معاون وزیر بهداشت: بومی گزینی نیروهای پزشکی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد
ايرنا
بروزرسانی
ايرنا/ معاون آموزشي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: بومي گزيني نيروهاي پزشکي، در دستور کار شوراي آموزش پزشکي قرار گرفته تا 30 درصد نيروهاي وزارت بهداشت از نيروهاي بومي باشد.
«اميرمحسن ضيايي» روز يکشنبه در هفتاد ونهمين نشست شوراي آموزش پزشکي و تخصصي در دانشگاه علوم پزشکي ايران با اشاره به اصلاح قوانين ادارات آموزشي، افزود: اين برنامه با هدف افزايش ماندگاري پرسنل پزشکي در مناطق محروم اجرا مي شود.
وي خاطرنشان کرد: توزيع نيروي انساني در مناطق مختلف کشور دچار اشکال است و اگر مي خواهيم خدمات پزشکي در شهرهاي مختلف توسعه يابد، بايد قانون برقراري عدالت آموزشي را اجرا کنيم.
نياز بخش آموزش پزشکي به حداقل يکهزار ميليارد تومان اعتبار
معاون وزير بهداشت گفت: همانگونه که وزارت بهداشت از کسري اعتبار رنج مي برد، بخش آموزش پزشکي نيز با همين مشکل روبرو است؛ کاهش منابع آموزش پزشکي، ارائه خدمات پزشکي را با مشکل مواجه کرده است.
ضيايي افزود: اگر نيروي با کيفيت تربيت نشود، مشکلات و هزينه هاي درماني بيشتر خواهد شد.
وي ادامه داد: اکنون در حال محاسبه قيمت تمام شده سيستم آموزش پزشکي هستيم تا نيازها احصا شود.
به گفته معاون وزير بهداشت، در بخش بيمارستان هاي آموزشي، حداقل به يکهزار ميليارد تومان اعتبار نياز داريم و بايد منابع بيشتري به آن اختصاص داد.
ضيايي افزود: متاسفانه اعتبار آموزشي در بودجه سال 93 افزايش نيافته و اميدواريم مجلس شوراي اسلامي به اين امر توجه کند؛ وضعيت بودجه ما در سال آينده، انقباضي خواهد بود.
تعريف مسير برد - برد در اجراي طرح خدمت پزشکان در مناطق محروم
معاون وزير بهداشت گفت: به علت کمبود نيروي انساني پزشکي در مناطق محروم در سال هاي گذشته مجبور بوديم قانون هايي(طرح خدمات پزشکي) وضع کنيم تا پرسنل پزشکي به مناطق محروم اعزام شوند.
ضيايي افزود: اين مساله مشکلاتي را براي جامعه پزشکي به وجود آورد که با اجراي مکانيسم هاي مختلف، فشار روي اين جامعه بايد کم شود.
معاون وزير بهداشت خاطرنشان کرد: مسير برد - برد براي مردم و ارائه کنندگان خدمت براي کم کردن اين فشار در حال تعريف است، اما اجراي آن نياز به منابع دارد؛ براي ماندگاري پزشکان در مناطق محروم بايد از پرداخت هاي ترجيحي و ثابت و مستقيم استفاده کنيم.
ضيايي گفت: اين پرداخت ها تضمين کننده ماندگاري پرسنل پزشکي در مناطق محروم خواهد بود.
نياز نظام سلامت به راه اندازي 400 رشته و مقطع پزشکي
معاون وزير بهداشت گفت: برنامه اي براي توسعه رشته ها و مقاطع پزشکي مورد نياز کشور تا سال 1404 طراحي شده و وزارت بهداشت موظف است اين توسعه را مدنظر قرار دهد اما اين توسعه نياز به برنامه ريزي و منابع با تاکيد بر کيفيت دارد.
ضيايي افزود: نظام سلامت کشور به حدود 400 رشته و مقطع پزشکي نياز دارد.
راه اندازي مجتمع آموزش سلامت در شهرهاي کشور
معاون وزير بهداشت از راه اندازي مجتمع هاي آموزش سلامت در شهرهاي کشور خبر داد و گفت: اين موسسات وظيفه تربيت نيروي سلامت در حد کارشناسي را برعهده دارند.
ضيايي افزود: آموزش فني و حرفه اي در علوم سلامت به اين موسسات واگذار خواهد شد.
وي با اشاره به راه اندازي برخي رشته هاي سلامت توسط برخي بخش ها (دانشگاه علمي و کاربردي ) تصريح کرد، متولي راه اندازي اينگونه رشته ها، وزارت بهداشت است و مسوولان بخش هاي ديگر نيز اين مساله را قبول دارند.
ضيايي درباره رشته هاي بين رشته اي نيز گفت: براي راه اندازي اينگونه رشته ها در حال مذاکره با وزارت علوم هستيم.
وي همچنين با اشاره به توسعه بي رويه رشته هاي پزشکي در کشور افزود: در سال هاي گذشته به سمت توسعه کمي حرکت و از بخش کيفي غفلت کرديم؛ طي 15 سال تقريبا در همه استان هاي کشور، دانشکده پزشکي راه اندازي شد زيرا با توجه به دوران انقلاب، به نيروي متخصص نياز داشتيم.
معاون وزير بهداشت گفت: اما اکنون براي راه اندازي اين موسسات و دانشکده ها بايد براساس راهبرد توزيع جغرافيايي نيرو براساس برنامه آمايش سرزمين، مجوز صادر و تعداد نيروهاي مورد نياز احصا شود.
ضيايي افزود: اگر استانداردهاي لازم براي راه اندازي اين دانشکده ها تامين نشود، توسعه آنها را محدود خواهيم کرد.
وي به برگزاري آزمون دستياري در ارديبهشت سال آينده (1393) اشاره کرد و گفت: اين آزمون بدون هيچ تغييري نسبت به سال هاي گذشته برگزار خواهد شد و تغييرات احتمالي در سال 94 اعمال مي شود.
معاون وزير بهداشت با تاکيد بر آسيب شناسي آموزش دستياران در شوراي آموزش پزشکي گفت: آزمون هاي دستياري براساس خواندن کتاب بوده و به مهارت و اخلاق حرفه اي نمي پردازد.
ضيايي تاکيد کرد: انرژي خود در چهار سال آينده را به توسعه کيفي آموزش پزشکي معطوف خواهيم کرد.
وي با اشاره به رشد بي قواره و کاريکاتوري ساختار فيزيکي آموزش پزشکي گفت: وزارت بهداشت، مقطع کارداني رشته هاي پزشکي را حذف کرده، درحاليکه در همه رده ها نياز به تربيت کاردان داريم.
معاون وزير بهداشت گفت: توسعه آموزش پزشکي به ويژه در بخش دولتي بايد هدفمند و راه اندازي رشته هاي بي کاربرد بايد از دستور کار خارج شود.
ضيايي با بيان اينکه افزايش نيروي ارائه کننده خدمات درماني به معناي افزايش سطح سلامت مردم نيست، افزود: بطور مثال افزايش بيش از نياز تعداد دندانپزشکان، موجب افزايش هزينه هاي درماني خواهد شد.
وي تاکيد کرد: کروکولوم(برنامه آموزشي) پزشکي درحال بازبيني است تا متناسب با نيازهاي نظام سلامت باشد.