مهر/ وزير علوم گفت: اولين گام در اجراي طرح ساماندهي آموزش عالي تشکيل شبکه علمي بين دانشگاهي در سطح استان، منطقه و در سطح ملي است.

پنجاه و چهارمين اجلاس سراسري معاونان آموزشي دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي صبح امروز (يکشنبه) به صورت مجازي با حضور منصور غلامي وزير علوم تحقيقات و فناوري به ميزباني دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد، وي با بيان اينکه يکي از مزاياي دوران کرونا، برگزاري نشست‌ها با استفاده از ظرفيت‌هاي فضاي مجازي است که امکان برگزاري نشست‌ها را در فواصل کم و با صرفه‌جويي در هزينه‌ها فراهم کرده است، اظهار داشت: آموزش عالي کشور در دوران کرونا مشکلاتي داشته و اساتيد و دانشجويان را از حضور در دانشگاه‌ها و استفاده از آموزش حضوري باز داشته، ولي با اين حال همه دانشگاهيان در زمينه ارائه آموزش مجازي با کيفيت بهتر تمام تلاش خود را به کار برده‌اند.
وزير علوم با بيان اينکه دانشگاه‌ها در حوزه آموزش مجازي با توجه به عدم سابقه و عدم آمادگي، توفيقات خوبي در ترم گذشته و ترم جاري به دست آورده‌اند، افزود: بايد سعي شود اين توفيقات به بهترين نحو توسعه يابد و برنامه‌ريزي شود تا زير ساخت‌هاي آموزش مجازي در دانشگاه‌ها توسعه يابد و تداوم استفاده از اين برنامه‌ها در آينده پيش‌بيني شود.
وي افزود: دانشگاهيان آموزش مجازي را به عنوان يک دستاورد ارزشمند حتي پس از دوران کرونا به عنوان يک برنامه هدفمند و ضروري اولويت دهند و مسئولان دانشگاهي در اين خصوص با حوزه آموزش، همکاري لازم را انجام دهند.
وزير علوم با بيان اينکه در سطح ملي هم بحث پشتيباني از آموزش مجازي مطرح است، گفت: اميدواريم در هفته‌هاي آينده اين مساله به انجام برسد و پشتيباني ملي نيز براي امنيت و تبادل بهتر اطلاعات در آموزش دانشجويان از اين بخش به عمل آيد. البته در اين راستا دانشگاه‌ها نيز بايد نرم‌افزارهاي خود را ارتقاء داده و از نرم‌افزارهايي استفاده کنند که قابليت‌هاي بيشتري داشته باشند.
وي افزود: علاوه بر اينکه لازم است از مزايا و توفيقات ارائه آموزش‌هاي مجازي گفته شود و از اساتيد و مديراني که علي رغم عدم آمادگي، به خوبي توانستند به نحو مطلوب ارائه خدمت دهند، بايد دقت کنيم تا کيفيت ارائه آموزش‌هاي مجازي را ارتقاء بخشيم.
وزير علوم با بيان اينکه نظارت بر ارائه کيفي دروس و سرفصل‌ها بايد به صورت دقيق و منظم انجام گيرد، اظهار داشت: روسا و مسئولان دانشگاه‌هاي کوچک و جوان که امکان دارد در اين زمينه به دلايل مختلف شرايط مطلوبي برايشان فراهم نشده باشد، بايد دقت کنند دانشجويان اين مراکز از کيفيت لازم در ارائه دروس به صورت مجازي برخوردار باشند.
غلامي افزود: در اين راستا ارائه گزارشات کاستي‌ها و نواقص اين حوزه هم به مديريت دانشگاه‌ها کمک خواهد کرد تا امور را بهتر سنجيده و در رفع نواقص بکوشند. همچنين اين‌گونه نشست‌ها نيز با به اشتراک‌گذاري تجربه‌ها و همفکري‌ها در اين زمينه مي‌تواند مثمر ثمر باشد.
غلامي درخصوص اجراي طرح ساماندهي آموزش عالي گفت: اين طرح مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده و در سال ۱۳۹۴ تصويب و در اوايل سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد و از همان زمان دانشگاه‌ها و مناطق ده‌گانه آموزش عالي اقدام به ساماندهي کردند.
وزير علوم با بيان اينکه در دو سال گذشته روند انجام اين طرح در دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بررسي و تاييد شد و هم‌اکنون لازم الاجراست، افزود: البته اجرايي شدن اين طرح، همکاري نزديک و هماهنگي کليه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي را مي‌طلبد و انتظار اين است که همه مديران و مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي از اجراي اين طرح پشتيباني و در تحقق آن همکاري کنند.
غلامي با بيان اينکه اجراي طرح ساماندهي آموزش عالي به نفع آموزش عالي کشور است، گفت: در اين طرح در مرحله اول، تشکيل شبکه علمي بين دانشگاهي در سطح استان، منطقه و در سطح ملي را در نظر داريم، يعني مراکز آموزش عالي به شکلي معقول و منطقي با يکديگر در ارتباط باشند تا هم‌افزايي مطلوبي ايجاد شود و دانشگاه‌ها بتوانند به بهترين وجه از امکانات يکديگر استفاده کنند.
وي خاطر نشان کرد: اين شبکه بخشي از اختيارات خاص مديريت‌ها را در سطح شبکه به اشتراک مي‌گذارد به طور مثال، در حوزه توسعه کمي، به صورت مشترک تصميم‌گيري مي‌شود و در اين راستا در برخي موارد، اتصال و ارتباط بين دانشگاه‌هاي کوچک با دانشگاه‌هاي بزرگ و قديمي، به نفع دانشگاه‌هاي کوچک و جوان خواهد بود.
وزير علوم با بيان اينکه در حال حاضر نيازي به توسعه کمي در آموزش عالي نداريم، گفت: در شبکه علمي، بحث کيفيت را مي‌توانيم ارتقاء دهيم. وقتي قرار است از ظرفيت‌ها و امکانات يکديگر در سطح دانشگاه‌ها استفاده کنيم، اين ظرفيت‌ها مي‌توانند مبتني بر توانمندي‌هاي مشترک به سمت ارتقاي کيفيت سوق داده شوند.
غلامي با بيان اينکه ماموريت گرايي نيز از نکات مهم و مطرح در طرح ساماندهي آموزش عالي است، تصريح کرد: در اين راستا همه دانشگاه‌ها طرح راهبردي مصوب دارند که البته با توجه به گذشت چند سال از تصويب آن، لازم است اين طرح‌ها بازنگري شوند و در شرايط کنوني و شيوع ويروس کرونا، در ساماندهي آموزش عالي و ماموريت‌گرايي دانشگاه‌ها لازم است اصلاحاتي صورت گيرد و طرح‌هاي راهبردي دانشگاه‌ها با توجه به فضاي جديد ارائه شود.
وي با بيان اينکه در حوزه‌هاي فناوري، افق‌هاي جديدي در جهان مطرح شده و حضور محققان کشورمان در سطح بين‌المللي نشان مي‌دهد که جايگاه ما در جهان تثبيت شده است، گفت: البته اين بدان معنا نيست که اين روند با سرعت يکنواخت پيش خواهد رفت و اگر برنامه‌ريزي دقيقي در اين خصوص نداشته باشيم، امکان دارد از اين قافله عقب بمانيم.
غلامي بيان کرد: در شرايط فعلي مي‌توانيم از ظرفيت آموزش مجازي کشور براي پذيرش دانشجويان غير ايراني استفاده کنيم که افزايش کيفيت و ارائه امکانات بيشتر از طريق ارتباطات بين دانشگاه‌ها مي‌تواند اين ظرفيت را افزايش دهد.
غلامي در ادامه گفت: در اين راستا در حوزه پذيرش دانشجويان خارجي، به غير از فضاي مجازي، در آينده در فضاي حضوري نيز بايد برنامه‌ريزي جدي براي جذب اين دانشجويان داشته باشيم و مي‌توانيم ظرفيت خالي دانشگاه‌هاي‌مان را با پذيرش دانشجويان غير ايراني پر کنيم.
وزير علوم با بيان اينکه هم اکنون همه مديران و کارشناسان کشور از دانش آموختگان دانشگاه‌هاي کشور هستند، افزود: در حوزه تحقيقات هم اکنون جايگاه ۱۵ جهان را داريم که نشان‌دهنده عملکرد مناسب اين بخش است. عملکرد حوزه فناوري در ۱۵ سال گذشته نيز نشان دهنده حاصل کاربست يافته‌هاي علم و فناوري و تبديل علم به ثروت است و فعاليت مراکز رشد، پارک‌هاي علم و فناوري و شرکت‌هاي دانش بنيان نيز حاصل کار تربيت نيروهاي ماهر، توانمند و دانش پژوه مي‌باشد که عملکردشان قابل ارائه در سطح ملي و بين‌المللي است.
وزير علوم اظهار اميدواري کرد با همفکري‌هايي که صورت مي‌گيرد بتوانيم در تحقق اهداف براي تربيت نيروي انساني ماهر و توانمند توفيق يابيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar