آمار عجیب از تماس با «پلیس ۱۱۰»؛ از سرقت دمپایی و خودرو تا دعوا سر جای پارک!
فارس/ معاون عمليات فرماندهي انتظامي تهران بزرگ در مورد آخرين وضعيت مرکز 110 در رسيدگي به شکايات مردم و اعزام مأمور به محل و کم و کاستيهاي موجود در اين حوزه سخن گفت.
مرد نگاهش به شمارههاي چراغ سبز راهنمايي است که هي کمتر و کمتر ميشوند. سرعتش را کمي پايين ميآورد چراکه با صف خودروهايي که در مسافتي جلوتر قرار دارند، بعيد است بتواند از چهارراه رد شود.
با آينه پشت سر و طرفين ماشين را مي نگرد و آرام آرام پشت سر ماشينهايي که با نزديک شدن به چراغ قرمز سرعت شان را کم مي کنند جاي ميگيرد.
هنوز لحظه اي نگذشته صداي ترمزي همراه با تکان شديد خودرويش، ترس را به وجودش مياندازد. چند لحظه مکث ميکند تا بفهمد چه اتفاقي افتاده. ماشين شاسي بلندي از پشت سر به ماشينش زده، پياده ميشود. در صندوق عقب جمع شده، لامپهاي عقب شکسته و ماشين تقريبا خسارت ديده است.
راننده ماشين عقبي هم پياده شده و خودخواهانه ميگويد؛ آقا! اين چه وضع رانندگي است؟ چرا يهو ترمز ميکنيد؟ و کم کم صدايش را بالا ميبرد. راننده با تعجب ميگويد: چراغ قرمز شده و همه ايستادهاند، توقع داشتيد که من حرکت کنم؟ خودت مقصر هستي و حالا ميخواهي جوسازي کني و از تقصيرت چشم بپوشي.
جر و بحث بالا ميگيرد. يکي دو نفر از عابران به وسط آمده و ميگويند: زنگ بزنيد پليس بيايد، خودش ميآيد و تعيين تکليف ميکند. در نهايت پليس بعد از چندي ميآيد و کارشناس راهور حدود تقصير را مشخص ميکند.
تماس با 110 به عنوان يک شماره استراتژيک در حوادث، درگيريها، جر و بحثها و مشکلاتي که شبانه روز براي افراد به وقوع ميپيوندد به عنوان گزينهاي بي بديل در اذهان مردم جاي گرفته است.
چه تصادف شود، چه درگيري شود و چه سرقتي انجام شود همه و همه فکرشان به 110 ميرود. در هر جاي کشور باشند، از شهر و روستا گرفته تا خيابان و بيابان، امينترين و مطمئنترين راهي که به ذهنشان خطور ميکند، پليس است.
پليس 110، پليس شناخته شدهاي براي مردم است تا آنجايي که در 4 ماهه امسال فقط در تهران 3 ميليون تماس با اين پليس گرفته شده است که 50 درصد آن عملياتي شده است؛ يعني مأمور پليس به سر صحنه رفته و به درخواست شهروند رسيدگي کرده است.
*3 ميليون تماس با پليس در 4 ماه
آگاهي از چند و چون فعاليت پليس 110 ما را بر آن داشت تا با سردار پرويز يعقوبي معاون عمليات فرماندهي انتظامي تهران بزرگ به گفتوگو بنشينيم.
فارس: آخرين آمار تماس شهروندان با پليس 110 چقدر بوده است؛ چه تعداد تماس قابل رسيدگي بودند؟
طبق آمار در 4 ماهه امسال 3 ميليون تماس با پليس 110 برقرار شده است. 30 درصد تماس شهروندان تماسهاي مشاوره و درخواست راهنمايي بوده است؛ 20 درصد تماسها غيرقابل رسيدگي بودهاند، مانند: تماسهاي تکراري، تک زنگ خوري، مزاحمت يا تماسهايي که آدرس ناقص بودهاند.
50 درصد از کل تماسها به مرحله عملياتي رسيده است؛ يعني مأمور پليس 110 به آدرسي که شهروند اعلام کرده مراجعه و به درخواست شهروند به طور حضوري رسيدگي کرده است.
* «قطع خط تلفن» حداقل برخورد پليس با مزاحمين 110
فارس: از مزاحمتهاي تلفني با سامانه 110 گفتيد؛ پليس چه رفتاري با مزاحمين ميکند؟
به طور معمول وقتي مدارس تعطيل باشد به خاطر شيطنت بچهها مزاحمتهاي تلفني با پليس 110 بيشتر ميشود. يکسري افراد هم مجانين هستند و افرادي که مشکلات روحي و رواني دارند.
به طور کل اگر از يک خط تلفن ثابت يا سيار بيش از 3 بار تماس با پليس 110 برقرار شود و مشخص شود که مزاحمت انجام دادهاند، شماره فرد تماس گيرنده به دايره حقوقي پليس تهران اعلام و پيگيري انجام خواهد شد؛ در آن مرکز موضوع را بررسي کرده و فاکتورهايي چون سلامت عقلي و رواني، سن افراد و موارد ديگري را بررسي ميکنند.
حداقل برخورد با افرادي که محرز شود مزاحمت براي پليس ايجاد کردهاند، قطع تلفن است؛ در مراحل ديگر افراد مزاحم احضار شده و برخورد قانوني با آنها انجام ميشود.
* پيگيري حقوقي 20 مورد مزاحمت تلفني در سه ماه
فارس: تعداد مزاحمين پليس 110 در سال جاري چه تعداد بوده است؟
از کل مزاحمتها در سه ماهه اول سال، 20 مورد قابل پيگيري حقوقي تشخيص داده شد که از طريق معاونت حقوقي پليس تهران در حال پيگيري و اعمال مجازاتهاي قانوني است.
* «راهور» صدرنشين تماسهاي مردمي با 110
فارس: بيشترين علت تماسها با پليس 110 چيست؟
مهمترين علت تماسها با سامانه فوريتهاي پليسي 110 جرايم و تخلفات مرتبط با بحث راهور است؛ بروز تصادفات، چه فوتي و جرحي و چه خسارتي و درگيريهايي که در اين زمينه بين افراد پيش ميآيد بيشترين علت تماس شهروندان با پليس است.
جرايم عمومي در رده بعدي جاي گرفتهاند مثلا افراد سر جاي پارک خودرو و يا سر مسافر سوار کردن درگيري پيدا ميکنند. نزاع و درگيري فردي نيز 19 درصد تماسها را به خود اختصاص دادند.
مفاسد اجتماعي رتبه بعدي و در نهايت اخبار سرقت با 12 درصد ديگر تماس شهروندان با پليس 110 را تشکيل ميدهند.
* از سرقت دمپايي تا سرقت خودرو؛ موارد اعلامي مردم به پليس
فارس: آيا همه تماسهاي اعلامي به مرکز 110 صحت دارند؟
همانطور که گفتم از کل تماسها 50 درصد عملياتي ميشوند.
در حوزه سرقت که 12 درصد تماسها را تشکيل ميدهند، اين موضوع شامل همه نوع سرقت ميشود؛ از سرقت دمپايي و برنج داخل انباري گرفته تا سرقت مغازه و خودرو.
بايد گفت مأموران 110 براي کوچکترين و کمترين موارد سرقتي که حتي يک جفت دمپايي در داخل انباري و پارکينگ هست هم به محل مراجعه ميکنند؛ چراکه همه تماسهاي شهروندان با پليس ثبت شده و مأمور 110 بايد نسبت به توضيح در برابر آنها پاسخگو باشد.
فارس: در جرم سرقت چقدر از تماسهاي اعلامي صحت دارد؟
از کل 12 درصد تماس دريافتي با موضوع سرقت کمتر از 5 درصد صحت دارد، 7 درصد مابقي اختلاف مالي است.
مثلاً فردي خودرويش را فروخته و خريدار پولش را تمام و کمال نپرداخته است؛ فروشنده اعلام سرقت ميکند به خاطر اينکه از طريق فرايند کيفري رسيدگي شود؛ بعد که مأمور بررسي و اقدام ميکند، متوجه ميشويم که سرقتي در کار نبوده، فقط اختلاف مالي بين طرفين وجود داشته است.
فارس: از سرقت دمپايي و سرقت خودرو گفتيد؛ موارد اعلامي به پليس اهم و غير اهم ميشود؟
بله، وقتي موارد به پليس اطلاع داده ميشود در سامانه ثبت شده و به جرايم خرد و مهم تقسيم ميشود.
فارس: طبق تقسيم بندي انجام شده مأموران فقط براي بررسي موارد مهم اعزام مي شوند يا نه؛ سرقتهاي خرد هم بررسي مي شود؟
براي تمام موضوعاتي که به پليس 110 ارجاع ميشود، مأمور سر صحنه ميرود، بدون استثنا، به خصوص در مورد موضوع سرقت.
ذکر اين نکته ضروري است که مرکز از مأمور پليس استعلام ميکند که در قبال خبري که به او اعلام شده نتيجه بررسياش چيست؛ مثلاً مأمور اعلام ميکند که سرقت صحت نداشته؛ مرکز بلافاصله با شهروندي که تماس گرفته، ارتباط برقرار کرده و موضوع تماس را ميپرسد.
اگر مأمور تخلفي کرده باشد، برخورد ميشود؛ بايد گفت تمام موارد و تماسهاي اعلامي با پليس ضبط و ثبت و بررسي خواهد شد و تيم نظارتي در اين زمينه وجود دارد و اين گونه نيست که مأمور سر صحنه نرود و از خود گزارشي اعلام کند.
* تجهيز پليس به دوربين البسه و دست افزار هوشمند
فارس: تجهيزات مأموران پليس 110 چيست؟
مأموران پليس 110 مجهز به سلاح کمري، باتوم و کمربندهايي هستند که 7 نوع تجهيزات پليسي را در خود جاي داده است؛ کلاه کاسکت به سر دارند و برخي از مأموران به دوربين البسه نيز مجهز هستند.
فارس: چه تعداد از ماموران کلانتري در تهران مجهز به دوربين البسه هستند؟
طرح تجهيز مأموران کلانتري به دوربين البسه به طور پايلوت در چند مرکز انجام ميشود؛ حدود 7 تا 8 کلانتري از جمله گاندي، عباس آباد، سنايي، فلسطين و... به لباس دوربين دار مجهز هستند.
دوربين البسه هم باعث خودنظارتي ميشود و هم امکان ضبط تمامي مکالمات و تصاوير را فراهم ميسازد؛ دوربينها به صورت آفلاين و آنلاين هستند و ميتوانند تصاوير ضبط شده را مستقيم به مراکز مانيتورينگ ارسال کنند.
تجهيز مأموران کلانتريها به دوربين البسه با توجه به جغرافياي محل کلانتري، تعداد جرم و جمعيت و اخباري است که کلانتريها روزانه با آن مواجهند.
فارس: فرماندهان پليس اخيراً از هوشمند شدن پليس گفتهاند آيا مأموران پليس به دستافزارهاي هوشمند تجهيز شدهاند؟
بله، تعدادي دستافزار هوشمند نيز با توجه به جغرافيا و تعداد جرم هر کلانتري به صورت پايلوت در اختيار مأموران قرار دارد.
مزيت استفاده از دست افزارها اين گونه است که مأمور بي واسطه از اخبار مطلع ميشود؛ ريتم اعلام مأموريت به مأموران 110 اين گونه است که اخبار از مرکز 110 از طريق سامانهاي در کمتر از يک دقيقه به کلانتري ارسال ميشود؛ وقتي شهروند در حال گفتوگو و اعلام آدرس به اپراتور است، خود سيستم به صورت هوشمند منطقه آدرس را مشخص کرده و اخبار به کلانتري مربوطه ارسال مي شود.
در مرحله بعد مامور کلانتري با توجه به محدوده آدرس و خيابان به نزديکترين واحد گشتي که در محدوره آدرس حضور دارد، اعلام مأموريت ميکند.
اما وقتي دست افزار هوشمند در اختيار مأموران باشد مرحله اعلام به کلانتري حذف ميشود و مستقيما از مرکز به ماموري که در خيابان مشغول گشتزني است نوع مأموريت و آدرس اعلام ميشود. يعني يک فرايند کمتر شده و عمليات سريعتر انجام ميشود.
* 8 تا 10 دقيقه ميانگين زمان رسيدن پليس 110 به محل اعلام جرم
فارس: ميانگين زمان رسيدن مأموران 110 به آدرس اعلامي شهروندان چقدر است؟
از 2 دقيقه ميتواند باشد تا 20 دقيقه، اما ميانگين 8 تا 10 دقيقه است؛ اين مدت زمان بستگي به مسافت و وضعيت ترافيک دارد.
* چرا پليس دير مي رسد؟
فارس: برخي شهروندان گلايهمندند که مأمور پليس 110 دير ميرسد. در اين مورد چه توضيحي داريد؟
مردم ما حق دارند که از پليس گلهمند باشند چراکه مردم اين لياقت را دارند که وقتي به پليس زنگ ميزنند، در اولين فرصت و کمترين زمان حتي 7 دقيقه نه بلکه 5 دقيقهاي در منطقهاي که اعلام جرم شده حضور پيدا کند و به موضوع اعلام شده رسيدگي کنند؛ اين پليس، پليس در تراز جمهوري اسلامي است.
سعي ما اين است که به اين سمت حرکت کنيم، اما خب، يک سري نارساييها وجود دارد.
با توجه به حجم عظيم تماسهاي شهروندان با پليس قطعا تعداد نفرات مأموران ما با تماسها همخواني ندارد؛ مثلاً 10 تماس با يک کلانتري برقرار ميشود، آن کلانتري که 10 نفر را ندارد که همان زمان به سر صحنه بفرستد.
خب، يکسري محدوديتها وجود دارد. ما قصد داريم تعداد موتورسوارهاي پليس را در سطح شهر افزايش دهيم که اين جزو برنامههاي ماست.
بطور مثال در درگيري و نزاع ها وقتي مأمور پليس 110 با تماس شهروندان در اولين فرصت به محل اعزام ميشود با مشاهده درگيري چند نفره و اينکه افراد با چوب و چماق به جان هم افتادهاند به مرکز موضوع را گزارش مي کند.
خب معلوم است که مأمور به تنهايي نميتواند کاري کند؛ بر اين اساس درخواست نيروي کمکي مي کند تا نيرو اعزام شود و دستگيري انجام شود.
البته هر کدام از موارد و تاخيرها را شهروندان ميتوانند پيگيري کنند.
* 18 تا 21 پيک تماس ها با پليس
در برخي از ساعات شبانه روز به خصوص در بازه زماني 18 تا 21 که پيک تماسها با پليس 110 است، يکسري تأخير و معطلي داريم.
به طور مثال به مأمور دو خبر اعلام ميشود، مأمور بايد در آن لحظه اولويتبندي کند که کدام را اول برود و کدام را در مرحله بعد. طبق آموزشهايي که ديده تعيين ميکند که کدام را اول برود.
وقتي به سر صحنه اول که به طور مثال سرقت است ميرسد، بررسي موضوع و گزارش آن 7 تا 8 دقيقه طول ميکشد بعد از آن به محل خبر بعدي مراجعه ميکند و مسلم است که تأخير در اينجا ايجاد ميشود.
* شرق و جنوب تهران صدرنشين تماس با 110
فارس: تماس با 110 در کدام مناطق تهران بيشتر است؟ بيشترين موضوع تماس ها چيست؟
در مناطق شرق و جنوب تهران بيشترين تماسها با پليس 110 گرفته ميشود؛ موضوعات بيشتر مربوط به پليس راهور و درگيريهاي فردي است. بايد گفت مناطق شمالي تهران و غرب کمترين تماسها با پليس را داشتهاند.
فارس: آيا شده در صحنه مأموريت آسيبي به مأمور شما وارد شود؟
به هر حال پليس با توجه به مأموريتي که دارد در صحنههاي مختلف حاضر ميشود و ممکن است به پليس هم در درگيريها تعرض شود، ولي برابر قانون با افرادي که به پليس تعرض کنند برخورد خواهد شد.
*شهادت ماموران 110 در تامين امنيت شهروندان
فارس: پليس 110 تهران براي تأمين امنيت مخاطبان تاکنون چند شهيد تقديم کرده است؟
در راه تامين آسايش شهروندان و برخورد با مخلان امنيت تعدادي از ماموران پليس 110 به درجه رفيع شهادت نائل شده اند از جمله :استوار دوم ميلاد خسروي از مأموران کلانتري 134 شهرک قدس که در عمليات تعقيب و گريز سارقان منزل با اصابت يک گلوله به شهادت ميرسد.
شهيد ستوان دوم هادي جوان دلاور يکي ديگر از شهداي پليس 110 است که در چهارشنبه آخر سال 92 با گزارشي مبني بر ايجاد مزاحمت توسط چند فرد شرور در اتوبان نواب به محل اعزام شده که متأسفانه در حين تذکر به اراذل يکي از آنها با پرتاب نارنجک دستي به سمتش، وي را از ناحيه سر مصدوم کرده و متواري ميشود. ضارب بعد از 48 ساعت بازداشت ميشود اما ستوان دوم جوان دلاور بعد از دو ماه که در کما بود به شهادت ميرسد.
ديگر شهداي پليس 110 معروف به شهداي دراويش هستند که در آشوبي که توسط دراويش گنابادي در منطقه پاسداران تهران به وقوع پيوست توسط يک اتوبوس زير گرفته شده و به شهادت رسيدند. دو نفر کادر و يک نفر سرباز بودند.
فارس: سختي کار مأموران 110 چيست؟
برخي موارد با ناملايمت هايي مواجهيم که براي مأموران ناخوشايند است. متأسفانه تعدادي معدودي از شهروندان مطالبات بيجايي از پليس دارند و در مواجهه با مأموران پليس چه سرباز وظيفه، چه کادر، اقدام به قانونگريزي کرده و به مأمور تعرض مي کنند و اين ناخوشايند است، اما در مقابل مأموران وقتي بتوانند گرهاي از کار شهروندان باز کرده و خدمتي انجام دهند، برايشان لذت بخش است.
فارس: ساعت کاري مأموران پليس 110 چقدر است؟
مأموران پليس 110 به صورت 12، 24 ساعته کار ميکنند؛ يعني 12 ساعت سر کار بوده و 24 ساعت استراحت ميکنند.
فارس: با شيوع ويروس کرونا در جامعه مواجهيم. براي حفاظت از ماموران تان در بحث شيوع کرونا چه تمهيداتي انديشيدهايد؟
همه مأموران پليس 110 به ماسک، دستکش بلند و شيلد مجهز بوده و تمام مقرهاي پليس گندزايي و ضدعفوني ميشود.
* کرونا فوت يک مامور 110 را رقم زد
فارس: آيا موردي از ابتلاي مأموران به کرونا داشتهايد؟
بله، تعدادي از مأموران به ويروس کرونا مبتلا شده و بعد از طي دوره بيماري سلامت خود را بازيافتهاند، اما متأسفانه يک مورد فوتي در بين همکاران داشتيم که در ابتداي شيوع ويروس کرونا بعد از ابتلا به آن، جان خود را از دست داد.
* اعتراض به عملکرد 110 با تماس با سامانه 197
فارس: اگر مردم نسبت به عملکرد پليس 110 اعتراض داشته باشند چگونه ميتوانند آن را پيگيري کنند؟
بايد بگويم خود مرکز 110 تماس شهروندان با پليس را رصد و بررسي ميکند، حتي در طرح نظارتي با شهروندان تماس گرفته و نوع پوشش و حتي ادبيات گفتاري مامورمان را ميپرسيم، اما اگر باز هم نسبت به عملکرد پليس 110 معترض بودند با تلفن 197 اعتراض خود را اعلام کنند.
مرکز 197 زير نظر بازرسي پليس اداره شده و به دقت موارد را پيگيري کرده و نتيجه را به شهروندان اطلاع ميدهد.
* موارد فوريتي پليس کدامند؟
فارس: تماسها در همان مرکز 110 تقسيمبندي ميشوند و يا کلانتريها آنها را اهم و غير اهم ميکنند؟
اپراتور در همان مرکز 110 تشخيص ميدهد تماس فوريتي يا غير فوريتي است. مثلاً فردي زنگ مي زند و مي گويد که در محله ما چند نفر اتراق کردهاند و يا ترددهاي مشکوک در يک خانه وجود دارد، اين دسته از پيامها غيرفوريتي است؛ يعني بايد موضوع بررسي شود و به مقام قضايي اعلام شده و بعد از اخذ دستور مثلاً مأمور ميتواند به خانه ورود کرده و موضوع اعلامي را بررسي کند، اما مواردي همچون قتل، سرقت، درگيري، شرارت، کيفقاپي از جمله مأموريتهاي فوريتي است که بلافاصله مأمور به محل اعزام ميشود.
* «کنترل خشم و مديريت استرس» تخصص اپراتورهاي 110
فارس: اپراتورهاي مرکز فوريتهاي 110 چه تخصصي دارند؟
به طور کلي اپراتورهاي پليس 110 اکثرا تحصيلاتي در رشته هاي دانشگاهي همچون جامعه شناسي و روانشناسي دارند، همه آنها دورههاي کنترل خشم و مديريت استرس را گذراندهاند تا بتوانند در مواجهه با تماسهاي تلفني شهروندان که در موقع اعلام جرم عصباني و ناراحت هستند آنها را دعوت به آرامش کرده و جرم و آدرس محدوده را از مخاطبان دريافت کنند.
روزها خانمها در مرکز فعاليت دارند و شبها آقايان؛ همه از اهالي تهران هستند تا به جغرافياي تهران مسلط باشند و بتوانند مختصات را براي کلانتري و مأمور مربوطه ارسال کنند.
* فعاليت 80 اپراتور پليس 110 در لحظه
فارس: هم اکنون چند اپراتور در مرکز فوريتهاي 110 فعاليت دارند؟
در لحظه 80 نفر در حال خدمت هستند و قصد داريم تا پايان سال تعداد اپراتورهاي مرکز را به 100 نفر افزايش دهيم.