برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۱۲ پرونده تولید واکسن کرونا در ایران

منبع
ايسنا
بروزرسانی
۱۲ پرونده تولید واکسن کرونا در ایران

ايسنا/ دبير کميته علمي ستاد ملي مقابله کرونا با تاکيد بر اينکه نتايج کارآزمايي باليني واکسن ايراني کرونا تاکنون بسيار خوب بوده است، بيان کرد: اميدواريم کارآزمايي باليني اين واکسن تا پيش از نوروز ۱۴۰۰ به اتمام برسد و پس از بهار بتوانيم آن را در اختيار مردم قرار دهيم.

دکتر مصطفي قانعي گفت: از ۱۲ پرونده مرتبط با توليد واکسن ايراني کرونا يکي از آنها به مرحله فاز اول کارآزمايي باليني رسيده است و ۳ پرونده ديگر در حال دريافت مجوز کميته اخلاق و ورود به مرحله مطالعات باليني است. 

وي با تاکيد بر اينکه نتايج فاز اول کارآزمايي باليني اولين واکسن ايراني کرونا تاکنون بسيار خوب بوده است، اظهار کرد: قرار نيست بگوييم هيچکس هيچ عوارضي نداشته است. عوارضي که بگوييم واکسن کارايي نداشته در يک بخش و اينکه واکسن عارضه آنچناني داده باشد که نتوانيم آن را مصرف کنيم در يک بخش ديگر است. طي تزريقاتي که تاکنون صورت گرفته است حادثه يا اتفاقي نبوده که بگوييم تزريق واکسن بايد متوقف شود.

وي افزود: در مورد اثر بخشي واکسن‌ها نيز بايد تا يک ماه پس از دريافت نوبت دوم واکسن منتظر بمانيم تا نتايج اثربخشي آن قابل مشاهده باشد. قانعي با اشاره به اينکه تاکنون ۱۴ نفر تحت تزريق واکسن ايراني کرونا قرار گرفتند، تصريح کرد: در اين فاز و در مورد اين واکسن ۵۶ نفر مورد کارآزمايي باليني قرار مي‌گيرند و اميدواريم تا پيش از نوروز اين مراحل به پايان برسد. 

وي در خصوص زمان تقريبي دسترسي مردم به واکسن ايراني کرونا، تاکيد کرد: تا پيش از پايان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ واکسن به شکل عمومي به دست مردم نمي‌رسد. او در پاسخ به اينکه بر اساس اعلام معاونت بهداشتي وزارت بهداشت تا پايان اسفندماه يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر از افراد پرخطر قرار است واکسينه شوند و چه واکسني در دسترس خواهد بود؟، گفت: طبيعتا واکسن ايراني تا آن زمان براي اين منظور آماده نمي‌شود و در صورت اجراي چنين اقدامي بايد واکسن از منابع خارجي تهيه شود که سازمان غذا و دارو متولي خريد و واردات آن است.

واکسن کروناي ايراني در مرحله اول بر روي سه نفر از داوطلبان در تاريخ ۹ دي تزريق شد و بعد از عدم مشاهده عوارض جدي بر روي اين سه نفر و بررسي نتايج، چهار داوطلب ديگر هم تا ۱۶ دي ماه واکسن کروناي ايراني را دريافت کردند. بعد از بررسي نتايج تزريق واکسن کرونا بر روي اين هفت نفر، مجددا هفت نفر ديگر از داوطلبان براي دريافت واکسن طي روزهاي ۲۱ و ۲۲ دي ماه وارد مطالعه انساني فاز يک واکسن کروناي ايراني شدند. همچنين ۲۳ دي ماه و پس از گذشت ۱۴ روز دومين مرحله از تزريق واکسن ايراني کرونا به سه داوطلبِ اول آغاز شد. اين سه داوطلب شامل طيبه مخبر_ فرزند رئيس ستاد اجرايي فرمان امام ، علي عسگري  و حميدرضا خليلي از مديران ارشد ستاد اجرايي فرمان امام (ره) بودند.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar