نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

«ریزعلی خواجوی» جنجال‌ها بر سر پیراهن "دهقان فداکار" را پایان داد

منبع
مردم سالاري
بروزرسانی
«ریزعلی خواجوی» جنجال‌ها بر سر پیراهن "دهقان فداکار" را پایان داد
مردم سالاري/ اين روزها دو نقاشي متفاوت از درس "دهقان فداکار" مربوط به کتاب فارسي سوم دبستان، خبرساز شده است. نقاشي اول، "دهقان فداکار" را بدون پيراهن و نقاشي دوم، او را با پيراهن نشان مي‌دهد. محتواي پردازش اين خبر به گونه‌اي است که اين تغيير نقاشي در سال 97 اتفاق افتاده است. حتي برخي از رسانه‌هاي صاحب شناسنامه فريب اين موضوع را خورده‌اند و ضمن پذيرش تغيير نقاشي در سال 97، اين موضوع را تجزيه و تحليل کرده‌اند. اين روزها دو نقاشي متفاوت از درس "دهقان فداکار" مربوط به کتاب فارسي سوم دبستان، خبرساز شده است. نقاشي اول، "دهقان فداکار" را بدون پيراهن و نقاشي دوم، او را با پيراهن نشان مي‌دهد. محتواي پردازش اين خبر به گونه‌اي است که اين تغيير نقاشي در سال 97 اتفاق افتاده است. حتي برخي از رسانه‌هاي صاحب شناسنامه فريب اين موضوع را خورده‌اند و ضمن پذيرش تغيير نقاشي در سال 97، اين موضوع را تجزيه و تحليل کرده‌اند. فاطمه رمضاني معاون ابتدايي دفتر تأليف کتاب‌هاي درسي در گفت‌وگويي با "مردم‌سالاري آنلاين" ماجراي تغيير نقاشي داستان "دهقان فداکار" را تکذيب کرد و گفت اين نقاشي حدودا 10 سال است که تغييري نداشته است. رمضاني گفت: ما بايد به حقيقت موضوع و اصل ماجرا دقت کنيم. مصاحبه‌اي از آقاي ازبرعلي خواجوي در سال 78 وجود دارد که گفته‌اند من در آن شب کت بر تن داشتم و حين آن اتفاق کت خود را آتش زدم. دهقان فداکار، در آن شب فقط کت خود خود را آتش زد. اين نقاشي با حقيقت منافاتي ندارد. واقعيت موضوع اين است که ايشان بعد از آتش زدن کت خود، لباس بر تن داشته‌اند. وي در پاسخ به اين سوال که آيا اخيرا تغييري در اين نقاشي صورت گرفته يا خير، گفت: اين نقاشي مربوط به سال‌هاي پيش است و تغييري در آن صورت نگرفته است. متاسفانه برخي از رسانه‌ها به اين موضوع دامن زده‌اند که نقاشي درس "دهقان فداکار" امسال تغيير يافته است. اين در حالي است که اين نقاشي سالهاست که به اين صورت در کتاب‌ فارسي چاپ مي‌شود. او ادامه داد: از 1388 تا به امروز اين نقاشي به همين صورت چاپ مي‌شود. جاي تعجب است که امسال رسانه‌ها در مورد نقاشي مذکور، چنين خبري را درج مي‌کنند. هدف اين رسانه‌ها از درج چنين خبري مشخص نيست؛ ولي يقينا اين خبر صرفا يک جوسازي است. امسال هيچ تغييري در اين نقاشي صورت نگرفته است. رمضاني ابراز داشت: حتي برخي ادعا کرده‌اند که اين داستان از کتاب درسي فارسي حذف شده است. در ادامه‌ي اين ادعا برخي گفته بودند که بعد از سال‌ها اين داستان به کتاب فارسي اضافه شده است! اين صرفا يک ادعا است. به هيچ عنوان درس "دهقان فداکار" از کتاب درسي فارسي حذف نشده است. فداکاري "دهقان فداکار" هميشه به عنوان يک درس آموزنده در کتاب درسي سوم دبستان چاپ شده و هيچگاه حذف نشده است. او با گلايه از برخي از رسانه‌هاي خبري گفت: اين درس صرفا يک الگوي اخلاقي براي بچه‌هاي دبستاني است تا اينچنين درس از خود گذشتگي و فداکاري بياموزند. دهقان فداکار بعد از آن جريان، دچار بيماري ذات‌الريه مي‌شود. او با از خودگذشتي مانع از يک فاجعه بزرگ شد. اما اکنون با درج اين خبر، اين مساله به حاشيه رفته است. آيا آنها فکر نمي‌کنند اگر بچه‌هاي دبستاني با اين جوسازي مواجه شوند که مثلا نقاشي دهقان فداکار زماني بدون پيراهن بوده و اکنون با پيراهن چاپ مي‌شود، آيا از اصل ماجرا که همانا يادگيري فداکاري است فاصله نمي‌گيرند؟ وي تصريح کرد: برخي رسانه‌ها اين موضوع را به حاشيه بردند و صرفا "نقاشي با پيراهن يا بدون پيراهن" را در ذهن جامعه تصويرسازي کرده‌اند. حين مواجهه بچه‌هاي دبستاني به اين جوسازي بايد به آنها چه پاسخي بدهيم؟ آموزش از خودگذشتي به بچه‌هايمان مهم‌تر است يا نقاشي درس؟ هر چند که نقاشي درس هم حدودا 10 سال است که تغييري نکرده است. تغيير چند سال پيش نيز بر اساس واقعيات است. رمضاني گفت: به نظر من طرح اين موضوع صرفا مساله‌اي جهت تلافي جريانات مختلف در جامعه است. برخي اگر مشکلي با همديگر دارند چرا آنرا به حيطه آموزشي بچه‌ها مي‌کشانند؟ اکنون اصل قضيه که آموزش از خودگذشتي و فداکاري است، تحت تاثير يک سري جرياناتِ بي‌اهميت قرارگرفته است. يک بچه کلاس سوم با شنيدن اين جريانات چه حسي پيدا مي‌کند؟ او ادامه داد: برخي از افراد، تلافي مشکلات ديگر را در طرح چنين مسائلي دنبال مي‌کنند که اين رويکرد درستي نيست. اين موضوع تعليم و تربيت است. ما اگر مي‌خواهيم تلافي کنيم، بهتر است موضوعات ديگري را انتخاب کنيم. نبايد پاي بچه‌ها به وسط بيايد. براي يک بچه کلاس سوم اصلا مهم نيست که اين فرد لباسي بر تن داشته يا خير. مهم اين است که درس فداکاري را بياموزد. اما وقتي با اين جوسازي مواجه مي‌شود، اين آموزه در حاشيه قرار مي‌گيرد. برخي وقتي از جايي دلخوري دارند، در جاي ديگر تلافي مي‌کنند. تبعات چنين برخوردهايي غير قابل جبران است. رمضاني تصريح کرد: با طرح اين موضوعات بچه‌ها به اصل ماجرا شک و ترديد پيدا مي‌کنند و اثر آموزشي آن مبحثِ آموزشي نيز از بين مي‌رود. واقعا صدمات و تبعات اين نوع رويکرد آنچنان فراوان است که جبران نخواهد شد. وي افزود: طرح اين موضوعات بيشتر به شبکه‌هاي اجتماعي باز مي‌گردد که دنبال سوژه‌هايي هستند که قبلا کار نشده است. آنها مي‌خواهند مسائلي را مطرح کننده که پيشتر کسي آنها را طرح نکرده است. شبکه‌هاي اجتماعي دنبال خوراک هستند و مي‌خواهند مخاطبين خود را به حيرت آورند. لذا سوژه‌هايي را انتخاب مي‌کنند که کمتر بدان اشاره شده است. اينبار نيز داستان "دهقان فداکار" را انتخاب کرده‌اند. اين پيامد منفيِ رواج روزافزون کانال‌ها و شبکه‌هاي خبري مجازي است. شايد بهتر است که دراين رويه تجديد نظر کنيم. ما نيز بايد به بچه‌هايمان بياموزند که ضمن چنين فضايي، لازم است که قدرت تشخيص و تحليل خود را جهت صحت مسائل افزايش بدهند و به سادگي هر مساله‌اي را نپذيرند. اين درسي است که بايد به بچه‌هايمان آموزش بدهيم. يادآور مي‌شود که ازبرعلي خواجوي مشهور به دهقان فداکار قبل از انقلاب و در آذرماه ۱۳۴۰ شمسي، در سن سي و دو سالگي با از خودگذشتگي مانع از يک فاجعه بزرگ انساني شد و جان ده‌ها نفر آدم را نجات داد. اما اکنون در سال 97، صرفا پيراهن او براي ما خبرساز شده است... گفت‌وگو: سيد مسعود آريادوست ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد