نماد آخرین خبر

مخالفت معاون وزیر با تدریس زبان انگلیسی از مقطع ابتدایی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مخالفت معاون وزیر با تدریس زبان انگلیسی از مقطع ابتدایی
ايسنا/ رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش ضمن بيان اينکه سرجمع کمتر از ۵ درصد دانش آموزان ما به آموزشگاه‌هاي زبان مي‌روند گفت: بسياري از داوطلبان آموزشگاه‌ها، دانش آموزان مدارس غيردولتي‌اند و يک دليل آن برخورداري مالي است. حجت الاسلام علي ذوعلم با حضور در برنامه تلويزيوني پرسشگر با بيان اينکه بايد عميق تر به موضوع ناکارآمدي آموزش زبان انگليسي نگريست گفت: تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه براي اين تعداد دانش آموز زياد نيست. فقط شش ميليون دانش آموز در متوسطه داريم. اگر ميانگين در هر آموزشگاهي ۲۰۰ دانش آموز مشغول به آموزش باشند مي‌توان گفت سرجمع کمتر از ۵ درصد دانش آموزان ما به آموزشگاه زبان مي‌روند. ضمن آنکه وجود آموزشگاه‌ها بد نيست، زيرا کمک مي‌کند تا دانش آموزان تقويت شوند و خدمات دريافت کنند. وي افزود: اما مشکل آنجاست که چرا همه دانش آموزان امکان حضور ندارند و بايد به عدالت آموزشي توجه کنيم. از سوي ديگر بايد ديد رسالت و ماموريت آموزش و پرورش در انتقال دروس مختلف چقدر است؟. رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با اشاره به اينکه اي کاش به آن اندازه که روي زبان انگليسي توجه داريم روي آموزه‌هاي اخلاقي و آداب و مهارت هاي سبک زندگي، هنر و تفکر نيز دغدغه داشتيم گفت: توجه متوازن و متعادلي روي همه ساحت ها و حوزه هاي يادگيري وجود ندارد. ذوعلم افزود: نکته قابل تامل ديگر اين است که بسياري از داوطلبان آموزشگاه‌ها، دانش آموزان مدارس غيردولتي اند و يک دليل آن برخورداري مالي است. البته که آموزش زبان در مدارس غيردولتي هم به معناي مستغني شدن دانش آموزان در زبان خارجي نيست. وي با بيان اينکه حدود ۴۰۰ ساعت آموزش رسمي زبان خارجي در دوره تحصيل داريم گفت: آيا ميزان و ساعات آموزشي در ۱۱ حوزه يادگيري يکسان است؟ قطعا آموزش زبان از کيفيت لازم برخوردار نيست. مطالعه ابعاد مختلف ناکارآمدي آموزش زبان انگليسي، جاي بحث دارد. رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در پاسخ به پرسشي درباره گردش مالي ۱۴۵ ميليارد توماني آموزشگاه‌هاي زبان در هر ترم گفت: امروز سهم آموزش و پرورش از بودجه سالانه حدود ۴ درصد است در حالي که در برخي کشورها به ۱۵ درصد مي رسد. آيا مگر کيفيت زبان فارسي ما از زبان خارجي بالاتر است؟ آموزش زبان فارسي دچار چالش جدي است در حالي که نزديک ۵۰ درصد مناطق ما دوزبانه‌اند و آنجا آموزش زبان فارسي به شدت دچار ضعف است و يکسري دلايلي مانع پاسداري از زبان فارسي که زبان آموزش رسمي است، مي‌شود تا جايي که ممکن است برخي دانش آموزان ما نتوانند تا ششم دبستان به فارسي صحبت کنند. وي ادامه داد: بايد بيش از دغدغه زبان خارجي، چندين جلسه در اين برنامه صرف زبان فارسي شود. مگر اهميت درس هاي ديگري چون هنر کمتر از زبان خارجي است؟. دچار چالش در کل کيفيت آموزش هستيم که بايد به آن بپردازيم. ضمن آنکه زبان خارجي در دانشگاه‌ها و آموزش عالي نيز دچار چالش است. اگر مسائل ما اولويت گذاري نشود و به ريشه ها نپردازيم يک مرتبه مسائلي چون زبان خارجي پررنگ و در شبکه هاي مجازي دست به دست مي‌شود. وي تاميد کرد: با اينکه زبان انگليسي را از دبستان شروع کنيم مخالفم زيرا مبتني بر واقعيت نيست و جز ايجاد بحران و تبعيض بيشتر، ثمري نخواهد داشت. دبير زبان انگليسي در متوسطه بسيار کم داريم. اگر قرار باشد آموزش زبان از دوره ابتدايي شروع شود همه مدارس نمي توانند معلم زبان داشته باشند. بايد به همين دليل به ۴۰۰ ساعت آموزش، کيفيت بدهيم. اکنون ساعات آموزش دروس از ۹۰ به ۷۰ دقيقه و هفته‌هاي آموزشي ما به جاي ۳۵ به ۲۸ هفته هم مي‌رسد. ذوعلم ادامه داد: با اين شرايط، برنامه درسي که تدوين کرده‌ايم عملا به طورکامل قابل اجرا نيست. اگر کيفيت و زمان آموزش را بهبود دهيم کيفيت آموزش زبان هم دوبرابر مي‌شود. به مديران کل استان ها هم تاکيد مي‌کنم تلاش کنند که ۹۰دقيقه‌هاي آموزش براي هر دروس کامل اجرا شود. دچار چالش جدي کيفيت هستيم و بايد آن را درمان کنيم. معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه نمايندگان ارائه دهنده طرح رفع انحصار از آموزش زبان خارجي مي‌خواستند از ظرفيت جامعه براي بهبود آموزش استفاده کنند گفت: اين نکته خوبي است و استفاده از ظرفيت هاي ديگر براي تعميق آموزش خوب است. وي تاکيد کرد: اما قطبي کردن آموزش صحيح نيست. وجود آموزشگاه هاي زبان براي ارتقاي زبان آموزي خوب است اما نکته اش اين است که مبادا بچه هاي بااستعداد که تمکن مالي ندارند محروم شوند که آموزش و پرورش بايد کمک کند.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد