برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

واکسن کرونای «شهید فخری‌زاده» مجوز آزمایش انسانی دریافت کرد

منبع
فارس
بروزرسانی
واکسن کرونای «شهید فخری‌زاده» مجوز آزمایش انسانی دریافت کرد

فارس/ معاون قرارگاه پدافند زيستي کشور بيان کرد: مجوز ورود به فاز انساني واکسن کرونا شهيد فخري زاده دريافت شده است و پيش بيني مي‌شود اين واکسن پس از طي کردن مراحل باليني، مرداد ۱۴۰۰ به توليد انبوه برسد.

محمد کريمي‌نيا معاون قرارگاه پدافند زيستي کشور درباره آخرين وضعيت توليد واکسن کروناي شهيد فخري‌زاده توضيح داد: مجوز ورود به فاز انساني واکسن کروناي شهيد فخري زاده دريافت شده است.

وي با بيان اينکه دهم اسفند از تلاش‌هاي فراوان محققان اين واکسن نيز توانست مجوز فاز يک و کد اخلاق را دريافت کند اظهار داشت: دانشمندان و همکاران اين شهيد عزيز در ادامه راه ايشان و در کمتر از يکسال موفق به ساخت واکسن کوويد ۱۹ شده‌اند و سه ماه پس از شهادت ايشان مجوز کميته ملي اخلاق پزشکي را هم دريافت کردند و آماده انجام فاز اول کلينيکال تريال شده است.

کريمي‌نيا با بيان اينکه نياز است مسوولان توجه بيشتري به واکسن داشته باشند اظهار داشت: در فاز نخست اين واکسن روي ۱۳۵ نفر از داوطلبان تست خواهد شد. اين واکسن از نوع ويروس کشته شده است.

معاون قرارگاه پدافند زيستي کشور اظهار داشت: سازمان سپند، از ساليان قبل در حوزه‌هاي مختلف زيستي فعاليت کرده و توليدات متفاوتي داشته است که توليد کيت‌هاي تشخيصي و آزمايشگاه سطح يک ايمني زيستي از ديگر اقدامات افتخار آفرين اين مرکز بوده است که آذر ماه 98 و مرداد 99 اين آزمايشگاه‌ها به موسسه رازي و انستيتوپاستور تحويل داده شده است.

کريمي‌نيا گفت: همکاران ما از بهمن فرايند شيوع کرونا در چين را رصد کردند و اولين کيت پي سي آر کشور را در کشور توليد کردند و از اوايل فروردين تحقيقات بر روي واکسن را آغاز کردند. اين کار مراحل مختلفي را تحت نظر سازمان غذا و دارو طي کرد و خوشبختانه مراحل پيش باليني بر روي چهار حيوان موش، خوکچه هندي، خرگوش و ميمون به خوبي طي شد و تاييديه مربوطه را دريافت کرد و به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

معاون قرارگاه پدافند زيستي کشور افزود: در مرحله دوم به سمت دريافت مجوز فاز انساني حرکت کرديم که اين فرايند با همکاري دانشگاه علوم پزشکي ايران و دانشگاه علوم پزشکي ارتش انجام شده است و طي دو الي سه روز آينده تست انساني آن آغاز مي‌شود.

وي درخصوص توليد انبوه اين واکسن اظهار داشت: همزمان در کنار طي شدن اين مراحل زيرساخت‌هاي توليد انبوه واکسن شهيد فخري‌زاده فراهم شده است و خط توليد واکسن به صورت دقيق و حرفه‌اي توسط وزارت دفاع طراحي شد تا اين واکسن به توليد انبوه برسد.

کريمي‌نيا تصريح کرد: پس از طي کردن سه فاز آزمايشي محصول، و با توجه به روند اضطراري که WHO پيش گرفته است توليد انبوه اين واکسن از مرداد آغاز مي‌شود.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره