نماد آخرین خبر

وزارت فرهنگ در مسیر متناسب‌سازی با تحولات فضای مجازی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
وزارت فرهنگ در مسیر متناسب‌سازی با تحولات فضای مجازی
ايرنا/ رئيس مرکز فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، گفت: فرصت‌ها و تهديدهاي تحولات فضاي مجازي، تغيير الگوي حکمراني در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه را ضروري ساخته است و از اين رو اين وزارتخانه تدابيري را براي مواجهه با تحولات فضاي مجازي انديشيده است. محمدرضا بهمني در ديدار وزير و مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با معاون اول رييس جمهوري با اشاره به تدوين برنامه تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در فضاي مجازي با بيان اين مطلب افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تدابيري را براي مواجه با تحولات فضاي مجازي در عرصه فرهنگ انديشيده و به همين منظور تدوين برنامه و متناسب­ سازي وزارتخانه با اين تحولات از حدود يکسال قبل در دستورکار اين وزارتخانه قرار گرفت. وي ادامه داد: همزمان با تدوين برنامه مذکور، مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي کشور در جلسه ۲۶ فروردين ۹۸، ۸ دستگاه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را مکلف به تدوين برنامه تحول سازماني کرد که اين وزارتخانه اولين وزارتخانه‌اي است که برنامه متناسب‌سازي سازماني خود با تحولات فضاي مجازي را تهيه و فرآيند اجرايي سازي آن را آغاز کرده است. بهمني اهم چالش­ هاي عرصه فرهنگ ناشي از تحولات فضاي مجازي را مورد اشاره قرار داد و کاربر محورشدن و افزايش توليد و توزيع محتوا از سوي کاربران عمومي، ورود فعالان غيرفرهنگي به حوزه توليدات فرهنگي مانند اپراتورها، بروز پديده گمنامي در توليد و نشر محصولات فرهنگي، هنري و رسانه­ اي، دشواري کنترل و مميزي قبل از نشر، در هم تنيدگي قالب ­هاي محصولات فرهنگي و فراگيري محصولات صوتي و تصويري، تصرف بازار مصرف فرهنگي کشور توسط رقبا و معارضان در بستر شبکه‌هاي توزيع فضاي مجازي را از جمله اين چالش ها برشمرد. رئيس مرکز رسانه­ هاي ديجيتال افزود: به واسطه اين گونه چالش ­ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه هاي مختلف ماموريتي خود با پديده ­ها، بازيگران و الگوهاي نوين در توليد، نشر و مصرف فرهنگي، هنري و رسانه­ اي مواجه شده به گونه ­اي که نيازمند تغييرات جدي در تعاريف، سياست ­ها، فرآيندها و ابزارهاي انجام فعاليت­ هاي خود شده است. مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه گفت: بنا به اين ضرورت­ ها و با توجه به مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي کشور، برنامه تحول براي ارتقاي نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در فضاي مجازي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تدوين شده است. بهمني در معرفي ارکان مفهومي و اقدامات اين برنامه ادامه داد: در اين برنامه ۷۱ اقدام عملياتي در قالب پنج گروه و به عنوان ۵ رکن برنامه پيش بيني شده است. وي نخستين رکن برنامه را «متناسب­ سازي تشکيلات و نظام مديريت وزاتخانه با تحولات فضاي مجازي» معرفي کرد و گفت: بهبود ساختار سازماني، توانمندسازي نيروي انساني و تقويت نقش تنظيم ­گري وزارتخانه در فضاي مجازي را از جمله اقدامات اين رکن است. همچنين در اين برنامه، «توسعه دولت الکترونيک و پلتفرم­ هاي فرهنگي در فضاي مجازي» به عنوان رکن زيرساختي و مهم در نظر گرفته شده که در اين گروه، اقداماتي مانند اصلاح نظام مجوزها، تسهيل و تسريع خدمات به اهالي فرهنگ و هنر، حمايت از ايجاد و توسعه پلتفرم­ هاي ايراني در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه، در دستورکار قرار گرفته است. بهمني در بخش ديگري از سخنان خود، ضرورت حضور و نقش ­آفريني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارتقاي محتوايي فرهنگ و هنر ايراني - اسلامي در بستر فضاي مجازي را يادآور شد و گفت: توجه به فرصت­ ها و تهديدهاي پيش­رو در زمينه توليد و نشر محتوا در فضاي مجازي از اهميت بالايي برخوردار است به گونه­‌اي که يکي از کلان برنامه هاي وزير فرهنگ دولت دوازدهم نيز «ارتقاي محتوايي محصولات فرهنگي و هنري» است، لذا در اين بخش از برنامه تحول، به اقداماتي همچون شبکه­ سازي توليدکنندگان محتوا، استفاده از ابزارهاي نوين براي پايش و صيانت از محتواي فرهنگي در فضاي مجازي و ارتقاي سواد مجازي کاربران به ويژه خانواده ­ها، توجه شده است. وي تاکيد کرد: تحولات فضاي مجازي، عنصر کسب و کاري در عرصه فرهنگ را برجسته ­تر کرده است. بنابراين ذيلِ گسترش کسب و کارهاي فرهنگي در فضاي مجازي به عنوان رکن چهارم برنامه تحول نيز اقداماتي طراحي شده است که اموري چون حمايت از شکل­ گيري مراکز نوآوري و شتاب دهي فرهنگي، هنري و رسانه ­اي، گسترش آموزش کسب و کارهاي نوين در ميان اهالي فرهنگ و حمايت از شکل­ گيري مجامع و تشکل­ هاي کسب و کاري در عرصه فرهنگ را شامل مي شود. بهمني افزود: اين برنامه تلاش کرده موضوع «بهبود اطلاع­ رساني و تبليغات در فضاي مجازي» را به عنوان رکن پنجم برنامه تعريف تعريف کرده و نسبت به اجراي اقداماتي مانند تعميم قوانين مديريت تبليغات در کشور به فضاي مجازي و پيشگيري از گسترش اخبار جعلي و محتواهاي آسيب ­رسان، اهتمام ويژه داشته باشد. وي در پايان تصريح کرد: ذيل مجموعه اقدامات اين برنامه، هم ­اکنون ۲۸ پروژه به صورت فراگير در همه­ بخش هاي وزارتخانه در حال اجراست. که از اين تعداد حدود ۷ پروژه مهم در حوزه دولت الکترونيک و متناسب­ سازي وزارتخانه و ۲۱ پروژه نيز در حوزه­ هاي محتوا، کسب و کارهاي فرهنگي و اطلاع­ رساني هستند. رئيس مرکز فناوري اطلاعات و رسانه­ هاي ديجيتال در پايان گزارش خود، خطاب به معاون اول رئيس جمهور درخواست داشت براي تدبير موفق نسبت به تحولات فضاي مجازي، ضرورت تغيير در الگوي سياست گذاري و تنظيم ­گري سازماني در دستگاه­ هاي فرابخشي دولت مانند سازمان امور اداري و استخدامي و سازمان برنامه و بودجه، مورد توجه قرار گيرد چرا که در غير اين صورت دولت دچار نوعي حبس ظرفيت در اعمال حکمراني در همه بخش­ هاي گوناگون به ويژه در بخش فرهنگ و هنر خواهد شد. عصر شنبه، ۱۷ سند فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري، سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونان و مديران عامل سازمان‌هاي زير مجموعه اين وزارتخانه، رونمايي شد. از جمله اين اسناد مي توان به ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني، برنامه هاي ارتقاي فرهنگي مراسم راهپيمايي اربعين، برنامه هاي فرهنگ زيارت و گردشگري مذهبي، برنامه ارتقاي فرهنگ سلامت، برنامه هاي ارتقاي فرهنگ حفاظت از محيط زيست، برنامه ترويج ورزش همگاني، ارتقاي فرهنگ کار و مهارت آموزي، برنامه ارتقاي فرهنگ توانمند سازي مددجويان، ترويج فرهنگ مصرف بهينه آب و ارتقاي فرهنگ وقف در کشور اشاره کرد. در اين نشست همچنين گزارشي از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه هاي مختلف توسط معاونان، مديران عامل سازمان هاي زير مجموعه، مشاوران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در محل اين وزارتخانه به معاون اول رئيس جمهوري ارائه شد.