نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

حقتان را از قبض برق بگیرید!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حقتان را از قبض برق بگیرید!
ايسنا/ يکي از آيتم‌هاي قبوض برق حق بيمه است که رقمي معادل ۱۰۰ تومان در ماه از مشترکان شهري و ۵۰ تومان در ماه از مشترکان روستايي اخذ مي‌شود تا اگر حادثه اي براي وسايل برقي ايجاد شد افراد بتوانند خسارت خود را از بيمه دريافت کنند.  از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ قرار بر اين بود که تمامي وسايل برقي از سوي شرکت توانير بيمه شوند و مبلغي در قبوض برق بابت همين مساله از مشترکان اخذ شود و با کسر اين مبلغ، مشترکين خانگي در مورد مشکلات برقي که در خانه پيش مي‌آيد بيمه شوند؛ اما مساله ‌مورد توجه پيگيري‌هايي است که در اين زمينه صورت مي‌گيرد و اينکه آيا هزينه وسايل برقي سوخته شده در اثر نوسانات برقي به مشترک داده مي‌شود يا خير؟ در حال حاضر ۳۵ ميليون مشترک برق در کشور وجود دارند که ماهانه به طور ميانگين مبلغي حدود ۳.۵ ميليارد تومان به عنوان حق بيمه در قبض برق پرداخت مي‌کنند. هرچند به دليل پايين بودن مبلغ پرداخت بيمه نسبت به مبلغ قبض برق، برخي از مشترکان توجهي به آن نمي‌کنند؛ به همين دليل در هنگام وقوع حادثه از چنين تسهيلاتي بي اطلاع هستند و پيگير دريافت حق خود نمي‌شوند. در مقابل برخي افراد که از ارائه چنين تسهيلاتي آگاه هستند پيگير دريافت حق بيمه خود مي‌شوند که بسياري از آن‌ها نيز نتيجه مورد رضايتي دريافت نمي‌کنند. با وجود اين‌که بسياري از مشترکان مبلغ اضافه شده بابت بيمه را در قبوض خود مشاهده کرده‌اند ولي تقريبا هيچ اطلاع‌ رساني درستي درباره چگونگي استفاده مشترکان از اين بيمه انجام نشده و سوالات بيشماري در اين زمينه باقي مانده است. سوالاتي نظير اين‌ که بيمه دقيقا چه نوع خسارت‌هايي را پوشش مي‌دهد؟ سقف پرداختي براي هر خسارت چقدر است؟ مراحل دريافت خسارت چگونه است؟ در صورت بروز اختلاف ميان مشترک و شرکت بيمه بايد به چه نهادي مراجعه کرد؟ و ده‌ها سوال ديگر که همگي بي ‌پاسخ مانده است. بر اساس توضيحات شرکت توانير، در اين رابطه طبق ماده ۱۲ قانون الحاق به هر يک از وزارتخانه هاي نفت و نيرو از طريق شرکت‌هاي تابع ذي ربط اجازه داده مي شود مبلغي را که طبق قوانين بودجه سنواتي در قبوض گاز و برق براي هر واحد مسکوني و تجاري تعيين مي شود، اخذ و صـرفاً جهـت بيمـه خسارات مالي و جاني اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزينه هاي پزشکي ناشي از انفجار، آتش سـوزي و مسـموميت مشترکان شهري و روستايي و سکونتگاهي عشايري گاز و برق از طريق شرکتهاي بيمه برگزاري مناقصه اقدام کنند. چطور براي دريافت خسارت اقدام کنيم؟ براساس روال قانوني، برگزاري مناقصه جهت انتخاب شرکت بيمه‌گر، پس از ابلاغ قانون بودجه انجام مي‌شود و ترتيبات مناقصه نيز با توجه به حساسيت موضوع در کوتاه‌ترين زمان ممکن و در صورتي که نياز به تمديد نباشد، ۴۵ روز به طول مي‌انجامد. به ترتيب در سال ۱۳۹۱ بيمه دانا و در سالهاي ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بيمه دي به عنوان شرکت بيمه‌گر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. در سال ۱۳۹۴ نيز پس از انجام مناقصه، شرکت بيمه پارسيان به عنوان بيمه‌گر انتخاب شد. همچنين در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بيمه دي و سال ۱۳۹۸ بيمه کوثر برنده مناقصه شدند. مشترکاني که در سال گذشته دچار خسارت ناشي از برق شده باشند نيز مي‌توانند مدارک را به شرکت‌هاي توزيع نيروي برق ارائه دهند که پس از مبادله قرارداد و براساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بيمه گر رسيدگي و پرداخت مي‌شود. چقدر خسارت به افراد تعلق مي‌گيرد؟ طبق اعلام شرکت توانير، براي خسارت تجهيزات حداکثر ۱۲۱ ميليون و ۲۸۰ هزار ريال، آتش‌سوزي و انفجار حداکثر چهار ميليارد و ۱۶۹ ميليون ريال،، غرامت فوت حداکثر چهار ميليارد و ۵۴۸ ميليون ريال، غرامت نقص عضو حداکثر سه ميليارد و ۳۲ ميليون ريال و هزينه پزشکي حداکثر سه ميليارد و ۲۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار ريال تعلق مي‌گيرد. چه مدارکي لازم است؟ مدارک عمومي شامل براي اين کار تصوير آخرين قبض پرداختي مشترک (مصرف کننده) يا تصوير صورت حساب پيامکي آخرين قبض، تصوير کپي کارت ملي مشترک (مصرف کننده)، تصوير اجاره‌نامه يا سند مالکيت محل خسارت است. همچنين براي خسارت وارده به تجهيزات به استثناي مشترکين تجاري نياز به ارائه مدرک فاکتور فروشگاه يا تعميرگاه مجاز(با مهر و امضا)، گزارش معتمد محل يا نيروي انتظامي (در صورت وجود) و براي خسارت آتش‌سوزي نياز به ارائه تصوير محل حادثه (۲عدد)، تصوير گزارش آتش‌نشاني، تصوير گزارش کلانتري، تصوير پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) است. در صورت خسارت ناشي از انفجار، تصوير گزارش آتش‌نشاني يا مقامات ذي‌صلاح، تصوير گزارش کارشناس خسارت، تصوير ليست موارد آسيب‌ديده، تصوير فاکتور تعميرات، تصوير محل حادثه (۲ مورد) و براي خسارت هزينه پزشکي تصوير صورت حساب بيمارستان، تصوير مدارک پزشکي و پرونده‌هاي بيمارستاني، تصوير گزارش مقامات ذي‌صلاح لازم است. براي خسارت نقص عضو تصوير گزارش نيروي انتظامي يا بازرسان قانوني و سازمان آتش‌نشاني، تصوير کپي شناسنامه و کارت ملي مصدوم، تصوير گزارش اولين مرجع درماني و پزشک معالج، تصوير صورت حساب و پرونده کامل پزشکي مصدوم در زمان بستري، تصوير گواهي پزشک معالج مبني بر اتمام درمان، تصوير عکس راديولوژي پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان (در صورت شکستگي اعضاي بدن) لازم است. براي حادثه منجر به فوت نيز تصوير تمام صفحات شناسنامه و کارت ملي ابطال شده، تصوير کپي برابر اصل معاينه جسد، تصوير کپي برابر اصل گزارش پزشک قانوني، تصوير کپي برابر اصل گواهي فوت، تصوير راي محاکم قضايي، تصوير گواهي انحصار وراثت نياز است. هم‌چنين، براساس ضوابط قراردادي، مشترکان تا ۱۵ روز پس از اختلال برق که باعث بروز يکي از موارد مذکور شده باشد، مي‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌هاي توزيع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به اين دفاتر تحويل دهند. بديهي است بررسي اين مدارک در روالي قانوني انجام مي‌شود.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره