مهر/ وزير آموزش و پرورش گفت: يکي از وظايف آموزش و پرورش ارتقاي توانايي افراد براي زيستن شرافتمندانه و يادگيري اين اصول به دانش آموزان است.
حاجي ميرزايي در اولين همايش ملي پنجههاي کارآمد سربازان ماهر که صبح امروز در سالن مرواريد شهرک امام خميني برگزار شد اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولي تربيت و آموزش از هيچ کوشش و مشارکتي براي انجام مسئوليتهاي خود دريغ نخواهد کرد و خوشبختانه ستاد کل نيروهاي مسلح نيز با راه اندازي قرارگاه مهارت آموزي به سربازان گام ارزشمندي را در راستاي آموزش مهارت برداشته است.
وي با بيان اينکه ما در کنار ستاد کل نيروهاي مسلح بوده و از اين طرح حمايت ميکنيم، گفت: يکي از وظايف آموزش و پرورش ارتقاي توانايي افراد براي زيستن شرافتمندانه و يادگيري اين اصول به دانش آموزان است چرا که اگر يادگيري به درستي صورت نگيرد ما داراي جامعهاي درمانده، داراي استيصال و انفعال خواهيم بود، بنابراين بايد به مسئله آموزشها توجه ويژهاي شود.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه تمايزات امروز جوامع ناشي از تمايزات در يادگيري است، خاطرنشان کرد: يکي از توصيههاي مهم مقام معظم رهبري بحث اقتصاد مقاومتي است. اقتصاد مقاومتي مبتني بر نيروي انساني کارآمد، آموزش ديده و ماهر است و هيچ شکوفايي در اقتصاد روي نخواهد داد مگر آنکه نيروي انساني کارآمدي در آن باشد.
حاجي ميرزايي با بيان اينکه آموزش و پرورش کارکردهاي مختلفي دارد گفت: يکي از کارکردهاي ما اين است که تجربيات گذشته را به آيندگان منتقل ميکنيم و خود را براي يک زيست شرافتمندانه آماده و توانمند ميکنيم.
وي با اشاره به مسير هدايت دانش آموزان از مدرسه به دانشگاه خاطرنشان کرد: ما بايد در برابر اين مسير که جريان فرهنگي ما را دچار اختلال و اهداف مهم تعليم و تربيت را دچار مشکل ميکند بايستيم و آن را تغيير دهيم.
وزير آموزش و پرورش افزود: ما بايد راهها و انتخابهاي ديگري براي دانش آموزان به وجود آوريم تا از مسير ظرفيتهاي فني نيز بتوانند استخدام شوند. اين فقط براي استخدام بايد مدرک ليسانس يا فوق ليسانس داشته باشند درست نيست و بايد به سمتي برويم که به مهارتها نيز توجه شود.
حاجي ميرزايي با استقبال از تصميم ستاد کل نيروهاي مسلح در مهارت آموزي به سربازان خاطرنشان کرد: ستاد کل نيروهاي مسلح به دنبال مشوقهايي است که اين جريان تقويت شود و ما نيز از آن استقبال ميکنيم. نبايد تنها مسير بعد از مدرسه و دوران دانش آموزي را دانشگاه قرار دهيم و بعد هم در کنار آن يک ظرفيت اقتصادي چندين ميلياردي شکل بگيرد. ميتوان اين ظرفيت اقتصادي را در خدمت ديگر بخشها نيز قرارداد.
وزير آموزش و پرورش در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه کارآمدي يک مهارت و دانش امر بسيار مهمي است، گفت: بايد آموزشها منتج به نتيجه شود و اين مهارتها و دانش موثر و اجرايي باشد.
وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه حدود ۳۴ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در مدارس فني و حرفهاي، کار و دانش و هنرستان تحصيل ميکنند، گفت: ۹۴۵ هزار نفر عدد اين دانش آموزان است که ميتوانند با مهارتهايي که فرا گرفتهاند در حوزههاي صنعت، کشاورزي، هنر و ... تحولات گستردهاي را پديد بياورند.
بازار