logo

هشدار هواشناسی نسبت به تشدید بارش در کشور

منبع
ايسنا
بروزرسانی
هشدار هواشناسی نسبت به تشدید بارش در کشور

ايسنا/ سازمان هواشناسي از بارش باران در مناطق سردسير نيمه شمالي کشور، بارش برف در دامنه‌هاي زاگرس و وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزي هشدار داد.

در هشدار نارنجي رنگ سازمان هواشناسي آمده است که فعاليت اين سامانه بارشي امروز (۱۵ آذر) در استان‌هاي بوشهر، فارس، خوزستان و کرمان پيش‌بيني مي‌شود و فردا (۱۶ آذرماه) در استان‌هاي بوشهر، فارس، کرمان، خوزستان، لرستان، خراسان جنوبي، يزد، چهارمحال و بختياري، کهگيلويه و بويراحمد، اصفهان، خراسان رضوي، قم، مرکزي، گيلان، مازندران، قزوين، البرز، همدان و تهران خواهد بود.
روز دوشنبه (۱۷ آذر) نيز برقراري اين شرايط جوي در استان‌هاي هرمزگان، سيستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوي، خراسان شمالي و خراسان جنوبي دور از انتظار نخواهد بود.
سازمان هواشناسي در ادامه هشدار داده است که در چنين شرايطي احتمال دارد خسارت به محصولات کشاورزي وارد شود. از اين رو به صاحبان مزارع و باغات توصيه کرده که زهکشي و پاکسازي مسير آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، عدم انجام آبياري، محلول‌پاشي و سمپاشي با توجه به وقوع بارش‌ها، عدم کشت محصولات پائيزه و انتقال نهاده‌هاي کشاورزي به مکان‌هاي مسقف جهت جلوگيري از خسارت برف و باران شديد، استحکام سازه‌هاي باغي در برابر وزش باد شديد، تسريع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان هاي مسقف و حفاظت از محصولات کشاورزي در برابر وقوع تگرگ صورت گيرد.
همچنين براي سالن‌هاي پرورش قارچ، گلخانه و انبار، تهويه، تنظيم دما و تامين سوخت سالن ها با توجه به کاهش دما و وقوع برف، استحکام و ترميم سقف گلخانه‌ها در برابر باد، پايش آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در مرغداري‌ها با توجه به کاهش دما، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزايش رطوبت، جهت جلوگيري از خسارت بيماري‌هاي قارچي و به صاحبان سالن‌هاي مرغداري و دامداري نيز تهويه، تنظيم دما و تامين سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، عدم استفاده از آب باران براي دام‌ها، تهيه خوراک پر انرژي براي دام‌ها با توجه به کاهش دما، جلوگيري از نفوذ هواي سرد و روان آب به داخل سالن‌ها را توصيه کرده است.
در ادامه اين هشدار سازمان هواشناسي آمده است که در چنين شرايطي براي استخرهاي پرورش ماهي پاکسازي، تنظيم و کنترل دريچه‌هاي ورودي و خروجي آب استخرها، جلوگيري از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالاي روان‌آب و سيلابي شدن رودخانه‌ها ، عدم کوددهي به استخرهاي پرورش ماهي گرم آبي و کاهش غذا دهي به ميزان نصف نرمال به دليل ابرناکي و کاهش دما مد نظر قرار گيرد.
به عشاير و زنبورداران نيز نسبت به خودداري از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشيه رودخانه‏‌ها و مسيل‏‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏، عدم چراي دام در مراتع و انتقال دام ها به مکان سرپوشيده هنگام وقوع بارش، عايق‌بندي و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذيه کمکي کلوني‌ها جهت زمستان گذراني توصيه مي‌شود.
در زمينه ماشين آلات و ادوات کشاورزي نيز تخليه آب و جمع‏‌آوري لوله‌ها، اتصالات و تجهيزات سيستم آبياري تحت فشار، استفاده از ضد يخ در رادياتور ماشين‏‌آلات کشاورزي و محافظت از ادوات کشاورزي با توجه به روند کاهشي دما و بارش‏ برف، عدم استقرار ماشين آلات کشاورزي روي زمين هنگام وقوع بارش‌ها در دستور کار قرار گيرد.
سازمان هواشناسي همچنين با صدور هشداري زرد رنگ نسبت به افزايش موج بين يک تا ۱.۵ متر در خليج فارس و درياي خزر خبر داد.
در اين هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسي آمده است که امروز (۱۵ آذر) وزش باد نسبتا شديد همراه با افزايش ارتفاع موج در در نواحي مرکزي و شرقي خليج فارس و درياي خزر رخ مي‌دهد.
در ادامه اين هشدار آمده است که اين شرايط تا فردا (۱۶ آذر) نيز ادامه خواهد داشت و روز دوشنبه (۱۷ آذر) درخليج فارس و تنگه هرمز  و در شمال کشور در درياي خزر پيش‌بيني مي‌شود.
در اين هشدار آمده است که در چنين شرايطي غرق شدن شناگران و قايق‌هاي کوچک، آسيب ديدن شناورهاي سبک، پاره شدن تورهاي صيادي، اختلال در فعاليت‌هاي دريايي در ساحل و فعاليت‌هاي فراساحل دور از انتظار نخواهد بود. از اين رو نسبت به محدوديت در تردد با شناورهاي سبک، نيمه‌سنگين و تفريحي و فعاليت شيلاتي و اتخاذ تمهيدات لازم توسط کليه فعالان در پشتيباني صنايع دريايي بويژه فراساحل توصيه شده است.

به گزارش ايسنا، هشدار زرد رنگ نيز به معناي اين است که پديده‌اي جوي رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهاي روزمره اختلالاتي را ايجاد کند. اين هشدار براي آگاهي مردم صادر مي‌شود تا بتوانند آمادگي لازم را براي مواجهه با پديده‌اي جوي داشته باشند که از حالت معمول کمي شدت بيشتري دارد. از سوي ديگر مسئولان نيز در جريان اين هشدارها قرار مي‌گيرند تا اگر لازم باشد تمهيداتي را بينديشند. در هشدار نارنجي ‌رنگ سازمان هواشناسي پيش‌بيني مي‌شود که پديده‌اي جوي اثرات منفي به دنبال داشته باشد و خسارت‌هاي احتمالي را سبب شود. هشدار نارنجي براي آماده‌باش دستگاه‌هاي مسئول براي مقابله با يک پديده خسارت‌زا صادر مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره