نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

تشریح نحوه حضور دانش‌آموزان در مناطق قرمز، زرد و سفید

منبع
تسنيم
بروزرسانی
تسنيم/ معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش وضعيت فعاليت مدارس از ۱۵ شهريور و نحوه حضور دانش‌آموزان را در شرايط قرمز، زرد و سفيد تشريح کرد. رضوان حکيم‌زاده، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشايي مدارس از 15 شهريور ماه اظهار کرد: با توجه به اهميت سلامت دانش‌آموزان و اينکه اولويت شماره يک سلامت آنهاست با تصميمات ستاد ملي کرونا هماهنگ هستيم. آموزش و پرورش تمهيدات لازم را براي بازگشايي مدارس انديشيده است و سناريوهاي مختلف براي مناطق مختلف کشور داريم اما درباره زمان بازگشايي تابع تصميمات ستاد ملي مقابله با کرونا هستيم و هر زمان به ما اجازه داده شود مدارس را بازگشايي مي‌کنيم. اگر در وضعيت قرمز بوديم آموزش مجازي ارائه خواهد شد وي افزود: زماني که‌ فعاليت مدارس را آغاز کنيم تدريس همه محتواي برنامه‌هاي درسي مدنظر است و اگر در وضعيت قرمز باشيم از طريق شبکه شاد و فضاي مجازي آموزش‌ها ارائه خواهد شد بنابراين مشکلي براي شروع فعاليت مدارس از 15 شهريور نداريم و اطمينان مي‌دهيم در هر شرايطي آموزش دانش‌آموزان با جديت دنبال مي‌شود. معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش درباره سناريوهاي مختلف بازگشايي مدارس گفت: با توجه به شرايط مناطق مختلف و تجربه‌اي که از سال تحصيلي گذشته کسب کرديم سناريوهاي مختلفي طراحي شده است، در سال تحصيلي گذشته آموزش‌ها از طريق شبکه شاد ارائه شد و در مناطق محروم از طريق راهبران آموزشي و ارائه درسنامه آموزش‌ها را پيگيري کرديم بنابراين تجارب را واکاوي و نقاط ضعف و قوت شناسايي شد و در مرحله بعد به جاي تصميم براي کل کشور با توجه به شرايط مناطق مختلف اصول شناسايي مي‌شود و اين اختيار را به شوراي مدرسه مي‌دهيم تا بتواند در محدوده مشخص شده درباره نوع ارائه آموزش‌ها تصميم‌گيري کند. آموزش‌ها در سه وضعيت قرمز، زرد و سفيد حکيم زاده با اشاره به اينکه در وضعيت قرمز آموزش‌ها به صورت مجازي و تلويزيوني خواهد بود، ادامه داد؛ در وضعيت زرد ترکيبي از آموزش مجازي و حضوري را داريم و در وضعيت سفيد که بيشتر شامل مناطق روستايي و عشايري است که تعداد جمعيت دانش آموزي آنها کم است و امکانات فناوري در اختيار ندارند، در اين مناطق معلم مي‌تواند با رعايت نکات بهداشتي کلاس درس را به صورت حضوري برگزار کند. وي بيان کرد: نقش خانواده‌ها تعريف و به آن توجه کرده‌ايم تا بتوانيم شرايط مختلف را فراهم و اطمينان پيدا کنيم هيچ دانش‌آموزي از آموزش بي بهره نمي‌ماند. معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش که آيا قرار است کلاس‌هاي درس يک روز در ميان برگزار شود، متذکر شد يکي از مدلهاي ترکيبي که در شرايط زرد ارائه خواهد شد تقسيم بندي دانش‌آموزان به گروه‌هاي کوچک و حضور در کلاس‌هاي درس براي رفع اشکال است اين سبک از آموزش که به روش معکوس معروف است در دنيا براي استفاده بهينه از کلاس درس مورد استفاده است اما اين تنها روش نيست و ممکن است شوراي مدرسه موارد ديگري را با خلاقيت خود پيشنهاد کند در تمام اين شرايط براي ما بسيار مهم است که حتماً پروتکل‌هاي بهداشتي رعايت شود و هر تصميمي که شوراي مدرسه مي‌گيرد رعايت موارد بهداشتي و حفظ سلامت دانش‌آموزان اولويت نخست باشد. وي در پاسخ به اين پرسش که چگونه بر عملکرد مدارس و رعايت نکات بهداشتي نظارت مي‌کنيد، عنوان کرد: آموزش و پرورش يک شبکه گسترده است و حتي در نقاط صفر مرزي مدرسه داريم و از طريق مناطق و استان‌ها بر اجراي دستورالعمل‌ها نظارت داريم همچنين از طريق سامانه، فعاليت‌هاي مجازي را رصد مي‌کنيم، خانواده‌ها نيز شرکاي آموزشي ما هستند و براي اولين بار به صورت جدي وارد ميدان شده در کنار آموزش و پرورش هستند و اگر بحران کرونا نباشد نقش آفريني جدي خانواده‌ها را بايد داشته باشيم. مدارس بايد براي دريافت شهريه فوق‌برنامه‌ها صبر کنند حکيم‌زاده درباره وضعيت مدارسي که شهريه دريافت مي‌کنند و ممکن است براي ارائه خدمات دانش‌آموزان را ملزم به حضور فيزيکي در مدارس کنند، گفت: اينکه به شوراي مدرسه اختيار مي‌دهيم تا در چهارچوب دستورالعمل اقدام کند اين گونه نيست که اگر وضعيت منطقه‌اي قرمز باشد شوراي مدرسه بتواند به دانش‌آموزان بگويد حتماً بايد به مدرسه بياييد، نقش آفريني شوراي مدرسه متوجه وضعيت زرد است همچنين امسال براي ثبت‌نام تاکيد شده است در مرحله اول فقط شهريه ثابت را دريافت کنند و براي دريافت شهريه فوق برنامه‌ها بايد صبر کنند تا وضعيت مشخص شود، آموزش و پرورش وظيفه خود مي‌داند حافظ منافع خانواده‌ها باشد و بخشنامه‌اي را وزير به استان‌ها ارسال کرد تا مدارس هزينه خدمات ارائه نشده را به خانواده‌ها بازگردانند و اين اتفاق افتاد. 99 درصد مدارس عضو شاد شدند معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش که آيا شاد با توجه به وضعيت اينترنت و گراني گوشي‌هاي هوشمند انتظارات را برآورده کرد، متذکر شد: شاد يک گام رو به جلو بود اما بدين معنا نيست که مشکلي نداشتيم، آموزش و پرورش در ماجراي تعطيلي کرونايي مدارس سريع واکنش نشان داد و برنامه‌هاي آموزشي از طريق تلويزيون پخش شد اما چون تعامل وجود نداشت و نياز بود بين معلم و دانش‌آموز ارتباط حفظ شود شبکه شاد در زمان کوتاه را‌ه‌اندازي شد و نتايج آن هم خوب بود. افرادي که گوشي هوشمند و اينترنت داشتند عضو شدند و 99 درصد مدارس به اين سامانه پيوستند و براي دانش‌آموزاني که امکان استفاده از شاد نداشتند برنامه‌هاي تلويزيوني و درسنامه‌ها ارائه شد، بعد از اتمام سال تحصيلي جلسات منظمي داريم که موضوع شاد بررسي مي‌شود تا قابليت‌ها افزايش و نقاط ضعف کاهش يابد. وي ادامه داد: در تابستان با شبکه آموزش برنامه مشترک مهارت‌آموزي داريم که هر روز پخش مي‌شود همچنين براي توانمندسازي معلمان به منظور استفاده بهتر از فضاي مجازي برنامه‌هايي داريم و اگر کرونا هم نباشد بايد براي غني سازي يادگيري و تنوع بخشي به منابع يادگيري بايد از فناوري استفاده شود از معلمان تشکر مي‌کنم که در اين شرايط با دغدغه پاي کار آمدند.