برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فوت ۶ دانشجوی دانشگاه تهران بر اثر کرونا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
فوت ۶ دانشجوی دانشگاه تهران بر اثر کرونا

ايسنا/ معاون دانشجويي دانشگاه تهران از فوت ۶ دانشجوي اين دانشگاه بر اثر ابتلا به کرونا ويروس خبر داد و گفت:حدود ۳۰ درصد دانشجويان و يا خانواده‌هاي آنها به بيماري کرونا مبتلا شدند.

دکتر سعيد حبيبا به تشريح فعاليت هاي دانشجويي دانشگاه تهران در دوران شيوع کرونا پرداخت و گفت: اين ويروس به‌ نوعي تمام بشريت را تحت‌الشعاع خود قرار داد و ما مجبور به تغيير روش زندگي فردي و اجتماعي خود هستيم. با توجه به اينکه کرونا تمامي حوزه آموزشي، شخصي و خانوادگي را تحت‌الشعاع قرار داده، دانشجويان را نيز با مشکلات عديده‌اي مواجه کرده و حتي در عرصه حوزه دانشجويي متأسفانه شش نفر از دانشجويانمان را از دست داده‌ايم، اما مشکلات ايجاد شده باعث نشد ما پيشرفت و توسعه در عرصه علم و دانش را متوقف کنيم. همچنان که در عرصه کرونا مسائل حياتي تعطيل نشد، آموزش و پژوهش هم تعطيل نشد.
وي ارزيابي سلامت و صدور گواهي سلامت براي تمامي دانشجويان متقاضي خوابگاه را از جمله کارهاي انجام‌ شده در مرکز بهداشت عنوان کرد و افزود: کار مناسب ديگر انجام تست اختصاصي کرونا با همکاري دانشگاه علوم پزشکي در آزمايشگاه تشخيص طبي دانشگاه تهران و تهيه و استفاده از کيت‌هاي تشخيص سريع کرونا است که هم‌اکنون در حال انجام است.
معاون دانشجويي دانشگاه تهران به بيان اقدامات انجام‌ شده در حوزه بهداشت پرداخت و افزود: در عرصه بهداشت و درمان که حوزه وسيع و گسترده‌اي است يکي از مهم‌ترين اقداماتي که از ابتداي شيوع ويروس کرونا توسط اين حوزه صورت گرفت رصد کردن مسافرت دانشگاهيان به دانشگاه‌هاي مختلف دنيا و نيز دانشجويان خارجي بود که از کشورهاي مختلف دنيا به ايران مي‌آمدند.
وي در بحث اطلاع‌رساني با هدف کنترل شيوع کرونا گفت: واحد بهداشت دانشگاه ده‌ها بنر در اماکن مهم و پرتردد دانشکده‌ها و پرديس‌ها نصب کرد و صدها پوستر و بروشور آموزشي در خوابگاه‌ها و ساختمان‌هاي مرکزي توزيع و پيام‌هاي متعددي از طريق اتوماسيون و ايميل براي همکاران ارسال شد.
دکتر حبيبا تأکيد کرد:با برگزاري نشست‌هاي تخصصي با کارشناسان، مديران، مسئولان درمانگاهي و پزشکان براي تدوين پروتکل‌ها و رويه‌هاي پيشنهادي توانستيم پروتکل‌هاي بهداشتي مربوط به کرونا را در سطح دانشگاه تدوين کنيم که مورد استقبال وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز قرار گرفت. با آغاز پاندمي کرونا در حد توان مواد ضدعفوني‌کننده و تب‌سنج تهيه و در اختيار واحدهاي پرتردد دانشگاه قرار داديم تا بتوانيم در شروع کرونا فضاي رواني را تا حدودي تعديل کنيم.
به گفته وي، تشکيل تيمي متشکل از ۴۰ نفر رابط بهداشتي واحدها، مديريت‌ها و دانشکده‌هاي دانشگاه براي اطمينان از انجام اقدامات و امور مرتبط با کرونا، انجام سه دوره کامل بازديدهاي بهداشتي از کليه اماکن خوابگاهي، اداري و آموزشي، نظارت بر عمليات گندزدايي در دانشگاه و نظارت و بازرسي در عرصه‌هاي مختلف آزمون‌هاي سراسري، کارشناسي ارشد، دکتري و آزمون‌هاي زبان انگليسي و بسندگي زبان عربي که با رعايت پروتکل‌ها به‌درستي برگزار شد، از ديگر اقدامات انجام‌شده در يک سال کرونايي توسط معاونت دانشجويي است.
دکتر حبيبا در بحث تشخيصي، درماني و پيگيري وضعيت درماني و بهبودي مبتلايان به بيماري در دانشگاه، توضيح داد: اين مهم با راه‎اندازي امکان ثبت اطلاعات دانشگاهيان مبتلا در سايت مرکز بهداشت و حضور تيم‌هاي سيار مرکز بهداشت (پزشک و پرستار) در دانشگاه به‌منظور کنترل وضعيت سلامت همکاران و راه‌اندازي تست سرولوژي تشخيص کرونا با انجام ۷۰۰ مورد آزمايش و راه‌اندازي نمونه‌گيري تست پي سي آر با همکاري علوم پزشکي تهران، امکان‌پذير شد.
معاون دانشجويي دانشگاه تهران به اقدامات انجام‌شده در حوزه آموزش دانشجويان اين دانشگاه اشاره کرد و افزود: کرونا علاوه بر جسم، سلامت روان بسياري از دانشجويان و کارمندان را هم تحت‌الشعاع قرار داد، لذا مرکز مشاوره براي حفظ کارکردهاي آموزشي دانشجوياني که امکان تهيه تجهيزات کمک آموزشي هوشمند براي آموزش مجازي را نداشتند و اين مسئله منجر به محروميت از استفاده کلاس‌هاي مجازي اين دانشجويان شده بود، دست به کار شد و توانست مشکلات آنها را بهبود بخشد، لذا حفظ کارکردهاي آموزشي دانشجويان به‌ويژه دانشجويان کم‌بضاعت وظيفه ديگري بود که توانستيم به‌خوبي به انجام برسانيم که از محورهاي اين اقدامات مي‌توان به تهيه و توزيع ۱۸۹ تبلت در بين دانشجويان بازمانده از آموزش مجازي اشاره کنيم.
وي يکي از اقدامات بسيار مؤثر در ترم کرونايي را توسعه مشاوره برخط و تلفني در ترم کرونايي عنوان کرد و گفت: با توجه به ترم مجازي و عدم دسترسي بسياري از دانشجويان به خدمات حضوري، فعاليت‌هاي واحد مشاوره تلفني گسترش پيدا کرد به‌گونه‌اي که دانشجويان قادر به بهره‌گيري از خدمات مشاوره تلفني روزانه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ هستند، همچنين فعاليت‌هاي مشاوره برخط گسترش پيدا کرد، به نحوي که دانشجويان روزانه قادر به بهره‌گيري از خدمات مشاوره برخط نيز هستند که اين روش با استقبال دانشجويان مواجه شده است.
وي اظهار کرد: ارتقاي سواد سلامت روان دانشجويان با برگزاري وبينارهاي سلامت روان از اقدامات مرکز مشاوره است که دانشجويان سراسر کشور مي‌توانند ساعت ۱۶ تا ۱۸ از طريق لينک مستقيم و گزينه مهمان در وبينارها شرکت نمايند، تاکنون ۱۰۷ وبينار تخصصي برگزارشده و تعداد شرکت‌کنندگان ۸۵۶۰۰ نفر به ساعت است .
به گزارش روابط عمومي دانشگاه تهران، دکتر حبيبا به نتايج بدست آمده از طرح همدلي در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: فوت ۶ دانشجو بر اثر بيماري کرونا و ابتلاي حدود ۳۰ درصد دانشجويان و يا خانواده‌هاي آنها به بيماري کرونا و نيز بيش از ۳۱ درصد دانشجويان از ابتلاي خود و يا خانواده به بيماري کرونا ابراز نگراني شديدکردند. بيش از ۲۰ درصد از دانشجويان به دليل شرايط ناشي از کرونا و مشکلات شديد اقتصادي ناشي از آن دچار غمگيني شديد شده‌اند که اين مسأله مسئوليت ما و خانواده‌ها را مضاعف مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar