logo

انتقاد یک پزشک از وزیربهداشت به دلیل حمایت از طب سنتی

منبع
شرق
بروزرسانی
انتقاد یک پزشک از وزیربهداشت به دلیل حمایت از طب سنتی

شرق/ دکتر سيما مشايخي،فوق تخصص جراحي سرطان گفت: درمان‌هاي حاشيه‌اي و غيرعلمي از جمله طب سنتي و گياهي (بدون گذراندن مراحل علمي براي اثبات اثر) در همه کشورها وجود دارند و اين موضوعي نيست که بتوان آن را حذف کرد. اما موضوع اصلي دفاع و حمايت مهم‌ترين مدير سازمان علمي، بهداشتي و درماني ايران يعني دکتر نمکي از اين روش‌هاي عجيب است.

 وي افزود: دکتر ملک‌زاده را از روزي که به دانشگاه شيراز وارد شدم، مي‌شناسم.ايشان به عنوان استادي با نگرش علمي و به عنوان پزشکي دلسوز و طبيبي که به پزشکي براساس شواهد اعتقاد داشت، هميشه مورد احترام جامعه پزشکي و شاگردانشان بوده است.
در اين يادداشت، هدف بررسي کارنامه کاري ايشان نيست که قطعا نقاط قوت و ضعف خود را دارد و در حوصله اين نوشته نبوده و نياز به کارشناساني بي‌طرف و دلسوز دارد. هدف نگارنده دفاع تمام‌قد از انتقاداتي است که ايشان به اعتراض نسبت به آنها استعفا داده ‌است.

در معرکه همپوشاني موج دوم و سوم کرونا، مرگ‌وميرهاي روزانه بالا و مشکلات اقتصادي ناشي از سوءمديريت و تحريم‌هاي همه‌جانبه، به جاي اينکه وزارت بهداشت که متولي امنيت بهداشتي جامعه و حافظ جان هموطنان گرفتار به بيماري کروناست، به رويکردهاي علمي جامعه جهاني، پيشرفت‌هاي روزانه و تجربيات علمي کادر درماني درگير با بيماران کرونا توجه داشته باشد، مشغول افتتاح درمان‌هاي غيرعلمي، آزمايش‌نشده و غيراستاندارد طب سنتي براي مواجهه با بزرگ‌ترين بيماري قرن است.‌

درمان‌هاي حاشيه‌اي و غيرعلمي از جمله طب سنتي و گياهي (بدون گذراندن مراحل علمي براي اثبات اثر) در همه کشورها وجود دارند و اين موضوعي نيست که بتوان آن را حذف کرد. اما موضوع اصلي دفاع و حمايت مهم‌ترين مدير سازمان علمي، بهداشتي و درماني ايران يعني دکتر نمکي از اين روش‌هاي عجيب است.

لازم است متذکر شوم خيلي از داروهاي مورد استفاده و استاندارد در پزشکي از گياهاني تهيه مي‌شود که همه مراحل اثربخشي را در تريال‌هاي علمي و استاندارد طي کرده‌اند اما اينکه وزير بهداشت و درمان يک کشور، معرکه مدعيان استفاده از درمان‌هاي سنتي را اين‌چنين جانانه حمايت کند و در مقابل اعتقادات علمي معاون پژوهشي و فناوري خود که فردي شناخته‌شده در جامعه علمي بين‌المللي است، بايستد و در دفاع از شبه‌علم، علم را زير سؤال ببرد، براي جامعه پزشکي و مردمي که وزارت بهداشت را معتمد سلامت خود مي‌دانند يک علامت سؤال بزرگ است.‌

استعفاي دکتر علي نوبخت که خود در به‌وزارت‌رسيدن دکتر نمکي نقش مهمي داشته، اعتراضي ديگر در مقابل شبهات تأثير درمان‌هاي غيرعلمي در مواجهه با کرونا و هر بيماري ديگر و عملکردهاي بخشي از وزارتخانه است. به عنوان پزشکي مستقل‌ که انتقادات جدي به مديريت کلان به‌ويژه سياست‌هاي بهداشتي و همين‌طور پژوهشي دارد، لازم مي‌دانم از مقابله با اقدامات غيرعلمي و غيراخلاقي و اقتداي پزشکاني مانند دکتر ملک‌زاده به علم و فقط علم با تمام قوا دفاع کنم و از همکاران خودم که دلسوزان بهداشت و درمان در اين سرزمين عزيز هستند، مي‌خواهم در اين وادي به دفاع از علم برخيزند .

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar