نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

ماجرای آموزش زبان‌های خارجی در مدارس وارد فاز تازه‌ای شد

منبع
مهر
بروزرسانی
ماجرای آموزش زبان‌های خارجی در مدارس وارد فاز تازه‌ای شد
مهر/ دبيرکل شوراي عالي آموزش‌وپرورش گفت: ازنظر شوراي عالي آموزش‌وپرورش به‌عنوان مرجع قانون‌گذار منعي براي آموزش زبان‌هاي ديگر وجود ندارد. اگر تاکنون اين اتفاق نيفتاده است بايد بررسي شود. اين موافقت ضمني آموزش و پرورش ماجراي آموزش زبان هاي خارجي ا وارد فاز تازه اي ميکند. مهدي نويد ادهم با اشاره به طرح رفع انحصار از زبان انگليسي در نظام آموزشي همگاني کشور، اظهار کرد: اين طرح به امضاي ۵٧ تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيده است و يک‌فوريتي است که هنوز به تصويب مجلس شوراي اسلامي نرسيده است؛ بنابراين تا تصويب فاصله دارد و اگر در صحن علني مجلس تصويب شود قانون خواهد بود و لازم‌الاجراست و البته نقدهاي جدي بر اين طرح از سوي متخصصان و صاحب‌نظران واردشده است. علي‌رغم آموزش ساير زبان‌ها در کانون پرورش فکري از اين کلاس‌ها چندان استقبال نمي‌شود وي افزود: در اين طرح رفع انحصار از زبان انگليسي ذکرشده است به‌طوري‌که گويا فقط زبان انگليسي از سوي آموزش‌وپرورش مجاز شناخته‌شده است. شوراي عالي آموزش‌وپرورش در جلسه ۶٧٨مورخ ۲آبان۱۳۸۱ مصوبه‌اي دارد که اين انحصار را شکسته است و تدريس زبان‌هاي ديگر را هم در مدارس مجاز دانسته و در آن طرح سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي را موظف کرديم که در زمينه تدوين مواد درسي و تأمين معلم برنامه‌ريزي کند. دبيرکل شوراي عالي آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: بر طبق اين مصوبه علاوه بر زبان انگليسي، امکان تدريس زبان‌هاي روسي، ايتاليايي، اسپانيايي، آلماني و فرانسوي توسط آموزش‌وپرورش وجود دارد. نويد ادهم بابيان اينکه ازنظر شوراي عالي آموزش‌وپرورش به‌عنوان مرجع قانون‌گذار منعي براي آموزش زبان‌هاي ديگر وجود ندارد، گفت: اگر تاکنون اين اتفاق نيفتاده است بايد بررسي شود. همان‌طور که در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در بخش کانون زبان که وابسته به آموزش‌وپرورش است، ظرفيت براي آموزش زبان‌هاي ديگر وجود دارد و اگر در آنجا هم‌کلاس زبان‌هاي ديگر تکميل نمي‌شود بايد دليل آن جستجو و بررسي شود. عدم تقاضاي اجتماعي براي آموزش زبان‌هاي ديگر وجود دارد دبيرکل شوراي عالي آموزش‌وپرورش در ادامه اضافه کرد: در بررسي‌هايي که انجام داديم، مشخص‌شده که از اصلي‌ترين دلايل، عدم تقاضاي اجتماعي براي آموزش زبان‌هاي ديگر است. وي تصريح کرد: کودکان و نوجوانان با زبان ياد مي‌گيرند که زندگي کنند و امور زندگي خود را در مراودات فکري، علمي، تجاري و سياحتي با آن زبان سپري کنند. زبان انگليسي‌زبان غالب دنيا است و تنها کشورهاي انگليسي‌زبان نيستند که زبان انگليسي توانا هستند و هر شهروندي که آشنا با اين زبان است با دانستن زبان انگليسي در هرکشوري مي‌تواند به حل نيازهاي خود بپردازد و در مراکز علمي و کنفرانس‌ها شرکت کند و بهره بگيرد و بهره دهد. نويد ادهم با اشاره به تأکيد مقام معظم رهبري بر اين‌که انحصار وجود نداشته باشد، اظهار کرد: در آموزش‌وپرورش تلاش خود را کرده‌ايم و مصوبه و قانون آن راداريم و بايد بستر اجتماعي آن را فراهم کنيم چراکه از نظر اجرا انحصار وجود دارد اما از نظر قانوني و سياست‌گذاري انحصاري وجود ندارد. وي افزود: در بخشي از اين طرح آمده است که چون آموزش زبان انگليسي در آموزش‌وپرورش کارآمد نيست به آموزشگاه‌هاي آزاد واگذار شود. اگر کمي دقت کنيم متوجه مي‌شويم که در آموزش رياضي، فيزيک و يا زبان عربي چالش اين‌چنيني داريم و بايد دليل را در عوامل ديگر مثل سن آموزش، روش آموزش، مهارت‌ها و شايستگي معلمان براي آموزش محتواي آموزشي و...جستجو کرد و اين موارد مي‌تواند دلايل ناکارآمدي زبان انگليسي شده باشد. روش تکيه‌بر قواعد و گرامر در آموزش زبان با روش مبتني بر چهار مهارت جايگزين شده است دبيرکل شوراي عالي آموزش‌وپرورش تأکيد کرد: خوشبختانه در سال‌هاي اخير بر اساس سند تحول بنيادين و برنامه درس ملي تغييرات خيلي خوبي در آموزش زبان انگليسي داده‌شده است و پيشنهاد مي‌کنم تمام مخاطبان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي کتاب‌هاي درسي جديد را ببينند و بازخورد آن را از صاحب‌نظران جويا شوند. نويد ادهم خاطرنشان کرد: نگراني نمايندگان مبني بر اينکه آموزش زبان انگليسي دانش آموزان را براي گفت‌وگو آماده نمي‌کند و بر قواعد و گرامر تأکيد مي‌کند، سال‌ها است که روش سابق وجود ندارد و امروز آموزش زبان انگليسي بر پايه چهار مهارت در مدارس آموزش داده مي‌شود. وي بابيان اينکه البته مشکلاتي و ابهاماتي وجود دارد، گفت: پيشنهاد مي‌کنم اگر نمايندگان مي‌خواهند طرحي را مانند رفع انحصار زبان انگليسي تنظيم کنند در يک کار کارشناسي با مشارکت شوراي عالي آموزش‌وپرورش چالش‌هاي آموزش زبان را شناسايي و چاره‌انديشي کنند. دبيرکل شوراي عالي آموزش‌وپرورش اذعان کرد: آموزش‌وپرورش همان‌طور که موظف است فيزيک و شيمي و رياضي را آموزش دهد، موظف است آموزش زبان انگليسي را در سراسر کشور چه در سطح شهرها و چه در مناطق محروم و روستايي که آموزشگاه‌ها حضور ندارند، داشته باشد. نويد ادهم تصريح کرد: مي‌توان از ظرفيت ساير بخش‌هاي غيردولتي مثل آموزشگاه‌ها استفاده کرد چراکه جزء سياست‌هاي آموزش‌ و پرورش مشارکت پذير کردن فرآيندهاي تعليم و تربيت است و آنجا که آموزشگاه‌ها با نگاه علمي و نه تجاري به ميدان مي‌آيند، آموزش‌وپرورش استقبال مي‌کند و برخي از برنامه‌ها را با کمک آن‌ها انجام خواهد داد. طرح رفع انحصار از زبان انگليسي به‌صورت فعلي، مخالف عدالت آموزشي است وي بابيان اينکه اين طرح به‌صورت فعلي مخالف عدالت آموزشي است، گفت: بستر اجراي اين طرح آماده نيست. در کلان‌شهرها آموزشگاه‌هاي موفق و توانمند داريم اما در شهرهاي کوچک، روستاها و مناطق محروم بار سنگين آموزش اين‌گونه دروس بر عهده آموزش‌وپرورش است و درنتيجه نبايد زحمات و خدمات معلمان و مديران مدارس ناديده گرفته شود. دبيرکل شوراي عالي آموزش‌وپرورش اظهارکرد: عملکرد آموزش‌وپرورش در اين حوزه با آموزشگاه‌ها مقايسه مي‌شود که اين قياس جامع و کاملي نيست چراکه دانش آموزان علاقه‌مند به يادگيري زبان به آموزشگاه‌هاي خارج از مدرسه مي‌روند و همچنين مدت ‌زماني که براي آموزش در آموزشگاه‌ها وجود دارد از مدت‌زمان تخصيصي زبان در برنامه درسي مدارس بيشتر است. نويد ادهم افزود: در کشور ما به دلايل مختلف آموزش زبان از متوسطه دوره اول شروع مي‌شود اما بسياري از دانش آموزان از دوران ابتدايي به آموزشگاه‌هاي خارج از مدارس مي‌روند و بايد براي سن آموزش زبان تصميم‌گيري صورت بگيرد. وي در ادامه اضافه کرد:آموزش‌وپرورش برنامه مشخص براي آموزش زبان دارد و اگر تعداد درخواست‌کنندگان براي آموزش زبان‌هاي ديگر به حدنصاب برسد، آموزش‌وپرورش موظف به تشکيل کلاس است. نويد ادهم در پايان گفت: پيش‌بيني مي‌کنم اين طرح در فرايند بررسي و تصويب، تغييرات جدي خواهد داشت.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد