فارس/ يک جمعيت پژوه به تحليل تفاوت ميل فرزندخواهي و فرزندآوري در جامعه ايراني پرداخت و گفت: اين تفاوتها روشنگر اهميت بسيار ويژه سبک زندگي و نوع نگرش به فرزندآوري است.
صالح قاسمي جمعيتپژوه ظهار داشت: در حاليکه بيش از ۶۰ درصد خانوادههاي ايراني تمايل دارند که بيش از دو فرزند داشته باشند، اما بهعلت رواج سبکزندگي غيربومي و مصرفگرايي و همچنين عدم اجراي سياستهاي کلي جمعيت توسط دولت و ديگر نهادهاي مسؤول، اين ميل فرزندخواهي به عمل فرزندآوري منجر نميشود.
وي به توضيح دو شاخص فرزندخواهي و فرزندآوري در علم جمعيتشناسي پرداخت و گفت: در شاخصهاي جمعيتي، شاخصي تحت عنوان شاخص نرخ باروري وجود دارد که به معنا ميانگين تعداد فرزندان متولد شده از يک زن است اما شاخص باروري ايدهآل و مطلوب نيز وجود دارد که اين شاخص بيانگر اين است که هر خانواده دوست دارد چند فرزند داشته باشد.
اين جمعيت پژوه يکي از راههاي بررسي شاخص فرزندآوري ايدهال را سوالاتي برشمرد که در پرسشنامههاي حين ازدواج انجام ميشود و براساس آمار به طور ميانگين هر زوج ميل به دنيا آوردن 2.8 فرزند را دارد در حاليکه ميزان باروري امروز در ايران 1.8 فرزند است.
وي بيان داشت: در واکاوي علت اينکه چرا ميان شاخص ايدهال فرزندآوري و باروري زوجين حدود يک فرزند تفاوت وجود دارد، گفت: اگر اين مساله درست فهيمده شود سياستگذاران و تصميم گيرنداگان ميفهمند گره اصلي فرزندآوري کجاست .
قاسمي 2 عامل اقتصاد و سبک زندگي را در ايجاد تفاوت ميان اين دو نرخ موثر دانست و اظهار داشت: از آنجايي که متاسفانه فرزندآوري به دلائل غير کارشناسانهاي پرهزينه شده است، وقتي زوجي براي بار اول با هزينههاي فرزندآوري روبرو ميشوند، انگيزهشان براي به دنيا آوردن فرزند دوم کم ميشود.
اين جمعيت پژوه مراحل غير ضروري مثل غربالگريهاي متعدد، سونوگرافي و آزمايشهاي غير ضروري را از جمله اين سدهاي اقتصادي در فرزندآوري عنوان کرد و تاکيد کرد: سبک زندگي از عامل اقتصادي نقش پررنگتري ايفا ميکند به اين معني که دختران و پسران جوان با توجه به گسترش سبک زندگي غربي، به سمت اصالت فردي، رفاه و مصرفگرايي و لذت گرايش پيدا کردهاند و از اين جهت فرزندآوري متعارض با بنيانهاي زندگيشان که مبتني بر فردگرايي است قرار گرفته است.
وي افزود: بنابراين زوجين پس قرار گيري در شرايط واقعي زندگي وقتي متوجه به خطر افتادن لذتهاي فردي زندگيشان ميشوند در ايده ال فرزندآوري تجديد نظر کرده و از اين ميانگين به 1.8 درصد فاصله ميگيرند.
بازار