ایرنا/ وزیر راه و شهرسازی در مراسم انعقاد قرارداد نوسازی هزار دستگاه کامیون فرسوده، گفت: بر اساس برنامه جدید در سه سال ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی خواهد شد.

مراسم امضای قرارداد نوسازی هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل کالای برون شهری بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ایران خودرو دیزل و بانک توسعه تعاون عصر امروز شنبه و با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

«محمد اسلامی» در این مراسم، گفت: خدا را شاکریم که امروز گامی دیگر را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بخش کالا در سال جهش تولید بر می داریم.

وی با بیان اینکه اگر ساز و کارهای قبلی به هر دلیلی دچار مشکلاتی شده است نباید وقت را تلف کنیم، افزود: لازم است با درک واقعیت های فعلی شرایط را تغییر دهیم.از سال ۱۳۷۸ تاکنون ۲۰ هزار دستگاه کامیون نوسازی شده است اما امروز گام بزرگ دیگری بر می داریم که بر مبنای آن ۶۵ هزار دستگاه کامیون در بخش کالا تا سه سال آینده نوسازی می شود.

وی ادامه داد:شرکت سازنده ناوگان کامیون متعهد است در سال جاری بیش از دو هزار دستگاه ناوگان تحویل دهد و قرارداد با ایران خودرودیزل از سال گذشته پایه‌گذاری شده است.

اسلامی درباره جزییات این قرارداد، گفت: این قرارداد با همت شرکت ایران‌خودرو دیزل، بانک توسعه تعاون و سازمان راهداری عملی خواهد شد و کامیونی به متقاضیان تحویل خواهد شد که قوای محرکه مطلوب و مورد علاقه رانندگان است.

وی با بیان اینکه در قراردادی که امروز بسته شد، نوسازی هزار دستگاه در دستور کار قرار گرفت، افزود: این قرارداد ظرفیت نوسازی تا سقف پنج هزار دستگاه را نیز دارد.

وی تاکید کرد: یک برنامه سه‌ساله را برای نوسازی ٦٥ هزار دستگاه طی می کنیم. در این برنامه فرض کرده‌ایم که خودروهای بالای ۶۰ سال تا ۴۰ سال را پوشش دهیم.

اسلامی ادامه داد: این طرح را با توجه به سازوکاری که از منابع تبصره ۱۸، منابع داخلی سازمان راهداری و ماده ۱۲ قانون که در جهت تکالیف وزارت نفت است، دنبال می‌کنیم. این طرح کمک می‌کند که متقاضیان با یک پیش‌پرداخت حداقلی و متوسط، وارد فرآیند نوسازی شوند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز امیدواری برای اینکه تولید و تحویل به‌موقع حرکت نوسازی ناوگان حمل و نقل در یک بازه سه ساله محقق شود،گفت: بانک‌ها باید روند تسهیلات را روان‌سازی کنند تا این فرآیند با حداقل زمان عملیاتی شود تا با استفاده از ظرفیت صنعتی و تکنولوژی داخل بتوانیم کامیون‌های مطلوبی را برای تقویت ناوگان حمل و نقل، کیفیت بخشی و بهره‌وری در حمل و نقل و ده‌ها دستاورد دیگر عرضه و در اختیار مردم قرار دهیم.

قیمت خودروهای سنگین با افزایش تولید شکسته می‌شود

به گزارش ایرنا، سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت ناوگان سنگین درحال حاضر در کشور بالا و نرخ‌ها کاذب است، گفت: با انجام چندین قرارداد و افزایش تولید، قیمت خودروهای سنگین شکسته می‌شود.
«جعفر سرقینی» در مراسم انعقاد قرارداد نوسازی کامیون‌های فرسوده که عصر امروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد،گفت: وزارت راه و شهرسازی از قراردادهای تولید داخلی حمایت می کند و این بسیار خوب است. در میان تولیدکنندگان داخلی، امکان تولید بالای کامیون‌ها را داریم و در یک سال ۱۱ هزار دستگاه خودروی سنگین تولید کردیم.
وی به جزییات قرارداد جدید که در آن هزار دستگاه کامیون توسط خودروسازان داخلی ساخته می شود اشاره کرد و گفت: می‌توانیم به راحتی این رقم را تا ۵ هزار دستگاه در سال هم افزایش دهیم.
سرقینی به مشکلات مربوط به ایمنی خودروهای فرسوده اشاره کرد و ادامه داد: تردد خودروهای سنگین فرسوده در جاده‌ها، آلایندگی محیط‌زیست و مصرف سوخت بالا دارد.
وی گفت: با یک محاسبه سرانگشتی به این نتیجه رسیدیم که خودروهای بالای ۴۰ سال در جاده‌ها با فرض پیمایش منطقی، شامل تردد هفته‌ای ۴ هزار کیلومتر و سالانه ۲۰۰ هزار کیلومتر، می‌توانند از محل صرفه‌جویی سوخت، به نحوی در پروسه نوسازی قرار گیرند که هزینه نوسازی آنها ظرف دو سال بازگردانده شود.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ساخت هزار دستگاه رقم بزرگی نیست، گفت:قیمت بازار خودروهای سنگین فرسوده بالاست و اعداد و ارقام موجود، کاذب است؛ بنابراین می‌توانیم با اجرای چندین قرارداد و فزایش تولید خودروهای سنگین نو، این قیمت کاذب را بشکنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar