ساخت واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده تا 15 آذر به پایان می‌رسد

منبع
بروزرسانی
ساخت واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده تا 15 آذر به پایان می‌رسد
حسين انواري امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: با زلزله رخ داده در شمال‌غرب کشور 2 هزار خانوار زير پوشش کميته امداد آسيب پذير شده‌اند و اين خانوارها در همه روستاهاي مناطق زلزله زده پراکنده هستند. وي ادامه داد: پس از وقوع زلزله، کاري که کميته امداد انجام داد، اين بود که با حضور شش استان که امکانات لازم را داشتند، يک ستاد عملياتي در منطقه تشکيل شد. سرپرست کميته امداد امام خميني (ره) با اشاره به اينکه مسئوليت هر حوزه به يک استان سپرده است، افزود: انجام عمليات ساخت مسکن در اين مناطق با همکاري بنياد مسکن صورت مي‌گيرد. وي با اشاره به اينکه نخستين واحد مسکوني ساخته شده در مناطقه زلزله‌زده يک ماه قبل به صاحب آن تحويل شد، افزود: در حال حاضر نيز برنامه‌ريزي بر اين است که تا 15 آذر ماه کار ساخت واحدهاي مسکوني در مناطق زلزله‌زده به حدي که خانواده‌ها از چادر بيرون آمده و در منازل خود ساکن شوند، انجام مي‌شود. انواري در ادامه با اشاره به اينکه وام اختصاص يافته براي ساخت واحدهاي مسکوني مددجوي در اين مناطق تا مرحله سفت‌کاري کفايت مي‌کند، اضافه کرد: مجموعه کميته امداد در تلاش است که با همکاري خيران واحدهاي مسکوني به صورت کامل به مددجويان تحويل شود. وي ادامه داد: ممکن است، در ساخت خانه‌هاي مسکوني مددجويي نواقصي هم وجود داشته باشد، ولي اميد است که تعهد يک هزار و 400 واحد مسکوني کميته امداد در اين مناطق تا يک ماه ديگر انجام شود. سرپرست کميته امداد امام خميني در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به اينکه اقدامات کميته امداد به صورت ارائه الگوهاي توانمند سازي صورت مي‌گيرد، اضافه کرد: اقداماتي که کميته امداد در کشورهاي مختلف انجام مي‌دهد، متفاوت است. وي ادامه داد: کميته امداد در خارج از کشور به شکل داخل مددجو ندارد و در خارج از کشور الگوهاي توانمند سازي منتقل مي‌شود. انواري افزود: ارائه الگوهاي توانمند سازي در خارج از کشور با همکاري دولت و شهرداري آن کشورها انجام مي‌شود. وي ادامه داد: براي مثال در کشور تاجيکستان برنامه‌هاي کميته امداد به صورت آموزشي است و کميته امداد با الگو سازي و ارائه آموزش‌هاي لازم و در نهايت صدور گواهي زمينه اشتغال خانواده‌ها در اين کشور فراهم مي‌کند. سرپرست کميته امداد امام خميني همچنين با اشاره به اينکه در آفريقا نيز اغلب اقدامات کميته امداد به صورت آموزشي است، افزود: هزينه‌اي که کميته امداد در کشورهاي خارجي صرف مي‌کند، براي مربياني است که براي آموزش در آنجا حضور پيدا مي‌کنند و برخي از هزينه‌ها نيز توسط خود دولت آن کشورها تامين مي‌شود. وي در ادامه با اشاره به اينکه نخستين کشوري که کميته امداد فعاليت خود را در آنجا آغاز کرد، لبنان بود افزود: اغلب خانواده‌هايي که در اين کشور از کميته امداد کمک مي‌گيرند، بي‌سرپرست هستند. انواري افزود: همچنين در کشور عراق نيز اغلب افراد کمک گيرنده ايتام هستند.