برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ورود موج شدید سرمایی و بارشی از امشب؛ دما تا ۲۰ درجه در شمال شرق کاهش می یابد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
ورود موج شدید سرمایی و بارشی از امشب؛ دما تا ۲۰ درجه در شمال شرق کاهش می یابد

باشگاه خبرنگاران/ با ورود سامانه بارشي و موج جديد و شديد سرما از امشب از غرب و شمال غرب کشور شاهد بارش برف و باران در نيمه شمالي کشور و افت دما تا 20 درجه سانتيگراد در نواحي شمال شرق کشور خواهيم بود، بر همين اساس هواشناسي هشدار‌هايي را به کوهنوردان و مسافران داده است. 

از ابتداي هفته سازمان هواشناسي کشور تا کنون چندين بار هشدار‌هاي را براي ورود اين سامانه بارشي به کشور صادر کرده و سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي هم اعلام کرده است که آمادگي کامل براي جلوگيري از مسدود شدن راه‌هاي کشور و راه‌هاي روستايي را دارد.

آماده باش ۱۰ هزار ماشين آلات و دستگاه‌هاي تجهيزاتي براي روز‌هاي برفگير
در همين رابطه فرهاد مهرياري معاون دفتر توسعه ايمني و حريم راه‌هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور در گفت  و گو با خبرنگار راه و شهرسازي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، سامانه بارشي از شمال غرب وارد کشور شده است، گفت: از شب گذشته اين سامانه بارشي وارد کشور شده و هم اکنون به بخش‌هايي از شمال غرب کشور از جمله استان‌هاي زنجان و اردبيل رسيده است و امروز غروب هم به استان‌هاي قزوين، البرز، تهران و گيلان مي‌رسد.
او ادامه داد: فردا اين سامانه بارشي به استان‌هاي مازندران، گلستان و خراسان شمالي مي‌رسد و شهر‌هاي اين مناطق را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.
معاون دفتر توسعه ايمني و حريم راه‌هاي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي با بيان اينکه اين توده جديد بارشي علاوه بر آنکه بارشي است همراه با کولاک و باد شديد است و در منطاق کوهستاني کشور هم به صورت برف خواهد بود، افزود: تمامي جاده‌هاي شمالي و غربي کشور متاثر خواهد شد بنابراين به رانندگان توصيه مي‌شود از انجام سفر‌هاي غير ضروري در اين چند روز به شدت خودداري کنند.


مهرياري توضيح داد: جاده‌هاي محور‌هاي زنجان، اردبيل، قزوين به رشت، رشت به لاهيجان و همچنين چالوس، هراز، فيروکوه اين سامانه بارشي و کولاک در برخواهد گرفت.
او تصريح کرد: براي اين ايام که سامانه بارشي وارد کشور شده با همکاري پليس راه آماده باش هستيم به طوري تمامي اکيپ‌هاي راهداري در جاده‌هاي برف گير کشور مستقر شده و حدود ۱۰ هزار وسيله نقليه و ماشين آلات راهدراي و زمستاني فعال هستند و يک هزار و ۱۰۰ باب راهدارخانه و ۱۲ هزار راهدار هم در جاده‌ها کشور حضور دارند.

در چه محور‌هاي ممنوعيت تردد وجود دارد؟
هم اکنون ترددها  در برخي از محور‌ها به دليل مداخلات جوي توسط سازمان راهدراي ممنوعيت وجود دارد که اين محور‌ها عبارت است از محور راميان – اولنگ – شاهرود، واقع در استان‌هاي گلستان و سمنان محور فرعي شمشک – ديزين، واقع در استان‌هاي البرز و تهران، محور شهداد – نهبندان، واقع در استان کرمان، محور خرم آباد – پلدختر، واقع در استان لرستان، محور قزوين - همدان کيلومتر ۱۱۰، واقع در استان قزوين، محور فرعي سي سخت– پادنا، واقع در استان کهگيلويه و بويراحمد، به دليل نبود ايمني مسدود است.
همچنين محور چالوس (حد فاصل مرزن آباد تا دزدبن)، واقع در استان مازندران، از مورخ ۸ دي ماه لغايت ۱۲ اسفند ماه ۹۹، از ساعت ۸ تا ۱۷ روز‌هاي يکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هر هفته بغير از روز‌هاي شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه، ايام تعطيلات رسمي و همچنين روز‌هاي قبل و بعد از تعطيلات چندروزه، به دليل اجراي عمليات ترانشه برداري و اصلاح مسير، حدفاصل کيلومتر ۵ تا ۱۵ مسدود بوده و تردد از محور‌هاي جايگزين هراز و فيروزکوه انجام مي‌شود.
همچنين تهران و محور‌هاي منتهي به آن هم از جمله آزادراه قزوين -کرج - تهران (باند جنوبي)، (حد فاصل تير ۱۱۸۰ آبيک) تا تير ۲۰۰ (گرمدره)، واقع دراستان البرز، از تاريخ يکم مهر تا ۲۰ اسفند ۹۹، از ساعت ۹ تا ۱۵ روز‌هاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته، به غير از روز‌هاي پنجشنبه، جمعه، ايام تعطيلات رسمي و همچنين روز‌هاي قبل و بعد از تعطيلات چند روزه، به دليل اجراي عمليات بهسازي و لکه گيري، حدفاصل تير ۱۱۸۰ تا تير ۲۰۰، تردد همزمان با اجراي عمليات، با محدوديت و رعايت احتياط انجام مي‌شود.
محور ديگر آزادراه تهران-کرج-قزوين (باند شمالي)، واقع دراستان البرز، از مورخ يک مهر تا ۱۳ اسفند ۹۹، از ساعت ۹ تا ۱۶ روز‌هاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته، به جز از روز‌هاي پنجشنبه، جمعه، ايام تعطيلات رسمي و همچنين روز‌هاي قبل و بعد از تعطيلات چند روزه، به دليل اجراي عمليات بهسازي و لکه گيري از کيلومتر ۱۰ تا ۵۰ (حدفاصل پل فرديس تا پل هشتگرد)، تردد همزمان با اجراي عمليات، با محدوديت و رعايت احتياط انجام مي‌شود.

کاهش تا ۲۰ درجه در محور‌هاي شمال شرق کشور
علاوه بر آنکه سازمان راهداري هم محدوديت‌هاي را در اين بخش لحاظ کرده سازمان هواشناسي هم هشدار‌هاي را صادر کرده است در همين رابطه امير حسين سرکرده کارشناس هواشناسي با بيان اينکه در ۲۴ ساعت آينده در استان‌هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، کردستان، اردبيل، کرمانشاه، لرستان، ايلام، زنجان، قزوين، شمال شرق خوزستان، چهارمحال بختياري، همدان، مرکزي از اوايل شب در برخي نقاط استان‌هاي تهران و البرز از بعد ظهر با نفوذ توده هواي سرد در استان‌هاي گيلان و مازندران بارش برف وباران وزش باد شديد رخ خواهد داد.
او ادامه داد: فردا بارش پراکنده در استان‌هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوين البرز و تهران ادامه خواهد داشت.

سرکرده با بيان اينکه با حرکت اين سامانه بارشي از سوي شرق در استان‌هاي گيلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالي و خراسان رضوي بارش برف و باران رخ خواهد داد، افزود: روز جمعه در شمال شرق بارش پراکنده برف و باران ادامه خواهد داشت و وبه تدريج سامانه بارشي از کشور خارج مي‌شود.
اين کارشناس هواشناسي اظهار کرد: از امروز تا روز يکشنبه کاهش محسوس دما و ماندگاري هواي سرد را در اغلب مناطق کشور به ويژه نيمه شمالي کشور بين ۵ تا ۱۰ درجه خواهيم داشت.
او با بيان اينکه از روز پنج شنبه تا روز يکشنبه خليج فارس، تنگه هرمز، درياي عمان، وروز پنج شنبه و جمعه درياي خزر مواج است، افزود: روز پنج شنبه در سطح کشور به ويژه در نيمه شرقي کشور وزش باد شديد رخ خواهد داد که روز جمعه در شرق و جنوب شرق تداوم خواهد داشت.
اين کارشناس هواشناسي بيان کرد: روز شنبه و يکشنبه در اغلب مناطق کشور آسمان صاف است و در شهر‌هاي صنعتي و پر جمعيت غبار صبحگاهي پديده غالب است.
سرکرده با تاکيد بر اينکه ما در اين چند روز شاهد کاهش چشم گير دماي هوا خواهيم بود به طوري که در شمال شرق کشور ميزان کاهش دما تا ۲۰ درجه هم مي رسد، افزود: در بسياري از نقاط کشور شاهد کاهش دماي بين ۵ تا ۱۰ درجه خواهيم بود.

تهران فردا آسماني ابري خواهد داشت
او درباره آب وهواي تهران هم گفت: آسمان تهران فردا ابري در برخي ساعات همراه با وزش باد شديد کاهش بارش باران و برق در بعد ظهر شاهد کاهش ابر خواهيم بود به طوري که فردا در تهران کاهش ۷ درجه‌اي را تجربه خواهيم کرد و بيشترين دماي تهران فردا ۶ درجه و کم‌ترين آن منفي ۴ درجه خواهد بود.
بر اساس اين گزارش با توجه به هشدار‌هاي صادر شده توسط سازمان هواشناسي و سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي اميدواريم رانندگان و مسافران حتما از انجام سفر‌هاي غير ضروري در اين چند روز به شدت خودداري کنند و پيش از سفر با سامانه ۱۴۱ تماس داشته باشند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره