تسنيم/ دانشآموزان دبستاني در تعطيلات عيد ۹۸، "پيک نوروزي" ندارند بلکه طرح "عيد و داستان" جايگزين آن شده است؛ آنها ميتوانند از ميان سه فعاليت داستانخواني، داستانگويي و داستاننويسي با هدف تقويت خلاقيت دست به انتخاب بزنند.
دانشآموزان دوره ابتدايي عيد 98، پيک نوروزي ندارند و طرح "عيد و داستان" جايگزين پيک نوروزي شده است.
در همين رابطه، رضوان حکيمزاده معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزشوپرورش با اشاره به ابعاد مغفول مدرسه مخصوصاً در دوران کودکي که کمتر مورد توجه قرار گرفته گفته است: اين برنامه براي تقويت مهارت خواندن و نوشتن است، چالش سال گذشته اين بود که مدارس ميگفتند طرح، ديرهنگام به آنها اعلام شده و امسال زودتر اطلاعيه را به استانها ارسال کرديم؛ گزارش ارزيابي عملکرد سال گذشته نشان ميداد 86 درصد استانها برنامه عيد و داستان را رعايت کردند و بيشترين چالش را با شهر تهران داشتيم که براي حل آن در نوروز 98 صحبت کرديم.
طبق دستورالعمل اجراي طرح "عيد و داستان"، بر اساس نظرخواهي بهعمل آمده از استانها، بررسي ميداني و تحليل دستاوردهاي اجراي طرح در سال گذشته، مواردي براي بهبود شرايط اجرا مورد تأکيد قرار گرفته است:
نحوه اجراي طرح "عيد و داستان"
دانشآموزان به انتخاب خودشان فقط يکي از فعاليتهاي سهگانه "داستانخواني، داستاننويسي يا داستانگويي" را انجام ميدهند بنابراين آموزگاران از تقسيمبندي دانشآموزان براي انجام فعاليتها يا اجبار به انتخاب يکي از فعاليتها خودداري کنند.
دانشآموزان و خانوادههاي آنها در صورت انتخاب فعاليت داستانخواني در انتخاب کتاب مورد نظر براي خلاصه کردن آزادي عمل دارند و به هيچ عنوان نبايد مجبور به خريد کتاب خاصي شوند؛ آموزگاران و مديران ميتوانند در انتخاب کتاب مناسب فقط راهنمايي لازم را داشته باشند.
مديران مدارس و روساي مناطق ميتوانند از ظرفيت ساير دستگاهها، سازمانها يا افراد خيّر براي تأمين کتاب داستان بهصورت رايگان براي دانشآموزان در مناطق کمتر برخوردار استفاده کنند.
لازم است با توجه به اهميت انس دانشآموزان با کتاب، ترويج فرهنگ مطالعه، تقويت مهارتهاي نوشتن، خلاقيت، مهارتهاي گفتاري، ابراز وجود و انتقال غيرمستقيم پيامهاي تربيتي از طريق داستان، مديران مدارس، روساي مناطق و همکاران آموزش ابتدايي از طريق حضور فعال در رسانههاي محلي و استاني نسبت به انعکاس فعاليتهاي عيد وداستان اهتمام داشته باشند.
استفاده از دستاوردهاي طرح
همه دانشآموزان بايد بهخاطر اجراي فعاليتهاي عيد و داستان مورد توجه قرار بگيرند و به کار آنها بازخورد داده شود که شامل تشويق براي انجام فعاليت، ارائه نقاط قوت و ارائه نقاط قابل بهبود هريک از فعاليتهاست.
در کلاسهاي درس، فعاليتهاي فوقبرنامه و در برنامههاي ويژه مدرسه فعاليتهاي انجام شده دانشآموزان، ارائه شود.
در هفته بزرگداشت مقام معلم در هر مدرسه، نمايشگاهي از فعاليتهاي دانشآموزان در طرح عيد و داستان برگزار شود و از خانوادهها، مسئولان و مقامات محلي ساير دستگاهها، براي بازديد دعوت به عمل آيد.
از ايجاد هرگونه فضاي رقابتي و رتبهبندي آثار خودداري شود، به منظور شناسايي استعدادهاي برتر در زمينه داستاننويسي هر معلم بدون ايجاد حساسيت يک اثر از فعاليتهاي دانش آموزان کلاس را به مدرسه و مناطق آموزش وپرورش براي بررسيهاي تخصصي و هدايت استعداد تحويل دهد.
نحوه انجام فعاليت توسط دانشآموزان
داستانخواني
دانشآموز ميتواند به انتخاب خود و خانواده و با کمک معلم يک کتاب داستان را بخواند و خلاصه آن را با دستخط خود بنويسد، مشخصات کتاب حتماً در صفحه اول گزارش دانشآموز نوشته شود، دانشآموزان ميتوانند از کتابخانه يا بوستان خود، کتاب را به امانت بگيرند.
داستاننويسي
دانشآموز ميتواند با توجه به علاقه و رغبت خود در هر موضوع دلخواه داستاني را با دستخط خود بنويسد و در صورت علاقه و متناسب با آن نقاشيهايي را هم ترسيم کند.
همچنين دانشآموز ميتواند گزارش سفر عيد خود را به صورت مصور يا غير مصور با دستخط خود بنويسد.
دانشآموز ميتواند پاي قصه مادر بزرگها و پدر بزرگها يا ساير افراد بنشيند و ضمن شنيدن قصه آن را با دستخط خودش در قالب کتاب داستان باز آفريني کند.
داستانگويي
دانشآموز ميتواند داستاني را با تخيل خود يا از روي متن، روايت کند و صداي خود را ضبط يا صدا و تصوير خود را در هنگام روايت داستان يا نمايش، ضبط کند.
بازار