نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده شهدای منا

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده شهدای منا

ايرنا/ رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص آخرين وضعيت رسيدگي به پرونده شهداي منا گفت: همانطوري که در متن تفاهمنامه حج ۹۹ نيز بر آن تاکيد شده همچنان پيگير روشن شدن موضوع شهداي منا هستيم و از مسئولان عربستان خواسته ايم که موضوع پرداخت ديه و خسارت خانواده شهداي منا همانند آسيب ديدگان و شهداي حادثه مسجد الحرام در دستور کار قرار بگيرد.

عليرضا رشيديان روز يکشنبه افزود: سامانه مذکور براي دريافت قسط دوم حج تمتع سال آينده از ساعت ۱۰ صبح سوم شهريور فعال و به مدت ۱۰ روز براي واريز دومين مرحله هزينه سفر حج، فعال خواهد بود. 
وي با بيان اينکه در حج آينده در صورت عادي بودن شرايط، زائرين مطابق سهميه تعيين شده  براي انجام مناسک حج راهي سرزمين وحي خواهند شد، تصريح کرد: تا پيش از بسته شدن سامانه ثبت نام  اين سازمان در ماه گذشته، ۷۴ هزار و ۸۰۰ زائر ثبت نام خود را به انجام رسانده و مرحله اول هزينه سفر خود را واريز کرده اند و اکنون بايد براي بهره مندي از نرخ ارز مصوب ۹۹دومين مرحله هزينه سفر را در فرصت اعلام شده، پرداخت نمايند.
رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينکه مرحله دوم هزينه سفر زائران اعزامي به سرزمين وحي به تناسب گروه قيمتي کاروان ها تعيين شده است، گفت: هزينه مرحله دوم واريزي از مبلغ هفت ميليون تومان تا ۱۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان علي الحساب تعيين شده و اگر زائري به هر دليل از پرداخت قسط دوم خود، خودداري کند به معناي عدم تمايل به استفاده از ارز با نرخ مصوب حج تمتع ۹۹  براي حج سال ۱۴۰۰ است.

واريز ۱۸۰۰ ميليارد تومان از محل پرداخت مرحله اول هزينه واريزي زائرين براي خريد ارز به حساب بانک مرکزي
رشيديان اظهار داشت: تاکنون مبلغ ۱۸۰۰ ميليارد تومان وجوه دريافتي از زائران در مرحله اول عيناً، براي خريد ارز به حساب بانک مرکزي  واريز شده و اين مبلغ به عنوان حواله ارزي براي حج سال آينده به حساب زائران منظور شده است.
وي در خصوص عدم واريز قسط دوم توسط  زائران و عواقب ناشي از آن گفت: اگر به هر دليلي زائري نتواندمرحله  دوم هزينه سفرخود را در فرصت اعلام شده واريز کند سهميه اعزام آن به سفر حج از بين نخواهد رفت اما ارائه ارز در زمان اعزام بر اساس نرخ مصوب جديد دولت محاسبه خواهد شد و اولويت اعزام با واريز کنندگان مرحله دوم هزينه سفر با شرايط و سهميه تعيين شده خواهد بود.

آغاز مذاکرات با مسئولان عربستان براي حج تمتع ۱۴۰۰ در آذر ماه
رشيديان از آغاز مذاکرات و امضا تفاهمنامه براي حج تمتع ۱۴۰۰ شمسي در ماه ربيع الثاني ۱۴۴۲ خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اينکه مذاکرات مسئولان حج ايران و عربستان طبق روال همه ساله در ربيع الثاني که حدود آذر ماه سالجاري است برگزار خواهد شد و از طرفي با عنايت به اعزام نشدن زائران حج ۹۹ به عربستان به دليل شيوع ويروس کرونا، در صورت عادي شدن شرائط، سهميه مازاد نيز درخواست خواهد شد و براي حج آينده با تثبيت نرخ ارز مصوب اسفند ۱۳۹۹ از نوسانات احتمالي ارز جلوگيري خواهد شد . 
وي گفت: در راستاي صرفه و صلاح زائران حج، از دولت درخواست کرديم که اجازه دهند نرخ ارز مصوب سال ۹۹ را براي ثبت نام شده هاي همان سال(۱۳۹۹) که در سال ۱۴۰۰ مشرف خواهند شد تثبيت کنيم که خوشبختانه مورد تصويب قرار گرفت.
رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينکه براي تامين ارز با نرخ امسال براي حج سال آينده اين مهم به هيات دولت ارجاع شد، تصريح کرد: در مرحله اول با اصل سپرده و سود متعلقه ، مبلغ ۲۵ ميليون تومان از زائرين  دريافت و عينا به حساب بانک مرکزي واريز شد که مسئولان بانک مرکزي اعلام داشتند براي تامين الباقي ارز و  تثبيت نرخ آن  بايد کل مبلغ را به حساب بانک مرکزي واريز نماييد.
وي اظهار داشت: به همين منظور در شوراي برنامه ريزي حج با حضور نماينده محترم ولي فقيه اين موضوع مطرح شد که مرحله دوم هزينه سفرحج از زائران دريافت کنيم.

هزينه سفر هر زائر به حج حدود ۳۰ ميليون تومان
رييس سازمان حج و زيارت اظهار داشت: عموما تفاوت قيمت و هزينه تمام شده حج در بخش ارزي خيلي محسوس تر از ميزان هزينه ريالي است. ميزان هزينه ارزي که برآورد شده، براي زائران بين ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ دلار هزينه يک زائر در عربستان مي باشد (حدود ۳۰ ميليون تومان) در حالي که اگر آنرا تثبت نکرده بوديم و نرخ ارز را به نرخ سال آينده موکول مي کرديم امکان افزايش قيمت با توجه به نوسانات احتمالي نرخ ارز  چشم گير ميشد.

وي گفت: با اين اوصاف اگر سهميه حج سال آينده ما به همان ميزان ۸۷ هزار نفر تعيين گردد  اولا يک گروهي خواهيم داشت که پول ارز خود را به صورت صد در صد تامين کرده اند اين گروه، در بخش هزينه ارزي با همان نرخ ارز حج ۹۹  به حج خواهند رفت ولي در مقابل زائراني که قسط دوم خود را به هر دليلي پرداخت نکرده باشند، در زمان اعزام در سال آتي، ارز آنها با نرخ جديدي که دولت تا پايان سال اعلام خواهد کرد محاسبه و دريافت خواهد شد.
به گفته وي، در اين ميان اگر از زائران جديدي نيز ثبت نام به عمل آورده شود تمامي هزينه هاي آنان بر اساس نرخ جديد دولت در همان زمان اخذ خواهد شد.
رشيديان افزود: ممکن است افزايش قيمتي در ميزان مبالغ دريافتي از زائران در سال آينده مطرح باشد که مربوط به بخش هزينه هاي ريالي است. بعنوان مثال نرخ خريد بليت هواپيما از ايران اير در سال ۹۸، سه ميليون و ۸۰۰ هزار تومان بود که در سال ۹۹ به پنج ميليون و ۸۰۰ هزار تومان افزايش يافت. در سال ۱۴۰۰ نيز امکان افزايش متصور است.

حدود يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در انتظار سفر به حج و شش ميليون در انتظار عمره هستند
رشيديان با بيان اينکه اکنون حدود يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در انتظار اعزام به سفر معنوي حج هستند، گفت: تعداد قريب به شش ميليون نفر نيز  در نوبت اعزام سفر حج عمره قرار دارند.
وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر هيچگونه ثبت نام جديدي براي قرار گرفتن در نوبت اعزام به عربستان در بخش حج و عمره صورت نخواهد پذيرفت، گفت: در اين ميان اگر بخواهيم سالانه حدود ۹۰ هزار نفر را به سفر حج اعزام کنيم حدود ۱۴ سال زمان براي اعزام همه منتظران در صف اعزام نياز است.

کرونا و اولويت اعزام

رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص احتمال وجود ويروس کرونا و آثار آن براي زائران گفت: در صورت باقي ماندن شرايط کرونايي در سال آينده اولويت اعزام با زائراني خواهد بود که در زمان تعيين شده وجه خود را به صورت کامل پرداخت کرده باشند.
وي تاکيد کرد: إن شاء الله با توليد واکسن کرونا و در صورت عادي شدن شرايط، زائران ايراني بر اساس اولويت بندي جهت انجام مناسک حج تمتع اعزام خواهند شد.

راه اندازي سفر عمره مفرده
رئيس سازمان حج و زيارت همچنين در خصوص راه اندازي حج عمره گفت: راه اندازي سفر عمره مفرده منوط به راه اندازي کنسولگري ايران در عربستان يا ايجاد دفتر حافظ منافع خواهد بود.
رشيديان با بيان اينکه حج عمره براي عربستان از اهميت خاصي برخوردار است، اظهار داشت: طبق گزارشات منتشره هم اينک عربستان براي راه اندازي حج عمره به ۱۶۵شرکت، سهميه ۱۰ هزار نفري داده تا هر چه سريعتر براي راه اندازي آن برنامه ريزي کرده و آن را فعال کنند.
وي تصريح کرد: البته اميدوارم با راه اندازي کنسولگري يا دفتر حافظ منافع، بتوانيم از ظرفيت عمره براي تعداد کثير منتظران سفر حج عمره استفاده کنيم.
رشيديان افزود: سفر  عمره مفرده  جزء يکي از پر طرفدارترين سفرهاي معنوي است که ملت ايران به آن علاقه مند هستند که عربستان در حال برنامه ريزي براي آن است. اميدواريم با رفع مشکلات عمره بتوانيم با عزت و کرامت و سلامت، آن را تأمين و اعزام عمره داشته باشيم. البته بديهي است  تا زماني که مشکل ما در عربستان از قبيل راه اندازي کنسولگري يا دفتر حافظ منافع حل نشود سفر عمره نيز مطرح نخواهد بود.

شهداي حادثه مسجد الحرام
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص اقدامات انجام گرفته براي اخذ ديه و خسارت جانبازان و خانواده شهداي حادثه مسجد الحرام نيز گفت: تاکنون اقدامات خوبي در خصوص پيگيري حق و حقوق جانبازان و خانواده شهداي حادثه مسجد الحرام از قبيل صدور چک خسارت و ديه خانواده هاي اين عزيزان برداشته شده اما به دليل نبود سفارت عربستان در ايران و برخي مشکلات حقوقي تاکنون موفق به اخذ مبالغ چک هاي صادره از سوي عربستان نشده ايم.
در همين خصوص سازمان حج و زيارت از سفير سوئيس دعوت نمود تا در جلسه حضوري موضوع عدم وصول چک ديه جانبازان و شهداي مسجدالحرام بررسي شود. که ايشان نيز در جلسه حضوري قول پيگيري دادند و طبق اخبار واصله سفير سوئيس در عربستان چند روز پس از اين ديدار ملاقاتي با وزير مشاور در امور خارجه دولت عربستان داشته است که از نتيجه آن بي اطلاع هستيم.

آخرين وضعيت رسيدگي به پرونده شهداي منا
رئيس سازمان حج و زيارت همچنين در خصوص آخرين وضعيت رسيدگي به پرونده شهداي منا گفت: همانطوري که در متن تفاهمنامه حج ۹۹ نيز بر آن تاکيد شده طرف ايراني همچنان پيگير روشن شدن موضوع شهداي منا بوده و هست و از مسئولان عربستان خواسته ايم که موضوع پرداخت ديه و خسارت خانواده شهداي منا همانند آسيب ديدگان و شهداي حادثه مسجد الحرام در دستور کار قرار بگيرد.
وي اظهار داشت: در اين ميان آنچه که مردم ما انتظار دارند پيگيري و مطالبه گري سازمان حج و زيارت از طرف عربستاني تا روشن شدن و رسيدن به حقيقت و جبران خسارات وارده به زائرين مي باشد ما نيز تا تحقق به اين مهم قول پي گيري و مطالبه را به مردم عزيزمان داده ايم.
وي خاطر نشان کرد: مهر ماه امسال براي زنده نگه داشتن ياد و خاطر شهداي منا مراسم خاصي در اين خصوص برگزار خواهيم کرد. همچنين بنا داريم امسال مجسمه يادبود شهداي منا را در ورودي سازمان حج و زيارت نصب نمائيم.

سازمان حج يک سازمان عملياتي است
رشيديان در خصوص سازمان حج زيارت نيز گفت: اين سازمان، يک سازمان عملياتي در امر حج واجب، عمره و عتبات است و عمليات اجرايي آن براي ارائه خدمات به زائران فشرده و در يک فرآيند خاص قرار دارد.
وي با اشاره به وضعيت بحراني امسال و لغو سفر حج نيز اظهار داشت: تاکنون فرصت رسيدگي به فرآيند ها، روش ها و کيفيت ارايه خدمات بازنگري نداشته ايم اما با توجه به بحران به وجود آمده، تهديد موجود را به فرصت تبديل کرده و با کمک کارشناسان داخلي و بيروني با هدف بازنگري تمامي فرآيندها ۱۷ کارگروه هايي را در زمينه هاي مختلف تشکيل و راه اندازي کرديم.
رشيديان اضافه نمود قصد داريم از تصدي گري بکاهيم و از توان مردم، افراد حقيقي و حقوقي و سازمان ها و نهادهاي مختلف در ارائه خدمات حج و زيارت استفاده نماييم، بهمين جهت در فرآيندهاي اجرايي سازمان بازنگري کرده و بسياري از مشکلات را شناسايي و بر طرف خواهيم نمود، وي تصريح کرد: به عنوان مثال در بخش سلامت زائران،  سازمان حج را تبديل به يک سازمان چابک و کم هزينه کرده و در ارائه خدمات، ارتقا کيفيت خدمت را دنبال کنيم که اگر به لطف الهي اينگونه مسائل به دقت انجام پذيرد، در ۱۷ کارگروه يادشده بازنگري در کل روش ها و فرآيندهاي کاري را به انجام خواهيم رساند تا بتوانيم به هر ميزان، بسته هاي متنوع تري در حوزه خدمات زيارتي براي زائران به وجود بياوريم.
وي گفت: همين امر باعث شد براي همه مراحل اجرايي يک پيوست سلامت تعريف کنيم که در واقع علاوه بر حوزه هاي اجرايي در حوزه نمايندگي ولي فقيه با استفتايي که از مراجع بزرگوار تقليد صورت گرفت، حتي براي شرايط بحران ويروس کرونا براي انجام مناسک مجوزهايي گرفته شد که کمترين دغدغه را در خصوص سلامت زائران داشته باشيم.
رئيس سازمان حج و زيارت گفت: براي همه اقدامات در حج آينده پيوست سلامت و ۱۵ دستورالعمل آماده شده و با کمک هلال احمر و وزارت بهداشت، معاينات زائران به نحوي انجام خواهد شد که از زمان اعزام تا اقامت، حمل و نقل، تدارکات، زيارت، مناسک و ساير مراحل تا زمان بازگشت تحت اين پروتکل ها و دستورات انجام شود.

کرونا و شرايط داخلي مانع اعزام زائر به عتبات عراق شد
رييس سازمان حج و زيارت در خصوص عتبات عاليات با اشاره به شرايط خاص عراق پيش از شيوع ويروس کرونا مبني بر برخي تنش‌هاي داخلي و تظاهرات در شهرهاي مختلف از جمله نجف و کربلا گفت: شيوع ويروس کرونا و ديگر مسائل داخلي عراق شرايطي را به وجود آورد که مانع اعزام زائران به عتبات عاليات شد.
 وي اظهار داشت: تا زماني که شرايط مناسبي در عراق وجود نداشته باشد امکان اعزام زائر به عتبات عاليات نيز دور از انتظار است.
 رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينکه در هر شرايطي ما پيش بيني هاي لازم را به انجام مي رسانيم، تصريح کرد: در اين ارتباط با همکاري وزارت بهداشت و درمان، گردشگري و هلال احمر پروتکل هاي خاصي را آماده کرده ايم که از طريق وزارت امور خارجه براي طرف عراقي ارسال نموديم که اين دستورالعمل ها حاکم بر اعزام مسافر به دو کشور خواهد بود.

براي اعزام زائر به سوريه درحال مذاکره هستيم 
رشيديان با بيان اينکه براي اعزام زائر به سوريه نيز در حال مذاکره با مسئولان اين کشور هستيم، افزود: البته سوريه با توجه به آمار پايين ابتلاء به کوويد۱۹ در مقايسه با عراق از شرايط بهتري برخوردار است اما در نهايت علاوه بر اقدامات اجرايي تصميم ستاد ملي مبارزه با کرونا در زمينه اعزام زائر و غيره تعيين کننده خواهد بود.
رشيديان در ادامه با گراميداشت هفته دولت نيز گفت: خبرگزاري جمهوري اسلامي در خصوص اطلاع رساني اخبار و واقعيت هاي موجود حوزه حج و زيارت و امور مربوط به آن نقش اساسي دارد و يکي از ارکان توسعه جامعه مي باشد. از طرف ديگر کانال ارتباطي مناسبي است تا مسائل به اطلاع مسئولين، مردم و صاحب نظران کشور منتقل گردد. که اينجانب بخاطر ايفاي اين نقش از سوي ايرنا از مسئولين و کارکنان آن کمال تشکر و قدرداني را دارم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar