نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

آخرین واکنش‌ها به لایو غیراخلاقی نوجوان 14 ساله با بلاگر زن

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی

باشگاه خبرنگاران/ لايو جنجالي نوجوان ۱۴ ساله با يکي از خانم‌هاي بلاگر در اينستاگرام يک زنگ خطري براي مسئولان و خانواده‌ها به صدا درآورده است.

ماجرا از يک لايو جنجالي در اينستاگرام شروع شد، وقتي نوجوان ۱۴ ساله‌اي در لايو يکي از بلاگرهاي خانم‌ حرف‌هاي عجيب و غريبي زد که به نوعي حول محور مسائل جنسي بود. اين لايو جنجالي در فضاي مجازي سر و صداي زيادي به پا کرد و باعث تاسف کاربران شد.

اين لايو شايد يک جرقه‌اي باشد تا متوجه شويم ميان نوجوانان امروز چه مي‌گذرد، نوجواناني اين روز‌ها با مجازي شدن کلاس‌هاي درسي بيشتر پاي فضاي مجازي نشسته اند و زمان زيادي را در اينترنت سپري مي‌کنند. اکثرا هم به صورت پنهاني و به دور از چشم خانواده‌ها در سايت‌ها و پيج‌هايي سرک مي‌کشند که نه تنها مناسب سن و سال آن‌ها نيست بلکه مناسب هيچ رنج سني  اي نيست.

خانواده‌ها هم از همه جا بي خبر در پي کار‌هاي روزمره خودشان هستند با بهانه‌هاي مختلف فرزندانشان که در سن بسيار حساسي قرار دارند رها کردند، اما نمي‌دانند غفلت از بحران نوجواني چه آسيب‌هاي طولاني مدتي را مي‌توانند براي دلبندانشان به دنبال داشته باشد. اما اين نوجوانان آنقدر افسار گسيخته شده اند که ابايي هم ندارند که پدر و مادرشان از کار‌هايي که انجام مي‌دهند با خبر شوند مثل همين نوجوان ۱۴ ساله لايو جنجالي که وقتي خانم بلاگر از او مي‌پرسد اگر مادر و پدرت اين لايو را ببيند چيزي به تو نمي‌گويند؟ و مي‌بينيم چه قدر راحت با استفاده از قابليت هاي اينستاگرام به نوعي پدر و مادر خود را دور مي‌زند.

حرف‌هايي که در لايو بين خانم بلاگر و پسر ۱۴ ساله رد و بدل شد عمق فاجعه آن هم از نوع جنسي در ميان نوجوانان است. نوجواناني که بدون هيچگونه نظارتي ساعت‌ها پشت لپ تاپ، تبلت و موبايل تسخير شده اند. اين لايو نه تنها باعث تاسف و بسياري از کابران شد بلکه خود خانم بلاگر هم از اين حد از گستاخي و فاجعه جنسي در برخي نوجوانان تعجب کرده بود. اما راه چاره براي کاهش چنين آسيب‌هاي اخلاقي در جامعه چيست؟ فيلتر و محدوديت ميتواند تاثير گذار باشد؟ اگر اينستاگرام فيلتر شود مي‌توان مقابل چنين آسيب‌ها ايستاد يا باز هم بايد منتظر ماجرا‌هاي عجيب‌تر و تاسف برانگيز‌تر باشيم؟

حسين عباسي اقدم جامعه شناس مسائل اجتماعي ايران در اين باره مي‌گويد در زمينه آسيب‌هاي ناشي از فضاي مجازي ضعف تکنيک‌هاي مداخله‌اي و مهارت‌هاي مداخله‌اي را هم شاهد هستيم. مداخله درست و اصولي با فيلتر و سانسور تفاوت دارد و نبايد تصور کرد هر نوع مداخله‌اي در بحث آسيب‌هاي اجتماعي در فضاي مجازي بايد به حذف و فيلتر خلاصه شود.

او معتقد است که نمي‌توان آسيب‌هاي اجتماعي نوپديد را بدون در نظر گرفتن شرايط کلي جامعه بررسي کرد و کليه آسيب‌ها در نتيجه شرايط کلي حاکم بر جوامع در هر عصر و دوره تاريخي بايد بررسي شود. تنهايي و فقدان همبستگي اجتماعي، کاهش مسئوليت اجتماعي، کاهش سرمايه اجتماعي، فقدان برنامه‌ريزي در حوزه جوانان و نشاط و شادابي آنها، بي‌اعتمادي، فردگرايي و... مي‌تواند باعث بروز انواع آسيب‌هاي اجتماعي جديد در کشور شود. هرچند جنس آسيب‌هاي اجتماعي کشور در حال حاضر بيشتر مجازي است، اما اين آسيب‌ها محدود به اين فضا نخواهد بود و در اثر مداخله ساير عوامل اجتماعي هم مي‌توانند ايجاد شوند.

واکنش وزير ارتباطات به لايو پسر ۱۴ ساله با يکي از خانم‌هاي بلاگر

به دنبال آن محمد جواد آذري جهرمي وزير ارتباطات در حاشيه جلسه هيات دولت در واکنش به پخش ويديويي مربوط به حضور يک نوجوان ۱۴ ساله در لايو نامناسب اينستاگرامي، مي‌گويد: فيلم تلخ و آزار‌دهنده بود و نهاد‌هايي که مسئوليت امدادرساني به کودکان و نوجوانان در اين شرايط را دارند بايد وارد عمل شوند و بايد به جاي پخش اين فيلم به وضعيت اين خانواده رسيدگي کرد.

او ادامه داد: از همان سه يا چهار شب پيش خواستم که آدرس پيدا کنند و همکارانمان بروند و اگر مي‌توانيم کمک به اين خانواده و اين بچه کنيم.

وزير ارتباطات در ادامه عنوان کرد: به جاي دعوا کردن بايد به اصل مطلب که نجات دادن آن بچه است بپردازيم؛ اگر نهاد‌هايي مسئوليت تربيت و مسائل فرهنگ را مد نظر داشته باشند اين مسائل به وجود نمي‌آيد.

آذري جهرمي افزود: توصيه نهاد‌هايي که فيلم‌ها را پخش مي‌کنند اين است که طوري سياه نمايي نکنند که احساس ضد انقلاب و دشمن اين باشد که وضعيت کل نوجوانان ما اين است.

او عنوان کرد: اين مملکت اگر فرد مشکل داري مثل ايشان دارد که بايد به مشکلش رسيدگي کرد، نوجوان‌هاي دين دار و سالم و سلامت و معتقد به اسلام هم دارد. طوري سياه‌نمايي نکنيم که دشمن بگويد نوجوانان تربيت شده در جمهوري اسلامي اين‌گونه هستند.

وزير ارتباطات در پايان در پاسخ به پرسش پيرامون دليل عدم پيگيري اينترنت ويژه کودکان اظهار کرد: ما به جد اين مسئله را از روز اول پيگيري کرديم و شما برويد ببينيد چه کسي از من در دادگاه شکايت کرد تا طرح اينترنت کودکان متوقف شود.

به راستي مقصر اصلي بروز چنين مشکلاتي در جامعه چه کساني هستند؟ مي‌توان گفت دسترس پذيري فضاي مجازي براي تمامي افراد در جامعه باعث بروز چنين آسيب‌هاي اخلاقي شده است؟ اما اگر بخواهيم درست به اين پديده نگاه کنيم مي‌بينيم مقصر فقط يک فرد و يا يک نهاد خاص نيست؛ پدر و مادرها، آموزش و پرورش، معلمان، متوليان نظارت بر فضاي مجازي، دست اندرکاران امور فرهنگي، مبلغان ديني و ... همه در يک طرف ماجرا هستند و کوتاهي در رهاکردن کودکان و نوجوانان در بحراني‌ترين سن دوران زندگي هيچ‌گاه قابل بخشش نخواهد بود. اگر بخواهيم عدم فيلتر را دليل اصلي اين معضل بدانيم درواقع خط بطلاني کشيديم بر روي آموزش و تربيت. چيزي که فقط بخشي از آن مربوط به خانواده هاست و بخش ديگر وظيفه آموزش و پرورش است.  

آموزش و پرورش دقيقا چه کار مي‌کند؟

درحال حاضر در درست‌ترين زمان ممکن هستيم تا از آموزش و پرورش بپرسيم "طرح نماد" به کجا رسيد؟ چرا با وجود اختصاص بودجه مناسب براي اجراي اين طرح هيچ خروجي نمي‌بينيم؟ پس چه زماني آموزش و پرورش  مي‌خواهد به خود بيايد و کاري براي نوجوانان انجام دهد؟ مگر متولي تربيت و آموزش نوجوانان با آموزش و پرورش نيست پس چرا خروجي مثبتي را دريافت نمي‌کنيم.

محمود علي‌گو رئيس اورژانس اجتماعي درخصوص لايو جنجالي پسر ۱۴ ساله با يکي خانم‌هاي بلاگر، اظهار کرد: متاسفانه اين مسائل وجود دارد و تاسف برانگيز است اما اين مسائل در حوزه مفاسد اخلاقي است و مربوط به اورژانس اجتماعي نيست.

وي در ادامه گفت: تمام مسائل مربوط به نوجوانان و کودکان، غير از خانواده مربوط به آموزش و پرورش است، اما دقيقا وزارت آموزش و پرورش چه کار مي‌کند؟ طرح نماد آغاز شد و بودجه قابل توجهي هم به آن اختصاص داده اند، اما هيچ خروجي نمي‌بينيم. در اين طرح نماد براي بهزيستي هم تعريف وظايف شده است. يعني در مرحله اول آموزش و پرورش غرلباگري خود را انجام دهد افرادي که ريسک بالايي دارد از ساير افراد جدا و بهزيستي مداخلات خود را براي آن دسته از نوجوانان که نيازمند حمايت هستند، انجام مي‌دهد.  

علي‌گو ادامه داد: اگر اين طرح اجرا نشود با بحران چند برابري نسبت به تمام دنيا مواجه خواهيم شد. گروه‌هاي نسلي نوجوانان، خصوصيت‌هايي دارد که يکي از مربوط به آسيب‌هاي فضاي مجازي است و در طرح نماد برنامه‌هايي در اين خصوص در نظر گرفته شده است و دستگاه‌هاي مختلفي پاي کار هستند، ولي اقداماتي که بايد صورت بگيرد معطل مانده است. چند کيس اين چنيني را بايد شاهد باشيم تا آموزش و پرورش تکاني به خود دهد. شک نکنيد اين لايو به دليل دانش آموز بودن اين نوجوان، توسط همسن سالان اين پسر ديده شده است و همين ديده و شنيده شدن بحران زاست.

اين که دغدغه امروز يک نوجوان مسائل جنسي است اگر نامش را فاجعه نگذاريم پس چه بايد خطاب کنيم؟ اگر اين اتفاق يک فاجعه نيست پس چيست؟ خانواده‌ها هم بدون نظارت مستمر بر فرزندانشان به دنبال مقصر در بين مسئولان هستند. اگر خانواده که اولين کانون تربيت فرزندان است آنقدر راحت فرزندان خود را رها کرده پس چه انتظاري از دستگاه‌هاي مربوطه داريم؟ حالا که مسئولان فقط جزء اظهار تاسف کاري نمي‌کنند و طرح‌هاي مانند طرح نماد فقط کليد مي‌خورد و بودجه مي‌گيرند، اما نتيجه‌اي هم ندارند، بهتر است خانواده‌ها کمي هوشيار‌تر عمل کنند و با بهانه‌هاي ريز و درشت و درگير‌هاي کاري غفلت از فرزندانشان را بر دوش ديگري نيندازند.

توضيحات کارشناسان در رابطه با لايو جنجالي اينستاگرام

حسين عباسي اقدم جامعه شناس مسائل اجتماعي ايران در اين باره به ما مي‌گويد: اينستاگرام يکي از جمله شبکه‌هاي مهم اجتماعي در فضاي مجازي است و مي‌توان مي‌گفت، مخاطبان بي شماري را از طيف‌ها، شخصيت‌ها و گروه‌هاي مختلفي به خود اختصاص داده است.

او مي‌گويد علاوه بر عواقب و پيامد‌هاي مثبت در جهت استفاده از فضاي مجازي و دسترسي داشتن به اطلاعات، دانش و کسب آگاهي لازم از جزئيات پديده‌ها، رويداد‌ها و رخداد‌هاي اجتماعي و طبيعي؛ ممکن است آسيب جدي‌اي به اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان و نوجوانان وارد آورد به عبارتي آسيب‌هاي اجتماعي نو پديدي را پديد مي‌آورد.

عباسي معتقد است که در فضاي مجازي اقشار خاص جامعه دچار سوء رفتار، سوء تفاهم در زمينه شکل گيري روابط متقابل اجتماعي و جذابيت‌هاي قابل توجهي در زمره مد، سليقه، منش به تعبير پير بورديو جامعه شناس فرانسوي ايجاد خواهد کرد. همچنين اختلاف نظر عميقي بين نسل‌هاي گذشته و نسل کنوني است، به اين خاطر که نسل‌هاي گذشته دوره جواني را به صورت امروزي تجربه نکرده اند.

اين جامعه شناس فهم جوانان امروزي براي آن نسل بسيار دشوار دانست و گفت: نسل‌هاي گذشته، دوران جواني را به صورت يک دوره کوتاه آموزشي و زندگي سخت تجربه کرده اند. يکي از جمله مسائل مهم پيش رو در ميان جوانان شکاف عميق بين دو نسل و قرار گرفتن در معرض آسيب جدي رواني، جنسي، شخصيتي و هويتي به عنوان موجود اجتماعي ست.

او مي‌گويد عدم درک و فهم دنياي جوانان امروز از جانب والدين، خصوصا والديني که با فاصله سني زيادي با فرزندانشان در کانون خانواده زندگي مي‌کنند؛ موجبات انزواگرايي و گريز گرايي و پناه بردن به دنياي مجازي را فراهم آورده و خلاء ناکامي‌هاي خود را با دنيا يا فضاي مجازي اشباع مي‌کنند. انتظارات، توقعات، تقاضا‌ها و جلب توجهات زيادي در اينستاگرام در ميان جوانان مشهود است.

عباسي معتقد است خانواده‌ها و والدين نقش موثري در هدايت و هموار کردن مسير درست تربيت و آموزش فرزندان، جوانان و نوجوانان خواهند داشت و با ايجاد روابط عاطفي، صميمي توام با منطق، عقل و دانش‌هاي لازم مي‌توانند مسائل جزيي جوانان را مرتفع نمايند. خانواده نقش مهمي در سرنوشت و سبک خط مشي زندگي آينده فرد دارد و اخلاق و صحت و سلامت رواني فرد تا حد بسيار در گرو آن است.

اين جامعه شناس برقراري روابط خانوادگي در طول دوران نوجواني داراي اهميت دانست و بيان کرد: والدين و نوجوانان در چالش رشدي قرار مي‌گيرند؛ بنابراين هر دو يعني والدين و نوجوانان، به انجام وظايفي در طول اين دوره ملزم هستند. مهم‌ترين هدف در اين دوران، رشد دادن نسل جديد در روابط بين نسل هاست. فرايند رشد (احساس خود) در نوجوانان فقط به زمينه‌هاي مختلف که در ارتباط و متعلق به او هستند ارتباط ندارند، بلکه به روابط متقابل والدين و فرزندان نيز مربوط است.

او مي‌گويد کانون خانواده با پيدايش تکنولوژي، فن آوري يا نوآوري‌هاي رايانه‌اي در عصر ارتباطات و مدرن گره خورده است و شبکه‌هاي اجتماعي به صورت مجازي و در اصل سايبري از طريق شبکه‌هاي اينترنتي نفوذ کرده است، به طوري که بخش اعظم فعاليت‌هاي روزمره افراد از طريق شبکه‌هاي اجتماعي انجام گرفته و در واقع مي‌توان گفت اشغالگر زمان در طول زندگي اجتماعي افراد، خصوصا اعضاي خانواده به عنوان يک نهاد اجتماعي، به حساب مي‌آيد. شبکه‌هاي اجتماعي مجازي، زمينه ساز نگرشي نوين در تعامل و ارتباطات انساني شده اند.

همچنين رضا فريدي روانشناس باليني و فعال آسيب‌هاي اجتماعي در اين باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: موضوع ما نوجوان ۱۴ ساله‌اي است که شايد پدر و مادرش گمان مي‌کنند ساعت‌هاي متمادي که سر در گوشي و تبلت دارد، مشغول حل کردن تمرين رياضي يا پاسخ به سوالات علوم و جغرافياست. اما ماجرا فاجعه‌آميزتر از اين حرف‌هاست.

وي با تاکيد بر اينکه لازم است بدانيم که نوجواني يکي از سريع‌ترين مراحل رشد انسان است، افزود: بسياري از تغييرات جسمي، جنسي، شناختي، اجتماعي و عاطفي که در اين دوران اتفاق مي‌افتد، مي‌تواند براي نوجوانان و خانواده‌هاي آن‌ها مشکلاتي ايجاد کند. تقريباً همه جوامع اين نظر را دارند که بين فرزند داشتن و نوجوان داشتن، تفاوت وجود دارد. نوجوانان در اين مرحله از زندگي با مشکلات و دغدغه‌هاي زيادي روبه‌رو هستند؛  مسلماً آگاهي از آنچه در اين مرحله از زندگي رخ مي‌دهد، مي‌تواند باعث رشد جسمي و رواني سالم نوجوان و برخورد مناسب خانواده‌ها شود.

فريد مي‌گويد براساس نظريه رواني-اجتماعي «اريکسون»، زندگي انسان داراي هشت مرحله است که مرحله پنجم يعني مرحله نوجواني را «بحران مربوط به هويت در برابر سردرگمي نقش» نام‌گذاري کرده است. از نظر اريکسون هنگامي که فرد در چهار مرحله زندگي از رشد سالمي برخوردار باشد، در خاتمه کودکي به احساس استمرار و ثبات نسبي شخصيت دست مي‌يابد، ولي با آغاز مرحله پنجم يا نوجواني، بحران‌هاي چهار مرحله قبل احيا و در نتيجه هويت فرد متزلزل مي‌شود.

او معتقد است نوجوان بتواند هويتي سالم و انسجام‌يافته داشته باشد، بايد عناصر مربوط به هويت‌هاي چهار مرحله قبل را با يکديگر ترکيب کند. خطري که نوجوان را تهديد مي‌کند، بحران هويت يا سردرگمي و آشفتگي نقش است، در واقع خطر شکل‌گيري هويت منفي، زندگي نوجوان را تهديد مي‌کند. اکثريت نوجوانان خود را با سوأل اساسي و مهم «من کيستم؟» مواجه مي‌بينند. حال آنکه عمده‌ترين تکليف نوجوان حل اين بحران، براي رسيدن به هويتي کم و بيش باثبات و سازگاري رواني اجتماعي است.

اين روانشناس باليني آسيب‌هاي اجتماعي را باعث وابستگي به اينترنت در نوجوانان دانست و گفت: از جمله اين آسيب‌ها گسست بين نسلي است که متاسفانه در بين خانواده‌ها و نوجوانان ايجاد شده و عملا خانواده‌ها و فرزندان از درک متقابل يکديگر عاجز هستند. از ديگر آسيب‌ها مشکلاتي است که براي هويت نوجوانان پيش مي‌آيد.

فريدي با اشاره به اينکه در دوران نوجواني به دليل اينکه رشد با سرعت بيشتري اتفاق مي‌افتد، تغييرات فيزيکي بدن به يکباره ايجاد مي‌شود، ادامه داد: اين تغييرات سريع فيزيکي مي‌تواند باعث ايجاد حس کنجکاوي و اضطراب در نوجوان شود، به خصوص اگر آن‌ها ندانند چه چيزي را بايد انتظار داشته باشند يا آيا آنچه که رخ مي‌دهد طبيعي است يا خير؟ رشد سريع اندام جنسي و تغييرات هورموني باعث مي‌شود، در اين سن بسياري از نوجوانان به روابط عاشقانه و جنسي علاقه‌مند و کنجکاو شوند. آن‌ها ممکن است هويت جنسي خود را زير سوأل برده و کشف کنند.

او مي‌گويد شروع بلوغ مي‌تواند زمان دشواري براي آن‌ها باشد و در صورت عدم حمايت از همسالان، خانواده يا جامعه مي‌تواند، اين موضوع آسيب زننده باشد. آسيب‌هايي همچون اعتياد به فضاي مجازي تا شيفتگي نسبت به لايک‌هاي کاربران و در روز‌هاي اخير آسيبي که شاهد آن در لايو يک نوجوان بوده ايم.

اين روانشناس باليني معتقد است مشکل استفاده بيش از حد از فضاي مجازي و اينترنت از مشکلات مهم نوجوانان است که البته بعد از شيوع ويروس کرونا نيز اين مشکل به مسئله جدي‌تري تبديل شده و از طرف خانواده‌ها قابل لمس‌تر شده است. نوجواناني که به اينترنت معتاد هستند، دوستان کمتري دارند و زندگي اجتماعي محدودتري را تجربه مي‌کنند.

فريدي در ادامه افزود: آن‌ها زندگي انفرادي را پشت سر مي‌گذارند و ساعت‌ها با اينترنت و فضاي مجازي خوشحال‌اند، اين درحاليست که اعتياد به فضاي مجازي فعاليت‌هاي بدني آن‌ها را کاهش و منجر به سبک زندگي ناسالم و بي‌تحرکي مي‌شود و بر عملکرد تحصيلي نيز تأثير منفي مي‌گذارد و باعث پيش آمدن آسيب‌هاي نوپديد همچون لايو اينستاگرامي يک نوجوان ۱۴ ساله با يک خانم و صحبت‌هاي بيان شده آن نوجوان مي‌شود و نشان از شدت اينگونه آسيب‌ها در بين نوجوانان و در بستر فضاي مجازي دارد.

او فضاي حاکم بر خانواده و روابط بين اعضاي خانواده است را حائز اهميت دانست و گفت: اين که چقدر روابط اعضاي خانواده عاري از تنش و توام با صميميت و محبت است. علاوه بر اين سبک‌هاي فرزند پروري نيز بسيار مهم است که والدين از آن‌ها استفاده مي‌کنند. همچنين لازم است والدين نيز همچون مربيان آگاهي خودرا در زمينه سواد رسانه‌اي ارتقا دهند و اين آموزش‌ها را از طريق اطلاع رساني به فرزندان خود منتقل بکنند تا در سنين نوجواني وارد اينگونه فضا‌هاي آسيب زا نشوند.

اين روانشناس باليني با بيان اينکه مادران و پدران توانا کساني هستند که از دانايي و مهارت ­هاي لازم در خصوص ارتباط با فرزندان برخوردار باشند، اضافه کرد: والـدين بايـد از شـيوه­ هـا و راهکارهـاي مناسـب در برقراري ارتباط با فرزنـدان آگـاهي داشـته باشـند. بـراي مثـال در دوران کـودکي بـا محبت کردن، بازي کردن و... مي ­توان به کـودک شخصـيت داد و بـا ايجـاد امنيـت روحي و رواني ارتباط مؤثري با او برقرار کرد، در حاليکه در دوران نوجواني وضع به گونه ­اي ديگر است و با ايجاد عزت نفس، تقويـت اعتمـاد بـه ­نفـس و ... مـي ­تـوان زمينه ­هاي رشد و کمال نوجوان را فراهم نمود و راه ارتباط با او را فراهم کرد.

فريدي به خانواده‌ها توصيه کرد که با نوجوانتان ارتباط کلامي و عاطفي خوبي داشته باشيد. هر فرصتي پيش آمد، با او ارتباط مثبت برقرار کنيد. مثلا وقتي مي‌بينيد بچه نوجوانتان از ساعت ۱ تا ۳ بعدازظهر در اتاقش هست و در اتاق هم بسته، شما مي ­توانيد از اين فرصت استفاده کنيد يک استکان چاي با کشمش به اتاقش ببريد و بگوييد امروز در اداره که بودم خواندم که کشمش آنتي‌اکسيدان زيادي دارد گفتم امروز با هم چايي بخوريم.

او افزود: تحقيقات نشان مي ­دهد هر چقدر خانواده‌ها در سن نوجواني فرزندشان، براي نزديک شدن به آن‌ها ارتباطات کلامي و غيرکلامي بين همه اعضاي خانواده برقرار شود و به او محبت کنيد و او احساس کند مورد توجه است؛ نوجوان بيشتر و بهتر اين سن را پشت سر مي­ گذارد؛ نه اينکه من و بچه ام خوب باشم، ولي پدرش را هفته ­اي يکبار ببيند.  ارتباط پسرم با پدرش خوب باشد ولي مرا به عنوان آشپز ببيند. پسري که آمده بود براي مشاوره مي­ گفت: مادر من زن خوبي است خوب آشپزي مي­کند. خوب لباس‌ها را مي­ شويد. ولي من مي­توانم غذا را از بيرون تهيه کنم. لباس ­ها را به خشکشويي بدهم. من محبت مي­خواهم. من درک شدن مي­خواهم. درباره دوستانم نظر بدهد، که من بدانم چه جالب والدينم به من و دوستانم توجه مي­کنند. ولي نه به صورت انتقادي به شکلي بگويد که من احساس کنم مورد توجه هستم. نه مورد انتقاد؛ وقتي بصورت انتقادي نظراتشان را مي­ گويند. ما را هم همراه دوستانم زيرسوال مي­ برند. ولي وقتي نظرشون را فقط در مورد دوستمان مي­ گويند برايمان دلپذير است که مورد توجه والدينمان هستيم.

اين روانشناس باليني معتقد است که هر چه قدر ارتباط و گفتگوي مثبت و مفيد والدين با نوجوانان بيشتر باشد، ما شاهد کاهش آسيب‌هاي اجتماعي در ميان آنان خواهيم بود و فرزندان نيز کمتر دچار انزوا و پناه آوردن به فضاي مجازي خواهند شد. هر چند در پايان مجددا عرض ميکنم که سواد رسانه‌اي و استفاده درست از فضاي مجازي و نظارت والدين نيز بسيار حائز اهميت است.

اين لايو زنگ خطري را به صدا درآورد که پيش از آن خيلي‌ها صداي اين زنگ خطر را نشنيده بودند، اما اين بار عمق فاجعه آنقدر عيان شد که هرچه گوش هايمان بگيريم باز هم صداي اين زنگ خطر را مي‌شنويم. حالا بايد کاري کنيم حالا که در بدترين شرايط ممکن هستيم. حرف‌هاي اين نوجوان و تفکر آلوده او نسبت به مسائل جنسي بايد عرق شرم بر پيشاني کساني بنشاند که در اين حوزه غفلت کرده اند. هرچند حالا هم دير نيست پس از حالا شروع کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar