ماجرای راه ندادن حریرچی در پرواز یک هواپیما

ايسنا/ در پي اظهارات معاون وزير بهداشت مبني بر امتناع مسولان پرواز از سوار کردن وي در يکي از پروازها به دليل تکميل بودن ۷۵ درصد صندليهاي هواپيما، سازمان هواپيمايي کشوري توضيحاتي باره ارائه کرد.
پس از اينکه ايرج حريرچي معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي کشور در يک برنامه تلويزيوني اعلام کرد که به هنگام تهيه بليت و سوار شدن به هواپيما، به دليل آنکه شرکت هواپيمايي مورد نظر صندليهاي هواپيماي خود را تا بيش از ۷۵ درصد پر کرده بود بليت براي پرواز را به او ندادند. سازمان هواپيمايي کشوري با صدور اطلاعبهايتوضيحاتي در اتين زمينه ارائه کرد.
اين سازمان در توضيحات خود آورده است:
«ضمن تشکر از زحمات آقاي حريرچي و همکاران ايشان از ابتداي شيوع ويروس کرونا در کشور، ذکر اين نکته ضروري است که از آغاز شيوع کرونا در کشور به جهت اينکه مسووليت مديريت و برنامهريزي براي مقابله با ويروس کرونا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي واگذار شد، سازمان هواپيمايي کشوري به عنوان متولي سياستگذاري در صنعت حملونقل کشور در کنار تمامي ارگانها خود را مکلف و مقيد دانست تا در جهت حفظ سلامت شهروندان از تمام توان خود در جهت مقابله با اين بحران استفاده نمايد.
سازمان هواپيمايي کشوري از اظهارات ايشان در يک برنامه تلويزيوني اينگونه برداشت کرده است که ايشان از قبل بليتي تهيه نکرده بودند اما قصد تهيه بليت و سوار شدن به هواپيما را داشتند که ظاهرا به جهت تکميل ظرفيت پرواز، شرکت هواپيمايي مربوطه از سوار کردن ايشان امتناع کرده است.»
در ادامه اين توضيحات آمده است: «به طور حتم سازمان هواپيمايي کشوري اين موضوع را بررسي و ليست مسافران آن پرواز را از شرکت هواپيمايي مربوطه مطالبه خواهد کرد و چنانچه آن شرکت براساس تکميل ظرفيت ۶۰ درصد ايشان را نپذيرفتند، در راستاي عمل به مسئوليت اجتماعي از آقاي حريرچي دعوت خواهيم کرد تا از عوامل اين شرکت هواپيمايي به جهت رعايت دقيق پروتکل هاي بهداشتي مصوب وزارت بهداشت و سازمان هواپيمايي کشوري تقدير و تشکر لازم به عمل آيد. اما چنانچه براساس مطالب ايشان تعداد ظرفيت پرواز بيش از ۷۵ درصد بوده است قطعا طبق روال گذشته با متخلفين برخورد خواهد شد و نتيجه را به اطلاع ايشان و عموم خواهيم رساند.
در عين حال بايد توجه داشت که از ابتداي شيوع ويروس کرونا، با همراهي شرکتهاي هواپيمايي و اقدامات صورت گرفته، اکنون صنعت هوانوردي تنها يکي از شقوق حملونقل در کشور به شمار ميرود که به طور جدي رعايت پروتکلها و دستورالعملهاي بهداشتي را در دستور کار قرار داده و با جديت تمام به اجراي دستورالعملها همت گمارده است. تا بدان جا که فارغ از اينکه در عرصه بينالمللي شرکتهاي هواپيمايي نسبت به استفاده ۱۰۰ درصدي و يا حداکثر ۶۰ درصد ظرفيت پروازها چه عقيده تخصصي و فني دارند و در عمل چگونه است، امروز بحث استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفيت با همکاري شرکتهاي هواپيمايي در پروازها به يک فرهنگ و خواست عمومي تبديل شده است.
يعني اگر شرکتي بخواهد محدوديت ۶۰ درصدي را رعايت نکند مسافران آن را نميپذيرند و نکته حائز اهميت، همراهي و هماهنگ بودن شرکتهاي هواپيمايي با سازمان هواپيمايي کشوري در اجراي فاصلهگذاري اجتماعي و استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفيت علي رغم تحريمها، محدوديتها و مشکلات عديده اقتصادي که در اين صنعت وجود دارد. که از همين جا از شرکتهاي هواپيمايي بابت اين هماهنگي و همراهي قدرداني ميکنيم.
همچنين لازم به ذکر است، به صورت مستمر بازرسيهاي لازم توسط دفاتر تخصصي سازمان هواپيمايي کشوري از پروازها به عمل آمده و در صورت مشاهده تخلف با متخلفان برخورد و مجازاتهاي لازم صورت گرفته است که مصداق اين امر لغو مجوز پرواز برخي مسيرهاي شرکتهاي هواپيمايي در ماههاي گذشته بوده که گزارش آن به اطلاع عموم رسانده شد.
زنجيره صنعت حملونقل هوايي کشور با محوريت و مديريت سازمان هواپيمايي کشوري با اجراي صحيح دستورالعملها و پروتکلهاي بهداشتي در جهت حفظ سلامت شهروندان فعاليت ميکنند ليکن اي کاش اين فشارها و حساسيتها در ساير شقوق حمل ونقل نيز اعمال ميشد که براي تاييد اين امر ميتوان سري به متروي تهران زده و با يک محاسبه سرانگشتي دريافت که يک شهروند روزانه به طور متوسط يک ساعت در مترو به سر ميبرد که تقريبا به اندازه يک سفر هوايي است اما با چه ميزان ظرفيت و با رعايت کدام فاصلهگذاري اجتماعي و آيا در حملونقل بينشهري نيز واقعا پروتکلها رعايت ميشود؟
در پايان مجددا از کليه شرکتهاي هواپيمايي که در اجراي دستورالعمل استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفيت پذيرش مسافر با سازمان هواپيمايي کشوري و ستاد مرکزي مقابله با کرونا همکاري و همراهي داشتهاند، قدرداني ميکنيم.»