نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

گلایه «رییسی» از اظهارنظرها درباره واکسن روسی؛ با یک کلمه حرف همه کارهای ما را به باد می‌دهند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گلایه «رییسی» از اظهارنظرها درباره واکسن روسی؛ با یک کلمه حرف همه کارهای ما را به باد می‌دهند

ايسنا/ معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت خريد واکسن کرونا، در عين حال از برخي اظهارنظرها درباره واکسن روسي کرونا گلايه کرد.

دکتر عليرضا رئيسي - معاون بهداشت وزارت بهداشت در مراسم افتتاح اولين بخش تخصصي پاي ديابتي کشور، با بيان اهميت بيماري‌هاي غيرواگير گفت: ما امسال حتي به رغم وجود کرونا به بيماري‌هاي غيرواگير توجه ويژه داشتيم. اگر ما مي‌توانستيم بار بيماري‌ها را محاسبه کنيم مشکلات کمتري در حوزه کرونا داشتيم؛ به طوري که اولويت بندي براي واکسن کرونا راحت تر انجام مي‌شد. به هرحال ما الان در بحث تامين واکسن دچار مشکل هستيم و مطمئن نيستيم واکسن به تعداد زياد تا انتهاي سال به دست‌مان برسد.

او ادامه داد: کشورهاي ديگر به واسطه اينکه منابع زيادي دارند نگران اولويت بندي نيستند، اما اگر ما يک ميليون واکسن به دستمان برسد بايد بدانيم به چه گروهي بزنيم.

رئيسي با تاکيد بر اهميت بيماري‌هاي غيرواگيردار گفت: همانطور که دکتر لاريجاني (رييس پژوهشگاه غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران) گفتند ما در اپيدمي کرونا در جاهايي مرگ و مير بيشتر داشتيم که ميزان بيماريهاي غيرواگير بالا بوده است. در انگليس 52 درصد مرگ و ميرها در مراکز نگهداري سالمندان بوده است. در کشور ما هم 74 درصد مرگ و ميرهاي کرونا در کساني اتفاق افتاده که سالمند بودند و بيماري زمينه‌اي داشتند.

وي در ادامه به حوزه پژوهش پرداخت و گفت: به نظر من وظيفه اصلي معاون پژوهش وزارتخانه اين است که به سوالات پاسخ دهد. مثلا بايد بدانيم اثر محدوديت‌هاي اعمال شده براي سفرها در کرونا چه ميزان بوده است.

رئيسي افزود: برعکس آن هم صادق است و پژوهشگران يک سري کارها را نبايد انجام دهند. فردي با يک کلمه حرفش همه کارهاي ما را به باد مي‌دهد. مثلا در دو سه روز اخير درباره واکسن اسپوتنيک روسي اظهار نظري شد که مثل اظهار نظرهايي مي‌ماند که هرکسي درباره همه چيز نظر مي‌دهد. مي‌پرسيم آيا شما مستندات آن را ديده ايد؟ مي‌گويد نه، ولي کلا خوب نيست! اينگونه حرفها تشويش ايجاد مي‌کند و مردم اعتمادشان را از دست مي‌دهند.

معاون وزير بهداشت ادامه داد: اين روزها هرکسي هر حرفي مي‌زند برايش عنوان «عضو ستاد ملي مبارزه با کرونا» استفاده مي‌کنند. مگر ستاد ملي مبارزه با کرونا چند نفر عضو دارد؟ بعد که بررسي مي‌کنيم مي‌بينيم عضو ستاد مبارزه با کرونا در دانشکده‌اي در رفسنجان است. اگر ما به عنوان مراجع علمي حرفهاي ضد و نقيض بزنيم ديگر مردم به ما اعتماد نمي کنند.

وي همچنين با دفاع از عملکرد ايران در کنترل همه گيري کرونا گفت: الان آمريکا، انگليس و آلمان در چه وضعيتي هستند؟ انگليس که يکي از نمادهاي نظام سلامت است الان به زانو درآمده و براي اولين بار مرگ و ميرهايش از 1800 نفر عبور کرد. آلمان يکي از قوي ترين کشورها در مديريت بحران است مرگ و ميرهايش به 1200 رسيده است. يادمان باشد اين کشورها هرکاري که مي‌خواستند مي‌توانستند انجام دهند.

معاون وزير بهداشت ادامه داد: مردم آلمان در دوره کرونا ثروتمند شدند. دولت دو سوم دستمزد مردم را پرداخت مي‌کرد تا آنها در خانه بمانند.  مردم آلمان بسيار پول خرج مي‌کنند اما حالا که در خانه هستند پول‌هايشان را خرج نکردند و به همين خاطر ثروتمند شدند. اما ما به فردي که اگر روزي دو جفت جوراب نفروشد، شام شب ندارد، نمي‌توانيم بگوييم در خانه بمان؛ چرا که تنها کساني که از لاک دان شدن سود مي‌برند، حقوق بگيرها هستند. ما بايد هم به فکر سلامت و هم به فکر معيشت مردم باشيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar