نماد آخرین خبر

نامه قرائتی به طلاب جوان برای تابستان ۹۹

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نامه قرائتی به طلاب جوان برای تابستان ۹۹
ايسنا/ اين نامه چکيده مطالب مهمي است که بدون مقدمه خدمت شما عرضه مي‌شود تا محور کار طلاب جوان در تابستان ۱۳۹۹ قرار گيرد. به گزارش ستاد اقامه نماز کشور اين نامه چکيده مطالب مهمي است که بدون مقدمه خدمت شما عرضه مي‌شود تا محور کار طلاب جوان در تابستان ۱۳۹۹ قرار گيرد. متن اين نامه بدين شرح است: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَإِلَيٰ رَبِّکَ فَارْغَبْ» (شرح، ۸-۷) طلاب و فضلاي جوان، خواهران و برادران! سلام عليکم؛ با حذف مقدمات. قرآن مي‌فرمايد: هنگامي که از کاري فارغ شديد،خودتان را به کار ديگري، با جهت‌گيري به سمت پروردگار مشغول کنيد. «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَإِلَيٰ رَبِّکَ فَارْغَبْ» هم‌چنين سرما و گرما نبايد باعث تعطيلي کار شود، حتي اگر جابحايي لازم است، بايد اين کار بشود. «لإيلافِ قُرَيْشٍ إِيلافِهِمْ رِحْلَهَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ» چه بزرگاني، در زندان يا تبعيد مشغول نوشتن کتاب بودند. نقل شده است که امام خميني (رضوان‌الله‌عليه) در يک سالي که در ترکيه تبعيد بودند، يک دور فشرده فقه را نوشتند. ****طلاب و فضلاي جوان! چندين سال پيش به فکر افتادم بخشي از تابستان طلاب علوم ديني و فضلاي جوان را، هنگامي که حوزه تعطيل است، به سمت تفسير قرآن سوق دهم. اين کار زير نظر مسئولين حوزه انجام گرفت و هزاران طلبه ثبت نام کردند و براي هر پايه‌اي تفسير دو جزء قرآن انتخاب شد. پايه‌هاي اول تا ششم، از تفاسير فارسي نمونه يا نور، يا هر دو! و پايه‌هاي بالاتر از تفاسير عربي مجمع‌البيان و الميزان! اين کار حدود سي تا چهل روز، (هر روز يکي دو ساعت) طلاب را به کار علمي و مطالعه کلام خدا و انس با تفسير قرآن مشغول کرد و در پايان تابستان در مسابقه حضوري شرکت کردند و به افراد زيادي جوايزي اهداء شد. اين کار پس از چند سال اجرا، مدتي تعطيل شد ولي امسال به نظرم رسيد، اين کار را دنبال کنم. با جمعي از مسئولين حوزه‌ها تماس گرفتم و اين کار را پسنديدند. خوب است يادي کنيم از مجري اين طرح در سال‌هاي قبل، مرحوم حجه الاسلام والمسلمين اکبر دهقان، که در اثر بيماري کرونا به لقاء الله پيوست. (رحمه‌الله‌عليه) راستي اگر در ايام تحصيل نسبت به قرآن و تفسير کم‌مهري شده است، چه خوب است که از ايام تعطيلي براي جبران آن استفاده کنيم. همان‌گونه که آيت الله العظمي مکارم شيرازي در سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي در ايام تعطيلي با جمعي از فضلاء يک دور تفسير نمونه را نوشتند که شايد صد بار تاکنون چاپ شده و به چند زبان دنيا ترجمه شده است. قرآن در سوره فاطر مي‌فرمايد: «وَمَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِنْ کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْيَهً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَي الْفُلْکَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» (فاطر، ۱۲) دو دريا يکسان نيستند: اين يکي دريايي است که آبش گوارا و شيرين و نوشيدنش خوشگوار است، و آن يکي شور و تلخ و گلوگير؛ (امّا) از هر دو گوشت تازه مي خوريد و وسايل زينتي استخراج کرده مي‌پوشيد؛ و کشتيها را در آن مي‌بيني که آنها را مي‌شکافند (و به سوي مقصد پيش مي‌روند) تا از فضل خداوند بهره‌گيريد، و شايد شکر (نعمت‌هاي او را) بجا آوريد! از اين آيه استفاده مي‌شود اگر انسان صياد باشد، ‌از درياي شور يا شيرين مي‌تواند ماهي بگيرد. اگر غواص باشد از هر دو دريا مي‌تواند لؤلؤ و مرجان استخراج کند. اگر انسان ناخدا باشد، در هر دو دريا مي‌تواند کشتي‌راني کند. مشکل اصلي در خود انسان‌هاست، گرچه شرايط هم بي‌اثر نيست. اگر ما تدبير و همت، عزم و جزم داشته باشيم، سلامت و يا بلاياي طبيعي، ‌تابستان يا زمستان، داشتن امکانات يا نداشتن آن، ‌نقش اصلي را ندارد. بر اساس اين سه آيه که در اين نامه ذکر شد، طلاب عزيز زير نظر مديريت حوزه ثبت‌نام و سهم مطالعه خود را از اين چهار تفسير معين کنند و هر کجا که هستند و هر ساعتي که خواستند سرسفره قرآن و تفسير بنشينند، تا اگر نسبت به قرآن بي‌مهري شده است، جبران شود. بنده براي اينکه سال‌هاي قبل در حوزه علميه قم از اين برنامه بهره برده‌ام و بعضي از طلاب به خاطر همين انس با دو جزء قرآن، در مدتي کوتاه مسأله را دنبال و کم‌کم با تفسير کل قرآن آشنا شده‌اند، تصميم گرفتم با لطف خدا امسال نيز با همکاري مديران محترم حوزه‌ها کار را دنبال و براي کمک به تأمين جوايز تلاش کنم. از خداوند مي‌خواهم ما را مشمول شکايت پيامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله در مورد مهجوريت قرآن قرار ندهد و ما را موفق کند که به آيه‌ي «خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّه» (مريم، ۱۲) عمل کنيم و تفسير را از درس جنبي و حاشيه‌اي به درس اصلي تبديل کنيم و تفسير قرآن را علم بدانيم و تدبر را واجب بدانيم. زيرا اگر تدبر مستحب بود، خداوند به خاطر ترک آن مردم را توبيخ نمي‌کرد. «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَيٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» (محمد، ۲۴) اين کار بايد به گونه‌اي رونق پيدا کند که اگر در منطقه‌اي ده‌ها هيأت و جلسه عزاداري در ايام محرم و صفر هست، به همان تعداد بلکه در همان جلسات برنامه‌هاي متعدد تدبر و تفسير هم داشته باشيم. اگر توضيح بيش‌تري خواستيد به نامه‌ي مهمي که بيش از ده صفحه در اين زمينه نوشته شده، با عنوان «فرياد قرآن» به نشاني www.namaz.ir مراجعه کنيد. از تمام مديران حوزه‌ها و معاونان و مدرساني که در اين راستا در گذشته گامي برداشته‌اند و امروز گامي برمي‌دارند، تشکر مي‌کنم. ناگفته پيداست که اين کار بايد از طريق حوزه‌ها انجام گيرد و در انتخاب آن دو جزء در بين خودشان مشورت کنند. «والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته»
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره