قابلیت چت در اپلیکیشن اسنپ، خدمتی دیگر به جامعه معلولان
آخرين خبر/شيوهي ارائه خدمات زير سايه تکنولوژي با سرعتي سرسامآور در حال تغيير و رو به پيشرفت است. در اين طوفان تغيير، انعطاف و انطباق نحوهي ارائه خدمات با نيازهاي متمايز مصرفکنندگان، قاعدهاي است که شرکتهاي بزرگ به آن توجه ويژهاي دارند. در نظر گرفتن محدوديتهايي که افراد با آن مواجه هستند و توجه به نيازها و ضرورتهاي زندگي اقليتها در جامعه بخشي از مسئوليت اجتماعي شرکتها به شمار ميرود.
تاکسي اينترنتي يکي از مهمترين خدمات تکنولوژي محور است که در زندگي روزمرهي ما جايگاه مهمي پيدا کرده و اسنپ به عنوان ليدر تاکسيهاي اينترنتي در ايران طي سالهاي فعاليتش نشان داده است که تعهدي جدي نسبت به نيازهاي متفاوت کاربران خود دارد. اين تاکسي اينترنتي حمايت از معلولان را به عنوان يکي از اصليترين مسئوليتهاي اجتماعي خود تعريف کرده است. اسنپ علاوه بر اشتغالزايي براي معلولان که در جامعه فرصتهاي متنوعي براي فعاليت اقتصادي ندارند- بيش از ۱۱هزار رانندهي معلول در ناوگان اسنپ فعال هستند- تلاش ميکند استفاده از اپليکيشن را براي اين افراد تسهيل کند، هم از طريق بهبود کاربري اپليکيشن و هم با اقداماتي نظير عدم دريافت کميسيون از رانندگان معلول و همينطور ارائه تخفيف به مسافران داراي معلوليت.
محمد موسوي، رانندهاي ناشنواست که نزديک به هفت ساعت در روز با اسنپ کار ميکند و ميگويد: «شغل ديگري ندارم و تنها منبع درآمد من اسنپ است و از ميزان درآمدم راضيام.» کسي منکر اين نيست که ايجاد اشتغال براي معلولان قدم بسيار مهمي در راستاي پررنگتر کردن حضور آنها در جامعه است. ولي از طرفي نميتوان مشکلاتي را که رانندگان معلول براي فعاليت در تاکسي اينترنتي با آن مواجه ميشوند ناديده گرفت. هر کسي که از تاکسي اينترنتي استفاده کرده باشد ميداند که تجربه يک سفر راحت، در گروي برقراري ارتباط آسان و بيدردسر است، امکاني که ناشنوايان تا حد زيادي از آن محروم بودند. بنا به گفته رانندگان ناشنوا يکي از مهمترين موانع، امکان برقراري ارتباط تلفني پيش از آغاز سفر با مسافران است.
مجتبي فخارکازروني يکي از رانندگان ناشنواي اسنپ در شيراز است. او درباره مشکلاتي که تا به حال براي برقراري ارتباط با مسافران داشته ميگويد: «از آنجا که امکان ارتباط تلفني با مسافر نداريم، مجبوريم با پيامک او را مطلع کنيم و اغلب به خاطر مشکلاتي که در ارسال پيام پيش ميآيد، يا مثلا مسافر پيغام ما را نميبيند، سفر از طرف مسافر لغو ميشود.»
چت داخل اپليکيشن، راهکاري براي ناشنوايان
حالا اسنپ در تازهترين نسخه اپليکيشن خود امکان جديدي را به کاربران داده که به کمک آن ميتوانند در طول سفر در فضاي خود اپليکيشن با هم چت کنند. اين قابليت نه تنها تعداد تماسهاي تلفني راننده و مسافر را تا حد زيادي کاهش ميدهد، بلکه مانع بزرگي هم از سر راه رانندگان ناشنوا برميدارد. با اينکه امکان چت داخل اپليکيشن مدت کوتاهي است که به اپليکيشن اسنپ اضافه شده، ولي در همين مدت هم رانندگان تفاوت محسوسي در کار با اپليکيشن ميبينند. کازروني ميگويد: «با امکان ارتباط نوشتاري يکي از مهمترين مشکلات کار ما حل شده. ولي اميدواريم تاکسيهاي اينترنتي همچنان اين راه را ادامه دهند و شرايط را براي فعاليت معلولان بهتر و آسانتر کنند.»
بديهي است که شرکتهاي بزرگ ميتوانند با عمل به مسئوليت اجتماعي خود و در نظر گرفتن نيازهاي متفاوت کاربرانشان، هر چند گروه اندکي باشند، مشکلات بزرگي را از سر راه بردارند، مشکلاتي که به واسطهي در اقليت بودن افراد اغلب ناديده گرفته شده است.