نماد آخرین خبر

«آقا تقی» شمایل امروز اعتیاد و معتاد نیست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
«آقا تقی» شمایل امروز اعتیاد و معتاد نیست

ايرنا/ رئيس اداره پيشگيري در محيط خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است اعتياد چهره مشخصي ندارند و شمايل فرد معتاد مانند «آقا تقي» که سال‌هاي گذشته در سريال‌ها به نمايش درآمد مابه‌ازاي امروزي ندارد.

سالها پيش سريالي به نام «آيينه عبرت» از تلويزيون پخش مي شد که هدف آن هشدار به خانواده ها براي مراقبت بيش از پيش از فرزندان بود که مبادا در دام اعتياد دچار شوند.

در اين سريال فرد معتادي به نام «آقا تقي»(آتقي) وجود داشت که تصويري کلاسيک از شمايل يک معتاد به شکل غلو آميز در او ديده مي شد، معتادي با رنگ و روي سوخته، موهاي جو گندمي درهم، ته سيگاري روشن بر لب، اداي کلمات بصورت آهسته و خاص تکيه کلام «آي بابا»، بساط دائم، نشئگي کيفوي و خماري رنج آور.   

اما رئيس اداره پيشگيري در محيط خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است، تاريخ مصرف چنين شمايلي از اعتياد و معتاد گذشته و امروز اعتياد و معتاد سر و شکل ديگري دارد.   

سيد سعيد کاتبي روز دوشنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر ايرنا، با بيان اينکه در پژوهش ها مشخص شده که والدين بعد از دو سال متوجه اعتياد فرزند خود مي شوند، افزود: به اين دليل که طي سنوات گذشته، رسانه هاي بصري يک انگاره يا تصوير و چهره اي از اعتياد به همگان معرفي کرده اند که در واقع غلط است.

وي با بيان اينکه اعتياد چهره ندارد، گفت: گمان نبريم که معتاد شخصي در جوي افتاده و خيابان خواب است چيزي که رسانه با «آقا تقي» اين انگاره را به وجود آورد. با اين چهره گمراه کننده، خانواده ها گمان مي کند فرزند من که اينجور نشده پس معتاد نيست در صورتي که تا مدتي فرد به صورت تفنني و تفريحي به سمت مواد مخدر کشيده مي شود و با گذر زمان و ادامه روند مصرف مواد مخدر آثار آن در چهره مشخص مي شود.

رئيس اداره پيشگيري در محيط خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نه تنها اعتياد چهره ندارد بلکه سوداگران، فروشندگان، توزيع کنندگان و دعوت کنندگان نوجوانان و جوانان به مصرف مواد هم چهره ندارند يعني صرفا آنگونه که در فيلم ها و سريال ها رخ نمايي مي شوند، نيستند.

به گفته کاتب، موي بلند از پشت بسته شده و سبيل زياد و قهقهه هاي از سر شکم سيري مشخصه مافياي مواد مخدر در فيلم ها و آثاري نمايشي است در حالي که در دنياي واقعي مواد فروشان نه موتور فلان و نه شلوار فلان به پا دارد بلکه فردي عادي و گاه با چهره اي موجه هستند که مي توانند همکلاسي، همسايه يا همکار باشند.  

رئيس اداره پيشگيري در محيط خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به اين پرسش که به طور کلي چطور يک نفر معتاد مي شود يا انگيزه گرايش به اعتياد در افراد چيست، گفت: چرايي و چگونگي معتاد شدن فرد بحث پيچيده اي است و دقيقا مشخص نيست که در يک خانواده چرا ساير فرزندان راهي دانشگاه و مسير زندگي خوب مي شوند اما يک فرزند به سمت مصرف مواد کشيده مي شود اما پژوهش ها نشان داده که ميان يکسري ويژگي‌ها، شرايط و گرايش به اعتياد رابطه معناداري وجود دارد.

کاتب افزود: به طور کلي افراد به دليل ترس از نه گفتن، عدم اعتماد به نفس، طرد شدن از سوي همسالان، در مسير بدسرنوشت اعتياد قرار مي گيرند.

وي ادامه داد: نکته مهمتر اينکه براي پيشگيري از اعتياد نمي توان به صورت خشک و يکجانبه به توصيه هاي عوارضي اعتياد پرداخت همانطور که به فرد چاق و پرخور نمي توان فقط عوارض شيريني را يادآور کرد بلکه بايد با زباني متناسب با سن و گويا  او را از خطرات قرار گرفتن در موقعيت هاي ناهنجارگونه برحذر داشت.

براي پيشگيري از اعتياد، همديگر را رصد کنيم

وي با تاکيد بر اينکه اعتياد يک مساله اجتماعي است که دولت ها و حکومت ها به تنهايي از عهده حل آن برنمي آيند و همانند کرونا که اگر هر کس ماسک نزند برطرف نمي شود، نياز به توجه همگاني دارد، گفت: تلاش کرديم در ذيل طرح «ياريگران زندگي» به عموم مردم يادآوري کنيم که اتفاقا به کار همديگر کار داشته باشيد.

کاتب با يادآوري اينکه در اعتياد بايد همه به هم کار داشته باشند و پيگيري کنند، افزود: به اين معنا که در محيط کار جوياي احوال همکاري که بي نظم و درگيري کاري شديد دارد و ناگهان زبل و سرحال مي شود باشيم يا در خانواده اي پدر مصرف کننده است فرزند خانواده را زير نظر داشته باشيم؛ اين دخالت يا کنجکاوي بي مورد نيست بلکه نيت خير همراه با کار خير است.


خلاء آموزش مهارت هاي زندگي از خانواده تا سيستم آموزشي

کاتب با تاکيد بر اينکه آموزش مهارت هايي مانند نه گفتن، حل مسائل، تاب آوري و مواردي ديگر چراغ راهي در جاده زندگي هر فردي است، تصريح کرد: مهارت هايي که از افراد را از آسيب هاي اجتماعي و افتادن در دام بلاي اعتياد مصون مي دارد.

وي، خلاء کسب مهارت هاي زندگي را نخست در خانواده و سپس در نظام آموزشي دانست و اظهار داشت: اين مهارت ها نخست با آموزش و سپس با ممارست و تمرين حاصل مي شود اما متاسفانه جايي براي اين امر تعبيه نشده است. چيزي که ما را بر آن داشت تا در ستاد مبارزه با مواد مخدر و در سايه طرح «ياريگران زندگي» اين مهارت ها را با تيزر، انيميشن و برگزاري کلاس هاي مختلف آموزش دهيم.

رئيس اداره پيشگيري در محيط خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر ،مطالبه گري رسانه ها و اصحاب قلم از آموزش و پرورش در اين مسير مهم است، گفت: در حوزه پيشگيري سه سطح ارزش آفريني، دانش افزايي و آموزش مهارت هاي زندگي در نظر گرفته شده است.

مشارکت شهرداري و ستاد مبارزه با موادمخدر براي  آگاه سازي در حوزه اعتياد

کاتب همچنين از همکاري ستاد مبارزه با مواد مخدر با شهرداري تهران جهت ايجاد مجموعه اي براي آشنايي و آگاهي بخشي به خانواده ها در حوزه اعتياد خبر داد و يادآور شد:  در اين مجموعه، خانواده ها ضمن اينکه در کنار فرزندان مهارت هاي لازم را مي آموزند، باعث تقويت گفت و گوي بين نسلي و استحکام روابط خانوادگي هم مي شود زيرا بر اساس پژوهش هاي صورت گرفته در خانواده هايي ک ساعت بيشتري با هم به گفت و گو مي پردازند انحراف کمتر است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره