نماد آخرین خبر

ابلاغ دستورالعمل تجزیه‌ و تحلیل سوالات امتحان نهایی سال ۹۹-۱۳۹۸

منبع
ايمنا
بروزرسانی
ابلاغ دستورالعمل تجزیه‌ و تحلیل سوالات امتحان نهایی سال ۹۹-۱۳۹۸
ايمنا/ در راستاي کمک به بهبود طراحي سؤالات در آزمون‌هاي آتي و ارتقاي سطح کيفيت آموزشي، از سوي مرکز سنجش و پايش کيفيت آموزشي، دستورالعمل تجزيه‌وتحليل سؤالات امتحان نهايي سال ۹۹ -۱۳۹۸ ابلاغ شد. در راستاي ارزشيابي از عملکرد دانش آموزان براساس استانداردهاي ملي (طراحي و اجراي نظام ارزشيابي پيشرفت تحصيلي نتيجه محور در سطح ملي) و اجراي فعاليت تجزيه‌وتحليل کشوري سوالات امتحانات نهايي نوبت‌هاي خرداد، شهريور و دي‌ماه و ارائه بازخورد جهت کمک به بهبود طراحي سوالات در آزمون‌هاي آتي و ارتقا سطح کيفيت آموزشي، از سوي مرکز سنجش و پايش کيفيت آموزشي، دستورالعمل تجزيه‌وتحليل سوالات امتحان نهايي سال ۹۹ -۱۳۹۸ به ادارات استان‌ها ابلاغ شد. در بندهايي از اين دستورالعمل آمده است: در ارزيابي کشوري، لازم است از طريق رؤساي اداره سنجش، براي تمام حوزه‌هاي تصحيح و سرگروه‌هاي آموزشي استان و مناطق کد کاربري مجزا تعريف‌شده و در اختيار رؤساي حوزه‌هاي تصحيح قرار گيرد. در ارزيابي استاني، بايد هر استان دو درس از دروس پايه دوازدهم را انتخاب و اطلاعات را در قالب نمون برگ ضميمه در ذيل خبر تا تاريخ ۱۰ تيرماه به مرکز سنجش و پايش کيفيت آموزشي ارسال نمايد. سپس کارشناسان مربوطه با نظارت رئيس اداره سنجش استان، نتايج دروس منتخب را تحليل و نقاط قوت و ضعف عملکرد دانش آموزان در پاسخگويي به سوالات را مشخص کرده، برنامه‌هايي جهت رفع نارسايي‌هاي موجود ارائه کنند و گزارش اقدامات انجام‌شده را به مرکز سنجش و پايش کيفيت آموزشي ارسال کنند. در ارزيابي مناطق، لازم است؛ از بين مناطق برخوردار، نيمه برخوردار و محروم استان حداقل ۶ منطقه انتخاب‌شده و پس از مشخص کردن دو درس از بين دروس پايه دوازدهم و جمع‌آوري و تحليل نتايج عملکرد دانش آموزان در دروس منتخب، گزارش‌ها بر اساس دستورالعمل ارسالي به مرکز سنجش و پايش کيفيت آموزشي، ارسال شود. همچنين بر اساس اين دستورالعمل لازم است، ستاد امتحانات استان با ايجاد تمهيدات مناسب، در زمان مقرر و قبل از پلمپ حوزه‌هاي تصحيح، نمرات دروس گروه نمونه آن استان را به‌صورت تصادفي جمع‌آوري کرده و با همکاري رؤسا و منشي‌هاي حوزه‌هاي تصحيح و اعضا گروه‌هاي آموزشي با نظارت رئيس سنجش استان، پس از پايان تصحيح هر درس با دقت و صحت ارسال کنند.