وزیر آموزش و پرورش: بهتر است برگزاری امتحانات و کلاسها حضوری باشد

ايسنا/ وزير آموزش و پرورش گفت: آموزش در شرايط کرونا، آموزش در بحران است؛ بحران يعني اينکه حال هيچکس حال طبيعي نيست و همه در اين شرايط به دنبال اين هستيم که دانشآموزان آسيب نبينند و محتواي آموزشي به درستي به آنها منتقل شود.
محسن حاجيميرزايي وزير آموزش و پرورش در برنامه تلويزيوني شبکه پنجم سيما با بيان اينکه در دوران کنوني روش آموزش، نقش خانواده و دانشآموز، روش ارزشيابي و ارتباط گرفتن دانشآموز با معلم و همچنين معلم با دانشآموز تغيير کرده است، گفت: روش نظارت مديران بر انجام ماموريتهاي مدرسه نيز تغيير کرده و تمامي اينها در اين شرايط متفاوت براي آموزش و پرورش رقم خورده است.
وي افزود: آموزش در شرايط کرونا، آموزش در بحران است؛ بحران يعني اينکه حال هيچکس حال طبيعي نيست و همه در اين شرايط ويژه و نگران کار را دنبال ميکنند.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه کار کردن در اين شرايط براي همه سخت و پيچيده است توضيح داد: همه تلاش ما اين است محيط کار مناسبي را براي همکاران خود مهيا کنيم و ماموريت خود را به درستي انجام دهيم. به دنبال اين هستيم که دانشآموزان در اين شرايط آسيب نبينند و محتواي آموزشي به درستي به آنها منتقل شود تا افت تحصيلي پيدا نکنند و ترک تحصيل نيز نداشته باشند.
تلاش مسئولان فني براي رفع اشکالات شاد
حاجي ميرزايي در ادامه با اشاره به پيشينه و دلايل راهاندازي شبکه شاد گفت: ايجاد مجموعهاي با توانمندي ارائه خدمت به همه دانشآموزان و معلمان کار قابل توجهي بود. شرکت همراه اول زيرساختهاي شبکه شاد را فراهم کرد و بهترين متخصصان ايراني امروز درگير کار روي شبکه شاد هستند و ميتوانند شهادت دهند هرروز وضعيت بهتري را نسبت به روز قبل تجربه کردهايم.
وي با اشاره به مشکل کنوني شبکه شاد افزود: يک بخشي مربوط به زيرساخت فني و بخش ديگر مربوط به کاستيهاي نرمافزاري است که شناسايي شده و در حال ترميم است. اين کار با توسعه زيرساختها و رفع اشکالات فني در حال انجام است و تيم مسئولان فني به ما نويد دادهاند که ظرف يکي دو هفته آينده اين مشکل هم برطرف خواهد شد.
وزير آموزش و پرورش درباره استمداد از بخشهاي بيروني آموزش و پرورش توضيح داد: از مجموعههاي ديگر کمک خواسته بوديم اما يکي از مطالبات ما فراهم کردن محيط ايزوله براي دانشآموزان بود. ما از پيامرسانهاي داخلي تضمين خواسته بوديم که بايد تحت تستهايي قرار ميگرفتند اما نپذيرفتند و ناگزير شديم شاد را راهاندازي کنيم.
حاجيميرزايي گفت: حتي هفتههاي اول، پنج پيامرسان داخلي را هم معرفي کرده بوديم اما به سرعت متوجه شديم که توانايي لازم را براي ارائه اين سرويس ندارند. اينستاگرام، واتساپ و غيره همه خارجي هستند اما تنها اپليکيشن بومي با اين حجم کاربر شاد است.
وي با بيان اينکه شاد يک بستر گسترده است و خطاها و کاستيهايش زود آشکار ميشود، افزود: شاد در همه خانهها حضور دارد و هر خانوادهاي ميداند کار ما چگونه است.
وزير آموزش و پرورش به برقراري ۶۰۰ هزار ارتباط زنده در شبکه شاد در هر روز اشاره کرد و توضيح داد: در برخي ساعات روز ترافيک بالايي داريم که ساعات کلاسي را در ساعات مختلف روز تقسيم کرديم تا بار ترافيک توزيع شود و پاسخگويي با مشکلات کمتري روبهرو باشد.
امکان تهيه ابزار هوشمند براي دانشآموزان را نداريم
حاجيميرزايي با اشاره به اينکه اکنون در شاد اين امکان فراهم است که دو يا سه فرزند بتوانند با يک گوشي وارد شبکه بشوند، گفت: اما درباره اينکه عدهاي اکنون ابزار هوشمند ندارند، امکان تامين آن از ناحيه ما نيست چراکه نيازمند واردات و تامين ارز است. البته تهيه ابزار هوشمند به همت خيرين در حال انجام است و در بودجه سال ۱۴۰۰ نيز پيشبينيهايي براي اين امر انجام شده است.
امتحانات دانشآموزان حضوري است مگر اينکه متخصصان بهداشت اجازه ندهند
وزير آموزش و پرورش درباره برگزاري امتحانات نيز گفت: ترجيح ما آموزش حضوري است. اصل بر برگزاري امتحانات به صورت حضوري است زيرا از وقتي که ارتباط ما با دانشآموز مجازي شده بايد ميزان فراگيري او از درس براي ما مشخص باشد، لذا امتحان حضوري است مگر اينکه در زمان امتحانات با وضعيتي مواجه شويم که متخصصان امر بهداشت اجازه اين موضوع را ندهند.
توصيه ميکنيم بعد از تعطيلي دوهفتهاي آموزش کلاساوليها حضوري شود
حاجيميرزايي توضيح داد: به محض خارج شدن از اين تعطيلي دوهفتهاي به خانوادهها توصيه آموزش حضوري بهويژه براي کلاساوليها را داريم و خود ما بر رعايت پروتکلهاي بهداشتي تاکيد ميکنيم.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه لايحه رتبهبندي به دولت ارائه شده گفت: اعتباري نيز در بودجه ۱۴۰۰ براي آن پيشبيني شده و اميد است سال آينده اين لايحه اجرا شود.
وي افزود: در رتبهبندي پيشين از ظرفيت ۱۰ قانون خدمات استفاده شده بود که پس از تعميم دادن اين ظرفيت توسط دولت به تمام کارکنان دولت، عملا رتبهبندي قبلي بياثر شد و ما مجددا در اين لايحه رتبهبندي را پيشبيني کرديم.
از شيوه فعلي خدمات و آموزش در مدارس راضي نيستيم
وزير آموزش و پرورش از وضعيت فعلي خدمات، پشتيباني و شيوه آموزش در مدارس ابراز نارضايتي کرد و گفت: در شرايط فعلي همهچيز تغيير کرده است و ما در راهي قدم گذاشتيم که قبلا طي نکرده بوديم اما اين شرايط روز به روز بهتر خواهد شد.