برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

عامل اصلی گسترش کرونا در کشور معرفی شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
عامل اصلی گسترش کرونا در کشور معرفی شد

ايرنا/ رئيس کميته اپيدميولوژي ستاد ملي مقابله با کرونا بيان کرد: تست‌هاي سريع، منفي کاذب زيادي دارند و متاسفانه مسافران از استانهاي آلوده از جمله خوزستان با همين تست‌ها در حاليکه ناقل ويروس کرونا هستند، قرنطينه را مي‌شکنند و بيماري را گسترش مي‌دهند.

حميد سوري افزود: قرنطينه سطوح مختلفي دارد. هدف از قرنطينه الزاما چفت و بست زدن به استان نيست. ضمن اينکه همه استان خوزستان درگير اپيدمي شديد و ويروس جهش يافته نيست و بيشتر شهرهاي جنوبي و غربي آن درگير هستند اما متاسفانه در مورد خيلي از مقرراتي که در کشور اجرا مي شود در عمل يک عده متخلف پيدا مي شوند که راههاي فرار را پيدا مي کنند، رسيدگي به اين موضوع ديگر در اختيار وزارت بهداشت نيست بلکه در اختيار نهادهاي انتظامي و نظارتي است که بايد اقدام کنند و وزارت بهداشت هم نسبت به اين موضوع گلايه دارد.

وي در پاسخ  به اين پرسش که آيا انجام تست هاي سريع از مسافران هواپيما، قطار و اتوبوس موجب شناسايي بيماران و جلوگيري از انتقال بيماري مي شود يا نه گفت: عمده تست هاي کرونا که اکنون در کشور انجام مي شود از نوع تست هاي سريع است که البته دقت کافي را ندارند و ممکن است تعداد زيادي منفي کاذب داشته باشند. متاسفانه همين تست ها براي مسافران هواپيماها، قطارها و ساير وسايل حمل و نقل عمومي انجام مي شود و ممکن است افراد ناقل با در دست داشتن تست هاي منفي کاذب در حالي که ناقل و حامل ويروس هستند، به مسافرت بروند و بيماري را به افراد ديگر منتقل کنند.

وي گفت: به طور کلي تست هاي «پي سي آر» دقيق تر هستند اما گسترش آنها نيازمند امکانات آزمايشگاهي است و امکان گسترش و افزايش زياد تعداد اين آزمايش ها نيست، البته تست هاي سريع ژنتيکي نيز وجود دارد که تعداد آنها زياد نيست.

رئيس کميته اپيدميولوژي ستاد ملي مقابله با کرونا در پاسخ به اين پرسش که چرا با افرادي که پروتکل ها را مي شکنند برخورد نمي شود، گفت: در اين نوع اپيدمي ها سعي بر اين است که برخوردهاي فردي به حداقل برسد مگر اينکه قوانين و مقرارت کلي تدوين شود و بر اساس آن جريمه هايي در نظر گرفته شود. اکنون سياست کشور به دنبال شدت عمل در اجراي پروتکل ها نيست و با توصيه و آموزش و پيشنهادها پيش مي رود اما به رغم فشارها و توصيه هايي که شده موارد تخلفي ديده مي شود که بايد جدي تر برخورد شود.

سوري ادامه داد: گروهي معتقدند که اين اقدامات کافي نيست و حتما بايد اقدامات جدي تري عليه متخلفان صورت بگيرد، برخي جاها واقعا برخورد با پروتکل شکنان و افرادي که در رعايت مقررات سهل انگاري مي کنند، لازم است، وزارت بهداشت هم معتقد به اعمال قانون و سختگيري عليه پروتکل شکنان است اما به هر حال سياست ها ممکن است متفاوت باشد اما اگر حتي ۱۰ درصد مردم پروتکل ها را رعايت نکنند و بي توجهي کنند، در صورتي که مبتلا باشند ديگران را مبتلا مي کنند و اپيدمي همچنان ادامه دار و رو به گسترش خواهد بود اما متاسفانه همواره افرادي هستند که رعايت نمي کنند و جان خود و اطرافيانشان را به خطر مي اندازند.

از ابتداي شيوع ويروس کرونا در کشور (اسفند ۹۸) تا کنون يک ميليون و ۶۸۹ هزار و ۶۹۲ نفر به طور قطعي به ويروس کرونا مبتلا شده و ۶۰ هزار و ۶۸۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar