نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

ماجرای بیلبوردهای تبلیغاتی میلیاردی در تهران

منبع
ايلنا
بروزرسانی
ماجرای بیلبوردهای تبلیغاتی میلیاردی در تهران
ايلنا/ عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه بيلبورد‌هاي تبليغاتي تهران به يکسري اشخاص حقيقي و حقوقي واگذار شده بود، از پس گرفتن آنها خبر داده، با اين‌وجود تاکيد کرد که حتي در شرايط کنوين نيز ابهاماتي در واگذاري اين بيلبوردها وجود دارد. به تازگي با انتشار فيلمي از بذل و بخشش يکي از مديران شهرداري از "سبدِ بيلبوردهاي تبليغاتي شهر تهران" دوباره مساله‌ي ابهام برانگيز بيلبوردهاي شهرداري، قيمت و تعداد آنها مطرح شده است. شهرداري مدام از منابعِ درآمدي پايدار دَم مي‌زند و در اين ميان؛ کسب درآمد از بيلبوردهاي تبليغاتي يکي از راه‌هاي اساسي است. اما به نظر مي‌رسد با روي کار آمدن مديريت شهري جديد، کماکان، بحثِ بيلبورهاي تبليغاتي در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. محمدمهدي تندگويان (عضو شوراي شهر چهارم) بيش از اين در صحن شوراي شهر اعلام کرده بود که بيلبوردهاي تبليغاتي تهران در دستِ هفت يا هشت نفر بوده و درآمدشان به جيبِ شهرداري نمي‌رود. به گفته تندگويان، رانتِ آشکاري در خصوص بيلبوردهاي تبليغاتي ديده شده و شايد بذل و بخشش‌هاي يک مدير شهرداري در خصوصِ بيلبوردهاي تبليغاتي، نمايه کوچکي از رانتِ موجود در اين مقوله باشد. محمود ميرلوحي (عضو شوراي شهر تهران و رئيس کميته اقتصادي) اما در گفتگو با ايلنا، از واژه‌هاي همچون رانت و ابهام استفاده نکرده و اعتقاد دارد در طريقه‌ي درآمدزايي شهرداري از بيلبوردهاي تبليغاتي، يک جاي کار مي‌لنگد. برخي از بيلبوردهاي تبليغاتي در اختيار مراکزي‌ست که "نبايد" محمود ميرلوحي که همواره از مدافعين اصلي درآمد پايدار در شهرداري بوده، در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايلنا که آيا شوراي شهر جديد بالاخره توانست تکليف بيلبوردهاي تبليغاتي را به عنوان يکي از منابع اصلي درآمد پايدار روشن کند و به رانتِ آن پايان دهد، گفت: در جريانِ تنظيم بودجه سال 97 شهرداري تهران، تصميمات بسيار خوبي در اين زمينه گرفته شد. منابع درآمدي شهرداري به شدت پراکنده بود و سعي کرديم منابع را ازجمله در خصوص بيلبوردها متمرکز کنيم. برخي از بيلبوردهاي تبليغاتي در اختيار مراکزي که "نبايد" قرار داشت. درحاليکه براساس مقررات، منظر شهر و هر آنچه در شهر ديده مي‌شود بايد زير ِنظر شهرداري باشد. اين قوانين شامل پادگان‌ها و استاديوم‌ها نيز مي‌شود و به غير از تابلويي‌ که عنوان مجموعه را مشخص مي‌کند، بايد براي نصب هرگونه بيلبورد ديگري از شهرداري مجوز کسب کنند. وي با بيان اينکه بيلبوردهاي شهرداري، مانند عمده‌ي بخش‌هاي اقتصادي شهرداري تهران به صورت پراکنده بوده و شورا سعي دارد آن‌ها را منسجم کند، افزود: در حال حاضر سازمان زيباسازي مسئوليتِ بيلبوردهاي تبليغاتي را برعهده دارد. فراموش نکنيم در شهري مثل تهران، رقم‌هاي تبليغاتي بسيار بالا است، اما سهم شهرداري در اين ميان قابل توجه نبوده و سال گذشته فقط 150 ميليارد تومان درآمد کسب کرديم. در اين موارد تا جايي که توانستيم اصلاحات را انجام داديم. بيلبوردهاي تهران در اختيارِ برخي اشخاص حقيقي و حقوقي و سازمان‌هاي مختلف ميرلوحي در پاسخ به اين سوال که بيلبوردها به چه صورت واگذار مي‌شده است؟ گفت:‌ برخي تابلوها در برخي مناطق به صورت پراکنده در اختيار بخش‌هاي مختلف بود و ما تلاش کرديم مديريتِ تابلوها را متمرکز کنيم. بيلبوردها در اختيار برخي افراد، اشخاص حقيقي و حقوقي و سازمان‌هاي مختلف بوده است. اگر لازم باشد فهرست را منتشر خواهيم کرد عضو شوراي شهر افزود: فعلا قصد انتشار جزئيات آن را نداريم، اما اگر لازم باشد اين فهرست را منتشر خواهيم کرد و مشخص مي‌کنيم که سال 95 و 96 چه کساني، به غير از سازمانِ زيباسازي، اين بيلبوردها را در اختيار داشته‌اند. در حال حاضر بيشتر اين بيلبوردها را از اختيارِ اين اشخاصِ حقيقي و حقوقي درآورده‌ايم و اگر غير از اين موردي مشاهده شود، غيرقانوني است. وي در پاسخ به اين سوال که چه تعداد تابلو در شهر وجود دارد و به چه قيمتي واگذار مي‌شود و آيا سرانجام ابهامات برطرف شده يا خير؟ گفت: امسال پيش‌بيني کرده‌ايم که بتوانيم از محل بيلبوردهاي تبليغاتي، 500 ميليارد تومان درآمد کسب کنيم. اما سازمان زيباسازي نيز وظايف مهمي به عهده دارد و نيازمند بودجه است. سال گذشته فقط 150 ميليارد تومان و امسال با نگاه خوشبينانه 500 ميليارد تومان از اين طريق درآمد خواهيم داشت. يک جاي کار لَنگ مي‌زند ميرلوحي در پايان از وجودِ برخي ابهامات، خبر داده و با بيان اينکه سازمان زيباسازي اعلام کرده است که نمي‌تواند اين 500 ميليارد تومان را محقق مي‌کند، خاطرنشان کرد: اين نشان مي‌دهد که يک جاي کار لَنگ مي‌زند. اگر قرار است تبليغات بشود و چشم مردم به زحمت بيفتد، بايد هزينه‌اش پرداخت شود. با يک حساب سرانگشتي مي‌توان گفت، امروز در تهران با توجه به اين تردد و جمعيت، بيش از 10 هزار ميليارد تومان پول براي تبليغات پرداخت مي‌شود، اما سهمي از اين درآمد به شهرداري تعلق نمي‌گيرد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره