نماد آخرین خبر

هشدار؛ سونامی اختلالات روانی در پیش است

منبع
برنا
بروزرسانی
هشدار؛ سونامی اختلالات روانی در پیش است

برنا/ محمد حاتمي، رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره کشور از حضور اين سازمان در دو کميته مقابله با کرونا خبر داد و گفت: از روز اولي که کرونا وارد کشور شد آسيب‌هاي رواني فراواني براي مردم به وجود آمد به همين دليل جهت رسيدگي به مسائل روحي و رواني هموطنانمان اعلام آمادگي کرديم تا با ستاد ملي مبارزه با کرونا همکاري کنيم پيرو آن نامه‌اي نيز به رئيس جمهور نوشتيم و هم اکنون در دو بخش يکي کميته مشورتي سلامت روان و ديگري فرماندهي سلامت روان مبارزه با کرونا حضور داريم.

او افزود: سازمان نظام روانشناسي هم اکنون در کميته مشورتي سلامت روان که در وزارت بهداشت تشکيل شده عضو است و در هر دو کميته به عنوان يک عضو فعاليت دارد و دستور عمل ها مربوط به خود وزارتخانه و فرماندهي ستاد مقابله با کروناست اما فعاليت‌هاي ما محدود به اين دو حوزه نيست بلکه به عنوان يک سازمان فرابخشي برنامه ريزي‌هايي را انجام داديم که پيرو آن کميته‌هاي مقابله با بحران کرونا را در تهران و استان‌ها تشکيل داديم که هم اکنون در حال فعاليت هستند.

حاتمي با اشاره به جاي خالي سازمان نظام روانشناسي در ستاد ملي مبارزه با کرونا عنوان کرد: قطعا رئيس سازمان نظام روانشناسي بايد عضو ستاد ملي مبارزه با کرونا باشد تا دائما اخبار سلامت روان را در اختيار مسئولين قرار دهد و تصميمات براساس آن گرفته شود اما اين خلا در ستاد ملي وجود دارد و هنوز اتفاقي براي اين حضور رخ نداده است.

رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره کشور از راه افتادن سونامي بحران رواني در کشور خبر داد و گفت: کرونا مانند يک دشمن به کشور حمله کرده و مردم با کارهايي چون ماسک زدن، ضدعفوني کردن دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعي، تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها و... اکنون همه مشغول دفاع کردن هستند. اين جنگ حتي از جنگ تحميلي هم به مراتب بدتر است چون ما نمي‌دانيم اين دشمن در خانه‌‌ي ما وجود دارد يا نه و همين ترس باعث شده مردم در حالت دفاع قرار گيرند و وقتي افراد در اين حالت باشند مشکلات و آسيب‌ها در آنها ديده نمي‌شود مگر اينکه حاد باشد و فرد را زمين بزند اما به طور کلي وقتي اين حمله کاهش پيدا کند و سير نزولي به خود بگيرد آماجي از انواع اختلالات در افراد به وجود مي‌آيد.

او افزود: اختلالات روان تني مانند بيماري‌هاي قلبي و عروقي، ديابت اختلالات روان شناختي مانند افسردگي، وسواس اختلالات شخصيتي و... از جمله آسيب‌هاي اجتماعي است که در حال افزايش شديد است و پيش بيني ما اين است که اگر يکسال ديگر کرونا سير نزولي پيدا کند يعني به دوران پساکرونا برسيم، سونامي اختلالات رواني راه مي‌افتد که پيرو آن خودکشي، اعتياد، اختلافات درون خانوادگي افزايش پيدا مي‌کند به همين دليل بايد يک کميته ويژه در ستاد ملي مبارزه با کرونا شکل گيرد تا از راه افتادن چنين سونامي پيشگيري شود.

حاتمي تصريح کرد: يکي از راه‌هاي پيشگيري از اين سونامي همين کاري است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي براي جامعه کارگري انجام داده است يعني ساخت کلينيک روانشناسي و افزايش خدمات مشاوره و روانشناسي که باعث مي‌شود خشم در مردم فرو خورده نشده و مشکلات را درون خود نريزند که تبديل به اختلالات رواني نشود درحالي که اين کار نياز به گفتگو و مشاوره دارد.

رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره کشور در پايان به افزايش خدمات روانشناسي در دوران شيوع کرونا اشاره کرد و گفت: قبل از شيوع ويروس کرونا در کشور روزانه 30 هزارخدمات مشاوره ارائه مي‌داديم که الان به 90 هزار مشاوره رسيده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره