نماد آخرین خبر

آیا واکسن کرونا باعث مرگ می‌شود؟

منبع
برنا
بروزرسانی
آیا واکسن کرونا باعث مرگ می‌شود؟

برنا/ محققان موسسه ملي تحقيقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران مي گويند: در مورد تزريق واکسن هايي که از ويروس زنده ضعيف شده تهيه شده‌اند نگراني‌هايي وجود دارد. هر يک از واکسن‌هاي تحت آزمايش کرونا عوارضي مانند خستگي، تب، سردرد، درد عضلاني يا درد محل تزريق داشته‌اند اما هيچکدام از واکسن‌ها، تهديدکننده زندگي نبوده‌اند.

محققان موسسه ملي تحقيقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران در پاسخ به اين پرسش که آيا امکان دارد واکسن کرونا هم باعث ابتلا و مرگ افراد شود، مي‌گويند: واکسن‌هاي کوويد که در مرحله آزمايش هستند، از انواع گوناگوني شامل پروتئين، RNA، DNA و ويروس‌هاي تضعيف شده تشکيل شده‌اند.

واکسن‌هايي که از ويروس زنده‌ي ضعيف‌ شده تشکيل شده‌اند، اغلب به آزمايش ايمني گسترده‌تري نياز دارند. در مورد اين نوع از واکسن‌ها براي افرادي که ضعف سيستم ايمني دارند، نگراني وجود دارد. نتايج آزمايش‌هاي حاصل از واکسن‌هايي که توسط محققان در دست تهيه هستند، نشان مي‌دهد همه واکسن‌ها عوارض جانبي دارند.

هيچکدام از اين واکسن‌ها هنوز براي استفاده گسترده مورد تاييد قرار نگرفته‌اند و آزمايش‌هاي بيشتري لازم است،‌ اما واکسن‌هايي که به مرحله مطالعه انساني رسيده‌اند، عموما پاسخ ايمني به ويروس ايجاد کرده‌اند. هر يک از اين واکسن‌ها عوارضي مانند خستگي، تب، سردرد، درد عضلاني يا درد در محل تزريق داشته‌اند و طيف وسيعي از اثرات جانبي وجود داشت.

شواهد نشان مي‌دهد ۷ تا ۱۰ روز بعد از تزريق واکسن کرونا به افراد داوطلب، افراد علامت تب را تجربه کرده‌اند اما هيچ کدام از واکسن‌ها تهديدکننده زندگي نبودند.

در مورد واکسني که در دانشگاه آکسفورد در حال آزمايش است، حدود ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان، خستگي، ۶۸ درصد سردرد، ۶۰ درصد درد عضلاني، ۵۶ درصد لرز و ۱۸ درصد تب را گزارش کرده‌اند.

علائم اين واکسن از خفيف تا شديد متغير است. البته نسبت به تاييد واکسن‌ها از لحاظ کارايي و ايمني در سطح دنيا حساسيت‌هاي زيادي وجود دارد و علاوه بر نهادهاي ملي کشورها که تاييد واکسن‌ها را بر عهده دارند، توصيه‌ها و نظارت‌هاي نهادهاي بين‌المللي نظير يونيسف و سازمان جهاني بهداشت به کشورها در راستاي تعيين بي‌خطري و کارايي واکسن‌ها کمک‌هاي فني و مشاوره‌اي مي‌دهند.

در کشور ما نيز معاونت بهداشت و سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت به ارزيابي و تاييد واکسن‌ها مي‌پردازند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره