برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سخنگوی وزارت بهداشت: شناسایی کرونای جهش یافته آسان نیست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
سخنگوی وزارت بهداشت: شناسایی کرونای جهش یافته آسان نیست

ايرنا/ سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: تاکنون پنج فرد مبتلا به ويروس جهش يافته انگليسي در کشور شناسايي شدند که همگي در تهران بودند اما شناسايي نوع ويروس جهش يافته کرونا کار آساني نيست.

سيما سادات لاري در پاسخ به اين پرسش که تاکنون چند مورد و در کجاها از ويروس جهش يافته انگليسي در کشور شناسايي و شده و آيا اين ويروس در کشور به چرخش افتاده يا نه و اساسا رصد اين ويروس ممکن است، توضيحاتي ارائه کرد.
سخنگوي وزارت بهداشت گفت: شناسايي نوع ويروس جهش يافته کرونا کار آساني نيست و در اين زمينه بايد تست‌هاي مربوطه براي شناسايي نوع ويروس انجام شود. اما مهمترين اقدام، واکنش و رفتار اجتماعي مردم است و بايد بدانيم که راه پيشگيري از نوع جهش يافته کرونا نيز همان رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و استفاده از ماسک است.
لاري افزود: با وجود محدوديت‌هاي اعمال شده براي ورود مسافران از برخي کشورهاي خارجي، اگر شخصي از سفر خارجي آمده، بهتر است حداقل براي يک هفته در جمع‌هاي خانوادگي حاضر نشود تا اگر علائم بيماري داشت، مشخص شود. هرچند اين افراد با تست منفي کرونا بايد وارد کشور شوند، اما امکان دارد که علائم بيماري را در ابتدا نداشته باشند يا در مسير سفر دچار بيماري شده و اطلاعي از ابتلاي خود نداشته و در چند روز ابتدايي علائمي نداشته باشند.
وي گفت: تاکنون پنج نفر مبتلا به نوع جهش يافته ويروس کرونا در کشور شناسايي شده و همه اين موارد در تهران حضور داشتند و نمونه‌هاي ديگر از شهرهاي ديگر تاييد نشده است.

لاري  افزود: بهتر است سختگيري و محدوديت‌ها و عدم برگزاري دورهمي‌هاي خانوادگي بسيار جدي گرفته شود. ويروس کرونا همچنان وجود دارد و هيچ نوع عادي انگاري نبايد در اين زمينه اتفاق بيفتد.
مسعود مرداني عضو ستاد ملي کرونا پيشتر به خبرنگار ايرنا گفته بود: روش آزمايشگاهي تشخيص اين ويروس روش خاصي است و در خيلي از کشورها ممکن است تشخيص نوع ويروس هفته ها يا حتي ماهها طول بکشد و در خيلي از کشورهاي دنيا از نظر فني امکان تشخيص نوع ويروس وجود ندارد شايد در خاورميانه، ايران و يکي دو کشور ديگر چنين امکاني را داشته باشند.
بعد از اعلام شناسايي مواردي از ابتلا به ويروس کرونا جهش يافته در ايران، سعيد نمکي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اعلام کرد: همه مسافراني که از اروپا به صورت مستقيم يا غيرمستقيم از مرزهاي هوايي، زميني و دريايي وارد کشور مي شوند، ضروري است علاوه بر تست مجدد در مبادي ورودي، به مدت مناسب و منطبق با پروتکلهاي مربوطه در محل سکونت به صورت قرنطينه به سر برند.
ويروس جهش يافته کرونا در انگليس در هفته هاي اخير شناسايي شد، بر اساس اطلاعات منتشر شده ميزان سرايت و واگير بودن اين ويروس نسبت به ويروس کروناي قبلي بين ۵۵ تا ۷۰ درصد بيشتر است و به علت تغييرات پروتئين قسمت خارجي ويروس کرونا چسبندگي و سرايت ويروس بيشتر شده است و گر چه ميزان کشندگي و مرگ آوري ويروس جديد نسبت به ويروس کرونا معمولي بيشتر نشده و در حدود همان ۱.۵درصد است اما ابتلاي تعداد بيشتري از افراد به ويروس کرونا تعداد فوتي هاي کرونا را افزايش مي دهد.
پروازهاي مستقيم و غير مستقيم از اروپا و انگلستان به کشور ادامه دارد و محمدرضا ظفرقندي رئيس سازمان نظام پزشکي نيز خواستار قرنطينه مطمئن مسافران ورودي از کشورهاي خارجي به ايران شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره