نماد آخرین خبر

فرجی دانا: دانشگاه ملی مهارت ایجاد می شود/ افزایش تفویض اختیارات به دانشگاهها

منبع
مهر
بروزرسانی
فرجی دانا: دانشگاه ملی مهارت ایجاد می شود/ افزایش تفویض اختیارات به دانشگاهها
مهر/ وزير علوم، تحقيقات و فناوري، گفت : در راستاي سياست مهارت آموزي براي دانشجويان، دانشگاه ملي مهارت ايجاد مي شود و مهارت آموزي با محوريت اين دانشگاهها در ساير دانشگاههاي کشور پياده خواهد شد. رضا فرجي دانا در همايش معاونان آموزشي دانشگاهها که با شعار "مشارکت و ارتقاي کيفيت" در دانشگاه خوارزمي برگزار شد، سياست هاي وزارت علوم را براي ارتقاي کيفيت آموزش عالي تشريح کرد. وي با اشاره به اينکه در تاريخ آموزش عالي بعد از انقلاب اسلامي، دستاوردهاي مهمي بويژه در بخش آموزش و افزايش ظرفيت دانشگاهها با تلاش همه دولتها به دست آمده است، بر ضرورت آسيب شناسي و نقد روند هاي گذشته و موجود براي تعالي بيشتر تاکيد کرد. وزير علوم با اعلام اينکه عدم تقاضا محور و ماموريت گرا نبودن براي دانشگاههاي کشور يک نقص است، اظهار داشت : دانشگاهها بايد به محيط خود پاسخگو باشند که اين پاسخگويي علاوه بر اينکه رسالت دانشگاه است موجب پويايي آن نيز مي شود. وي تاکيد کرد: دانشگاهها بايد براي خود ماموريت هاي ملي، منطقه اي و فرا ملي تعريف کنند که در اين راستا رشته هاي دانشگاهي نه صرفاً در پاسخ به تقاضاي اجتماعي متقاضيان تحصيل، بلکه در پاسخ به نيازهاي جامعه طراحي شوند. وزير علوم وجود صندلي هاي خالي در مجموعه آموزش عالي را فرصت مناسبي دانست که بايد از آن براي تغيير رشته هاي اشباع شده به رشته هاي جديد مورد نياز بازار کار استفاده کرد. فرجي دانا کارآفريني و مهارت آموزي را دو اصل مهمي دانست که بايد دانشگاهها براي تقويت آن برنامه ريزي کنند و دانشجويان به گونه اي تربيت شوند که قابليت کار آفريني داشته باشند تا بتوانند نيازها و تقاضاهاي جامعه را درک کرده و آنها را به طرح کسب و کار تبديل و با ايجاد شرکت هاي دانش بنيان و تکميل زنجيره علم تا محصول به توليد ثروت در جامعه کمک کنند. وزير علوم با بيان اينکه کيفيت در آموزش عالي يک اصل مهم است، گفت: معني کيفيت در آموزش عالي اين است که دانشگاهها به جايگاهي برسند که در رفاه اجتماعي مردم نقش داشته باشند. فرجي دانا يکي از ساده ترين و مهمترين راهکارهاي افزايش کيفيت دانشگاهها را به کارگيري نيروهاي توانمند، داراي تحصيلات عالي و نخبه در حوزه "آموزش"دانشگاه دانست و گفت: اين همکاران در خط اول پاسخگويي به اعضاي هيات علمي و دانشجويان قرار دارند و نحوه برخورد آنها در رضايت دانشگاهيان بسيار موثر است. وزير علوم استفاده از شيوه هاي نوين تدريس و بهره گيري از تجربيات موفق دانشگاههاي برتر دنيا و به اشتراک گذاشتن منابع علمي اساتيد با تجربه با دانشگاههاي کمتر برخوردار را از جمله راهکارهاي کيفيت آموزشي دانشگاهها بيان کرد. فرجي دانا ضمن تاکيد بر ضرورت ايجاد دوره هاي آموزش ضمن خدمت بويژه براي استادياران تازه جذب شده، گفت: بايد در راستاي به روز شدن اساتيد تلاش کنيم و فرصت هاي مطالعاتي را در اختيار اعضاي هيات علمي قرار دهيم که اين فرصت ها مي تواند در دانشگاههاي برخوردار داخلي، صنايع کشور يا دانشگاههاي برتر دنيا باشد. وزير علوم، تمرکز زدايي و تفويض اختيارات به دانشگاهها را از مهمترين برنامه هاي وزارت علوم اعلام کرد و گفت: مديران دانشگاهها تا جايي که امکان دارد اختيارات قابل واگذاري را به اعضاي هيات علمي و اگذار کنند و مشارکت آنان را در مديريت ها افزايش دهند. وي افزود: اگر اعضاي هيات علمي در فرآيند انتخاب مديران نقش داشته، همدلي و همفکري بيشتري با وي خواهند داشت و قطعا شاهد کاهش مطالبات خواهيم بود. وزير علوم بر پاسداري از ارزشها و پرهيز از ابتذال در دانشگاهها تاکيد کرد و گفت: ارزش هاي علم و عالم با ابتذال ناسازگار است که در اين راستا نکته مهم اين است که ما خود به ارزش ها پايبند بوده و به آن عمل کنيم.