فارس/ معاون فني و نظارت نظام پزشکي گفت: تخصيص واکسن آنفلوآنزا براي گروه‌هاي پرخطر در سال‌هاي گذشته هم وجود داشته است اما پيش فروش اين واکسن در داروخانه‌ها و مطب‌ها ممنوع است.

محمد جهانگيري معاون فني و نظارت سازمان نظام پزشکي در برنامه تهران کلينيک راديو تهران درباره استفاده از واکسن آنفلوآنزا اظهار داشت: نحوه صحيح استفاده از واکسن و پروتکل‌هاي مربوط به آن، توصيه شده است و قطعا محدوديت‌هايي براي اينکه همه مردم بخواهند از اين واکسن استفاده کنند، وجود دارد.
وي با با تاکيد بر ممنوعيت پيش فروش واکسن آنفلوآنزا گفت: تخصيص واکسن آنفلوآنزا براي گروه‌هاي پرخطر و نوبت دهي به آنها براي تزريق با اولويت‌هايي که وزارت بهداشت مشخص مي‌کند در سال‌هاي گذشته هم وجود داشته ولي اگر مردم با پيش فروش اين واکسن در داروخانه‌ها و مطب‌ها مواجه شدند بايد با 190 تماس بگيرند.
جهانگيري با اشاره به پيش خريد 10 تا 12 ميليون دوز واکسن براي کشور اظهار داشت: در سال جاري با توجه به متفاوت شدن شرايط، اولويت ها تغيير کرده، حجم توليد اين واکسن در جهان بسيار افزايش يافته و به تبع آن شرکت‌هاي توليدکننده واکسن هم نياز به زمان بيشتري براي توليد دارند. به عنوان مثال اگر واکسن کرونا ساخته شود حدود يکسال زمان نياز است تا اين واکسن  براي همه آماده شود بنابراين ما در حال حاضر بايد افراد پرخطر را در مرحله اول دريافت اين واکسن قرار دهيم و بعد به سراغ گروه‌هاي ديگر برويم.
وي افزود: اگر سال‌هاي پيش دقت ما در رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي کم بود و شيوع آنفلوآنزا را داشتيم امسال به واسطه کرونا پروتکل‌هاي بهداشتي بيشتر رعايت شده و اين نويد را به هموطنان مي‌دهم که به احتمال قوي از شيوع آنفلوآنزا جلوگيري خواهد شد. 
معاون فني و نظارت نظام پزشکي درباره طرح  پزشک از راه دور گفت: مقدمات اين کار فراهم شده اما اولويت ما در اين دوره با توجه به شيوع کرونا و لزوم مشاوره‌هاي مجازي مشاوره پزشک به پزشک است. به عنوان مثال اگر در منطقه‌اي فقط يک پزشک متخصص بيماري‌هاي عفوني را داشته باشيم نياز است تا پزشکان ديگر به صورت مجازي و برخط با وي ارتباط داشته باشند. مشاوره پزشک به پزشک از سه راه متني، صوتي و تصويري انجام مي‌شود.
معاون فني و نظارت نظام پزشکي در ادامه دومين اولويت مشاوره را، مشاوره براي پيگيري بيماري‌ها و صحت انجام کار وپاسخ به سوالات بين کادر پزشکي و مردم برشمرد و اظهار داشت: اگر فردي مشکل تازه‌اي دارد مي‌تواند سوال بپرسد ولي براي تشخيص حتما بايد به پزشک مراجعه کند.
جهانگيري درباره راه‌هاي ارتباطاتي دريافت مشاوره گفت: مردم براي مشاوره تلفني کرونا مي‌توانند با سامانه 4030 تماس بگيرند ولي سامانه‌هاي جديدي طراحي شده که پس از انجام تست نهايي و تاييد وزارت بهداشت و نظام پزشکي در دسترس عموم قرارخواهد گرفت. کدهاي بيمه و خدمات آن مشخص شده ولي براي اينکه تحت پوشش بيمه قرار بگيرد نياز است تا اقدامات استانداردي انجام گيرد که اين اقدامات در دست پيگيري است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar