 درصد دانش‌آموزان موافق اين موضوع بوده‌اند که : «ايدز يک موضوع بهداشتي و عمومي است و به همين دليل بايد عموم مردم جامعه نسبت به آن آگاهي داشته باشند». همچنين 89 درصد دانش‌آموزان معتقد بودند که بيماران مبتلا به ايدز بايد به نحوي مورد حمايت قرار گيرند. اين پژوهش حاکيست منابع عمده اطلاعات دانش‌آموزان درخصوص ايدز، راديو، تلويزيون، و مطبوعات با 52.2 درصد بوده است. اما اين تحقيق نتيجه‌گيري کرده است که در حال حاضر بيشترين نياز اطلاعاتي دانش‌آموزان در مورد ايدز، با 37 درصد مربوط به «روش‌ها پيشگيري ايدز»، 22 درصد مربوط به اطلاعات عمومي در مورد ايدز و 17 درصد نياز اطلاعاتي دانش‌آموزان، درباره راه‌هاي انتقال ايدز مربوط بوده است. بررسي تفاوت نگرش دانش‌آموزان دو دبيرستان دولتي و نمونه دولتي مورد مطالعه در اين تحقيق حاکي از آن است که دانش‌آموزان دبيرستان نمونه دولتي که از رفاه اقتصادي و اجتماعي بيشترين برخوردار بودند، اطلاعات بيشتري در مورد «ايدز» و نگرش مثبت‌تري نسبت به «بيماران ايدزي و لزوم برخورداري آنها از حق زندگي اجتماعي همانند ساير مردم»، داشته‌اند که اين نقش عواملي مانند منابع اطلاعاتي، متفاوت بودن منابع کسب اطلاعات و نوع روابط اجتماعي در تفاوت سطح دانش در مورد ايدز بين طبقات مختلف اقتصادي – اجتماعي را توجيه مي‌کند. البته طبق يافته‌هاي تحقيق انجام شده دانش‌آموزان باورهاي نادرستي نيز در مورد ايدز دارند: 47.8 درصد بر اين باورند که ايدز يک بيماري عفوني نيست؛ 22.4 درصد ظاهر بيماران مبتلا به ايدز را همانند مردم عادي دانسته و 22.2 درصد حشرات را ناقل بيماري ايدز قلمداد کرده‌اند. درصد کمي از دانش‌آموزان که شامل 2.9 درصد هستند نيز اعتقاد داشته‌اند که فرد مبتلا به ايدز نبايد بيماري خود را به افرادي که لازم است اطلاع دهد. البته طبق تحقيقات انجام شده در سطح بين‌المللي، پاره‌اي از باورهاي نادرست دانش‌آموزان درباره ايدز در سطح متوسطي بوده است. بعلاوه، دانش‌آموزان مدارس خصوصي نسبت به مدارس عمومي از امتياز بالاتري در اين دانش برخوردار بوده‌اند. از ديگر نتايج تحقيق انجام شده در ميان دانش‌آموزان ايراني حاکيست: 20/8 درصد دانش‌آموزان مخالف اين موضوع بوده‌اند که: «عدم پايبندي به اصول اخلاقي از دلايل «مهم» ابتلا به ايدز است»؛ اين بدان معناست که تعهدات اخلاقي صرفا و به تنهايي، نمي‌تواند در پيشگيري از ايدز موثر باشد و توجه به راهکارهاي ديگر هم ضروري است. اما در مجموع اين تحقيق، با اشاره به مطالعات مروري شيوع آگاهي در مورد ايدز در ايران نشان مي‌دهد که اين موضوع ضعيف بوده و حتي گاه کمتر از شيوع آگاهي نادرست است و اين بدان معناست که برنامه‌هاي آموزشي، موفقيت کافي در تغيير نگرش مخاطبان خود نداشته‌اند و رسانه‌هاي جمعي بايد نقش موثرتري در مورد آگاهي عمومي درباره ايدز داشته باشند. مطالعه حاضر لزوم سرمايه‌گذاري بر برنامه‌هاي پيشگيرانه ايدز را به طوري که به تغيير نگرش‌ها و باورهاي نادرست بينجامد، مورد تاکيد قرار داده است.