موزههای متروک در خوزستان

روزنامه شهروند/ ساختمان موزه هنرهاي معاصر آبادان تخريب شده و آثار گنجينه موزه اهواز درحال پوسيدن است.
موزه هنرهاي معاصر آبادان، ساختماني متروکه و ويران است. ديگر هيچکدام از آثار بر ديوارها نيست و ساختمان پاتوق معتادان شده است. سالهاست گنجينه موزه آبادان را به ساختمان موزه هنرهاي معاصر اهواز بردهاند اما همين چند روز پيش، به اين موزه دستبرد زده شد. دست دزدها به گنجينه نرسيد اما دوسال است که آثار ارزشمند در سالني بدون تهويه رها شده و اکنون در گرماي ٥٢ درجه اهواز درحال پوسيدن است.
موزههاي هنرهاي معاصر آبادان و اهواز بلاتکليفاند. موزه آبادان سهسال پيش نونوار شده بود اما اکنون مدتهاست ميزبان هيچ اثر نمايشگاهي نبوده، قفل در را شکسته، پنجرهها را از جا درآوردهاند و هر آنچه بردني بود از لامپ و کولر و ميز و صندلي بردهاند. موزه اهواز هم دست بهرهبرداري داده شده که در آن مراسم عروسي برگزار ميکند و سالنهايش به نمايشگاه گل و گياه اختصاص دارد. موزه آبادان که حالا دزدان ديوارهايش را تخريب کردهاند، سال ٨٢ در زمان افتتاح جور ديگري بود. ١٠٠ تابلو از هنرمندان برجسته بر ديوارهايش نشسته بود؛ پرويز کلانتري، جعفر روحبخش، هانيبال الخاص و ... همين در و ديوار به هم ريخته امروزي، روزگاري انبار اکسسوار يکي از فيلمهاي احمدرضا درويش بود اما رفتهرفته اتفاقات ديگري در موزه رقم خورد؛ يک بار نمايشگاه مبل شد، يک بار محل توزيع مرغ و رب گوجهفرنگي.
«وضع ملالآوري است.» جليلهاجري، کارتونيستي که در دهه٧٠ در موزه هنرهاي معاصر آبادان فعاليت داشته با حسرت از وضع موزه هنرهاي معاصر آبادان ميگويد: «اين برهمريختگي وضع موزه، به دليل مديريت بدون برنامه و ضعيف آن است. موزه را مدتي به منطقه آزاد اروند سپردند اما باز هم عملکرد مناسبي نداشت؛ گاهي باز بود، گاهي بسته. چند نمايشگاه هم برگزار شد اما نصفه و نيمه و مبهم. او دهه٧٠، در زمان افتتاح اين موزه، در نمايشگاه اين موزه شرکت کرد: «آن زمان مسابقه و همايش هنرهاي تجسمي در اين موزه برگزار شد. گنجينهاي از آثار نفيس هنرمندان مطرح کشور و هنرمندان خارجي در موزه هنرهاي معاصر آبادان نگهداري ميشد.» به گفته او پس از مدتي اين گنجينه را «به دليل ناکارآمدي مديران» به موزه اهواز بردند و ديگر هيچ خبري از آنها نشد. دوران رکود را گذرانديم و زحمت کشيديم تا ديگر شبيه متروکه نباشد. همهچيز خوب بود تا اينکه سالهاي ٩٣ و ٩٤ مدير جديد آمد.» هاجري از دوران مديريت احمد نشان ياد ميکند؛ فرزند خسرو نشان، مديرکل پيشين ميراث فرهنگي استان خوزستان.
موزه را به چشم «سالن» ميديدند
سال ١٣٩٣ اداره ارشاد خوزستان تفاهمنامهاي با احمد نشان نوشت و موزه هنرهاي معاصر آبادان به او سپرده شد. در اين سالها اطلاع چنداني از عملکرد او در دست نيست و مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي اروند ميگويد از مفاد تفاهمنامه اطلاعي ندارد و اصلا مشخص نيست در آن چه مواردي ذکر شده است. نشان، آبان سال پيش موزه را به حال خود رها کرد و بدون آنکه فهرستي از اموال موجود و کليدها به اداره ارشاد تحويل دهد ساختمان را گذاشت و رفت. او به «شهروند» ميگويد: «هفت، هشت ماه است در اين موزه نيستم. قبل از آنکه بيايم، ساختمان موزه شبيه همين وضع تخريبشده امروزش بود. سختي کشيديم، از کارشناسان و مشاوران مطرح کمک گرفتيم و ساختمان را استاندارد کرديم. آن ساختمان به بهترين بناي موزهاي تبديل شده بود. هنرمنداني از ايتاليا براي بهبود وضع آن مشاوره دادند. بازسازياش کرديم و نمايشگاههاي خارجي، مثل نمايشگاه بيژن بصيري برگزار کرديم که از معماران برجسته ايتالياست. من بهعنوان رئيس موزه، يکسال مسئول دفتر نمايندگي فرهنگي کشورهاي اکو بودم، اما درنهايت با ناهماهنگيهايي که وجود داشت، ديگر نميخواستم آنجا بمانم. چهار ماه بدون حقوق مانده بودم و قبول نميکردند شخص ديگري بيايد. با مدير ارشاد اروند دچار مشکل شده بوديم و ديدگاههاي غيرحرفهايشان را به ما تحميل ميکردند.» او ادامه ميدهد: «تعريفشان از موزه فقط سالن است نه موزه. موزه اهواز را ببينيد که نمايشگاه گل و مدارس در آن برگزار کردند. در آبادان هم همين را از ما ميخواستند. موزه را سالن نمايشگاهي ميبينند، اما ما داشتيم زيرساختهاي نمايشگاهي را آماده ميکرديم تا گنجينه را از اهواز به ساختمان موزه در آبادان بياوريم. حتي قرار بود گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران را بياوريم، اما هيچکدام نشد.» به گفته او، آثار موزه آبادان ٧٤ عدد بود و قرار بود ١٧ اثر از آنها براي نمايشگاه موزه به آبادان برگردانده شود.
سارقان دستگير شدند
رضا مرداني، مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي اروند اما به «شهروند» ميگويد نبود نگهبان باعث شده از موزه دزدي شود: «اين موزه در پارک بزرگ بازسازي قرار دارد و خود پارک هم نگهبان ندارد. موزه هم نگهبان نداشته و همين، کار را براي سارقان آسان ميکند.» اسفند گذشته و هنگام شيوع کرونا از موزه سرقت شد. «اموال سرقتشده کابل و سيم برق، کولر و از اين دست وسايل است. سارقان چهار نفر بودند و دستگير شدند. دادگاه اولشان تيرماه برگزار شد و دادگاه ديگري در شهريورماه خواهند داشت. ساختمان موزه هم متعلق به شهرداري است و آسيبهاي واردشده به آن بر اثر ورود دزدان بايد مورد بررسي شهرداري و اداره حقوقياش قرار گيرد که اينطور نشده و نيازمند تعامل هستيم.» تصاوير منتشر شده از موزه، تخريب گستردهاي نشان ميدهد، اما مرداني ميگويد اين تخريبها در ساختمان اصلي موزه رخ نداده و ساختمان شماره ٢ تخريب شده؛ ساختماني که محل برگزاري نمايشگاه بود.
با اينکه منابع مختلف ميگويند گنجينه آبادان در موزه اهواز نگهداري ميشود، مرداني ميگويد اين آثار در تالاري که زير نظر وزارت ارشاد است، نگهداري ميشود. به گفته او، بعد از اين اتفاقات، فراخواني به موسسات فرهنگي و هنري داده شده تا براي در دست گرفتن موزه و تعمير آن پاي کار بيايند. تاکنون سه موسسه داوطلب شدهاند و قرار است تا آخر هفته آينده وضع موزه آبادان مشخص و به دست موسسهاي معتبر سپرده شود. «تجربه قبلي عاملي شد تا حالا قرارداد و تفاهمنامهاي دقيق نوشته و تضمينهاي گوناگون از موسسهاي که مسئوليت را ميپذيرد، گرفته شود. ما نميدانيم چطور با احمد نشان تفاهمنامه نوشته شد و چه بندهايي داشت، اما از او هم شکايت خواهيم کرد و بايد پاسخگوي اتفاقاتي که افتاده باشد. بايد زماني که ميخواست موزه را رها کند به ما اطلاع ميداد. ما همچنين تعيين خسارت کردهايم و اين خسارت هم بايد پرداخت شود.» درحال حاضر نبود ليست از اموال موزه ازجمله مواردي است که هيچ پاسخ دقيقي برايش وجود ندارد و مرداني هم نميتواند به صراحت از اموال موزه در طول ساليان گذشته صحبت کند.
اين درحالي است که موزه اهواز هم در وضع نامناسبي به سر ميبرد. موزه پيش از اين به مالک شخصي داده شده و قرار بود آن را به تالار عروسي تبديل کند تا وضعيتش فروردين ماه مشخص شود و حالا بعد از گذشت بيش از سه ماه همچنان وضعيتش نامشخص است. محمد جوروند، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان هم در پاسخ به «شهروند» درباره وضع موزه اهواز تنها به گفتن اينکه در ميهماني خانوادگي است و نميتواند پاسخگو باشد، اکتفا کرد. محمد عديليپور، رئيس انجمن هنرهاي تجسمي خوزستان هم درباره وضع موزه هنرهاي معاصر اهواز به «شهروند» ميگويد: «موزه را به سالن عروسي تبديل کردند. کافه ترياي موزه را با مجوز ارشاد گازکشي و تبديل به رستوران کردند. بعد، اعتراضات باعث شد تابلو را پايين بياورند. الان هم نزديک به دو سال است درِ موزه بسته است و هيچ برنامهاي ندارند. دو سال است برق اين موزه قطع است، کولر ندارد و در تمام اين مدت، در گرماي تند اهواز، آثار ارزشمند گنجينه رها شده است. چند وقت پيش هم دزد به موزه زد، اما خوشبختانه دستش به گنجينه نرسيد.» به گفته او، خلاف ادعاي مدير فعلي موزه، اين مجموعه کارشناس موزهاي ندارد و فقط يک نگهبان دارد. «قرارداد واگذاري موزه اهواز هفتساله است و هيچ اقدام قضائي براي پس گرفتن آن جواب نميدهد. دو سال ديگر از اين قرارداد که بدون ضمانت بانکي است و حتي بدون اجاره باقي مانده است. موزه به کسي واگذار شده که نه در زمان عقد قرارداد در ايران بوده، نه حالا در ايران است. امضاهاي پاي قرارداد اسم ندارد. سراسر تخلف است و اين تخلف تا دو سال ديگر ادامه دارد.»