دعوت وزارت ارشاد از فعالان بخش خصوصی برای ایجاد کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی
آخرين خبر/ دکتر محمد رضا بهمني؛ مشاور وزير و رئيس مرکز فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست گفت و گو با فعالان توليد و نشر محتوا در فضاي مجازي با اشاره به ضرورت ايجاد يک نهاد قدرتمند و پايدار در حوزه تصميم سازي براي سياستگذاران فضاي مجازي، توانمندسازي کسب و کارهاي توليد و نشر محتوا و حل چالش هاي فعلي حوزه توليد و نشر محتوا گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال جاري از ايجاد کنسرسيوم توليد و نشر محتوا در فضاي مجازي توسط بخش خصوصي حمايت خواهد کرد.
به گزارش روابط عمومي مرکز فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،وي افزود: اساسنامه ي تهيه شده توسط تشکل هاي فضاي مجازي و نمايندگان توليدکنندگان محتوا و پلت فرم هاي به اشتراک گذاري و نشر محتوا تحت عنوان اساسنامه ي کنسرسيوم توليد و نشر محتوا در فضاي مجازي ثبت خواهد شد و اين کنسرسيوم به زودي فعاليت خود را آغاز خواهد کرد.
بهمني خاطر نشان ساخت: اساسنامه کنسرسيوم توليد و نشر محتوا در فضاي مجازي شامل چهار بخش تعريف هويت کنسرسيوم، تعيين ترکيب اعضاي کنسرسيوم، تبيين وظايف کنسرسيوم و تشريح ساز و کار استقرار کنسرسيوم است.
امير خوراکيان؛ معاون محتواي مرکز ملي فضاي مجازي نيز در نشست مذکور با اشاره به اينکه در کشور سه ديدگاه نسبت به حوزه پلت فرم و محتوا وجود دارد گفت: يک ديدگاه روي اهميت پلت فرم تاکيد دارد و يک ديدگاه هم بر اهميت محتوا تاکيد دارد اما ديدگاه سوم اين است که هر دو مهم هستند و ما در مرکز ملي فضاي مجازي با ديدگاه سوم موافق هستيم.
وي افزود: بررسي هاي مرکز ملي فضاي مجازي نشان ميدهد که حفظ استقلال کشور در شرايط امروز در گرو استقلال پلت فرمي است و از طرف ديگر اگر صرفا براي ايجاد و تقويت پلت فرمهاي داخلي برنامه ريزي کنيم و از حوزه ي محتوا غافل شويم باز هم در عمل نياز کاربران فضاي مجازي به محتواي سالم، مفيد و ايمن برطرف نخواهد شد.
معاون محتواي مرکز ملي تاکيد کرد: کنسرسيوم توليد و نشر محتوا در فضاي مجازي بايد هم در حوزه محتوا و هم در حوزه پلت فرمها برنامه هايي را با رويکرد تقويت اقتصاد توليد محتوا و تقويت اقتصاد پلت فرمي طراحي و اجرا کند و حتما در فعاليتهاي خود به بازيگران، ذي نفعان و ذي ربطان فضاي مجازي توجه کند.
خوراکيان در ادامه با اعلام اين خبر که مسئله ي سهم توليدکنندگان محتوا از درآمدهاي ناشي از فروش اينترنت در کميسيون تنظيم مقررات تصويب و ابلاغ شده است گفت: در گام اول سه اپراتور موظف شده اند سهم توليدکنندگان محتوا از درآمد خود را پرداخت کنند.
در ادامه ي اين نشست مسعود چنگيزي؛ مدير نماشا، سعيد رسول اف؛ رئيس هيئت مديره انجمن توليدکنندگان نرم افزارهاي تلفن همراه، هدي صدرالحسيني؛ رئيس هيئت مديره انجمن ناشران ديجيتال کودک و نوجوان، محمد رضا طلايي؛ رئيس انجمن ناشران ديجيتال اتاق بازرگاني ايران، سيد علي علوي؛ مدير پلت فرم اطلاع رساني آخرين خبر، محسن غفاري؛ مدير پيامرسان ايتا، دکتر اميد علي مسعودي؛ رئيس هيئت مديره انجمن سواد رسانه اي ايران، سعيد مشهدي؛ دبير و عضو هيئت مديره مجمع ناشران ديجيتال اسلامي، مسعود نظري منش؛ نايب رئيس مجمع ناشران ديجيتال کودک و نوجوان، کيان يزديان؛ رئيس هيئت مديره مجمع فعالان فرهنگي فضاي مجازي در عرصه بين الملل و نمايندگان خبرگزاري شبستان و موسسه فرهنگي معيار به بيان نظرات خويش در خصوص مهمترين چالش هاي عرصه توليد و نشر محتوا در فضاي مجازي، راهکارهاي تقويت و تعالي جريان توليد و نشر محتوا در فضاي مجازي و ارائه پيشنهاد براي تقويت اساسنامه کنسرسيوم توليد و نشر محتوا در فضاي مجازي پرداختند.