برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

واردات 4 میلیون دز واکسن کرونا تا پایان سال

منبع
فارس
بروزرسانی
واردات 4 میلیون دز واکسن کرونا تا پایان سال

فارس/ معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و رئيس سازمان غذا و دارو گفت: در حوزه داروهاي مورد نياز بيماري کوويد ۱۹، در کوتاه‌ترين زمان خودکفا شديم.

محمدرضا شانه‌ساز در جلسه استاني ستاد مديريت بيماري کرونا اصفهان افزود: سال گذشته در چنين روزهايي مشکلاتي در تهيه مواد بهداشتي و ضدعفوني مورد نياز براي مديريت اين بيماري داشتيم.
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و رئيس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: با اين وجود، هر دارويي که براي درمان کوييد- ۱۹ در سطح جهان مطرح شد، ظرف ۳ ماه در داخل بومي‌سازي و نيازمندي کشور در اين زمينه برطرف شد به‌گونه‌اي که تلاش پژوهشگران ما نشان داد که به هرچه نياز داشته باشيم، بطور قطع دست پيدا مي‌کنيم.
وي با اشاره به آغاز واکسينا سيون در کشور اظهار داشت: مصرف اورژانسي واکسن کرونا در سازمان غذا و دارو ثبت شد و خريد واکسن‌هاي مُتعدد هندي، چيني، روسي و کره‌اي در دستور کار قرار گرفت.
شانه‌ساز اضافه کرد: پيش‌بيني مي‌کنيم ۳ تا ۴ ميليون دُز واکسن تا پايان سال وارد کشور شود با اين همه، اميد ما به واکسن توليد داخل است.
معاون وزير بهداشت تصريح کرد: نياز جهاني ۱۶ ميليارد دُز واکسن است که ظرفيت و توان توليد آن در هيچ‌ کجاي جهان وجود ندارد.
وي با بيان‌اينکه ميزان نياز به واکسن کرونا در داخل کشور سالانه ۱۲۰ تا ۱۶۰ ميليون دُز پيش بيني مي‌شود، افزود: در حال حاضر ۱۵ پلات فرم توليد واکسن در کشور توسط ۱۰ شرکت دنبال مي‌شود که سه واکسن به مرحله(فاز) مطالعات باليني رسيده است.
شانه‌ساز اظهار داشت: ۲ مرحله از مطالعات باليني واکس کوبايي در آن کشور طي شده و مرحله سومش با همکاري انيستيتو پاستور در کشورمان در حال پيگيريست که درواقع راه ميانبُري براي کوتاه شدن مسير رسيدن به واکسن کرونا محسوب مي‌شود.
معاون وزير بهداشت خاطرنشان کرد: همچنين شرکت روسي توليدکننده واکسن کرونا با يک شرکت ايراني به توافق خوبي براي توليد ۲۰ ميليون دُز واکسن در سال در ايران رسيده است.
وي تاکيد کرد: برآورد ما اين است که تا قبل از زمستان سال آينده، همه جمعيت اصلي کشور واکسينه شوند که اين مساله براي کشوري که تحت فشار ظالمانه است يک رُخداد بسيار بزرگ محسوب مي‌شود.
شانه‌ساز خاطرنشان کرد: اگرچه توليد واکسن در جهان سرو صدا کرده است ولي بايد منتظر انواع و اقسام ويروس‌هاي جهش يافته کشورهاي مختلف جهان مثل ويروس انگليسي باشيم.
معاون وزير بهداشت تصريح کرد: بايد توجه داشت که کماکان زدن ماسک باکيفيت، ضدعفوني کردن و فاصله گذاري اجتماعي از ابتلاي به اين بيماري پيشگيري مي‌کند.
وي با بيان‌اينکه پيش از شيوع کرونا توان توليد ماسک در کشور ۱۵۰ هزار عدد بود، گفت: در زمان حاضر اين ميزان به ۴۵ ميليون ماسک رسيده است که اگر صحيح از آن استفاده شود، اين تعداد ماسک نيز عدد زيادي نيست.
شانه‌ساز تصريح کرد: در سازمان غذا و دارو با همکاري وزارت کشور و بسيج ساماندهي، کيفي‌سازي ماسک‌هاي توليد داخل در دستور کار قرار گرفته چرا که حجم زيادي از ماسک‌هاي موجود در بازار بي‌کيفيت است که اطمينان بخشي لازم را ندارد و چه بسا افراد با اطمينان به اينگونه ماسک‌ها، فاصله مطمئنه را رعايت نمي‌کنند و در معرض خطر قرار مي‌گيرند.
رئيس سازمان غذا و دارو همچنين با اشاره به نقش اصفهان در توليد ملزومات بهداشتي موردنياز شرايط کرونايي اظهار داشت: امروز ۲۵ تا ۳۰ درصد از توليد ماسک کل کشور در اصفهان توليد مي‌شود و اين استان در توليد ماسک‌هاي باکيفيت هم پيشتاز است.
معاون وزير بهداشت و رييس سازمان غذا و دارو گفت: اصفهان، بخش عمده‌اي از نيازهاي ساير استان‌هاي ديگر را از جمله در زمينه راه‌اندازي کارخانجات توليد الکل و ماسک برطرف کرده است.
وي ادامه داد: امروز کشور ما توانمندي‌هاي متعددي دارد که يکي پس از ديگري، تهديدها را به فرصت تبديل مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره