برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

واکسیناسیون عمومی کرونا از چه زمانی آغاز می شود؟

منبع
فارس
بروزرسانی
واکسیناسیون عمومی کرونا از چه زمانی آغاز می شود؟

فارس/ مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اينکه بر اساس اولويت ها فعلا تزريق واکسن کرونا فقط در بيمارستان ها و براي کادر درمان انجام مي شود گفت: توزيع عمومي واکسن هاي داخلي در خرداد و تير ۱۴۰۰انجام خواهد شد.


سيدحيدر محمدي مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه نوروزي «تهران ما سلامت» راديو تهران در خصوص تامين واکسن در کشور و ساخت واکسن هاي ملي اظهار داشت: براي تامين واکسن مسير واردات، قرارداد و ساخت داخلي را پيش رو داريم. با توجه به اينکه مي دانستيم اولين تاريخ توليد و عرضه واکسن داخلي زودتر از خرداد امسال امکانپذير نخواهد بود بايد واکسن را وارد مي‌کرديم که واکسن هاي استرازنکا، اسپوتنيک و بهارات از آن جمله هستند. واردات اين واکسن ها تا عرضه واکسن داخلي ادامه خواهد داشت.
*تلاش اکتوور براي توليد مشترکواکسن روسي 

وي افزود: اولين شرکتي که توليد آن در ارديبهشت به حجم اوليه ماهي ۱.۵ ميليون مي رسد مجموعه برکت و شرکت شفافارمد است که مطالعات باليني آن تا خردادماه طول خواهد کشيد. بلافاصله پس از تاييد فاز سوم مطالعات باليني، واکسن کوو برکت به صورت عمومي توزيع مي شود. مقدار توليد اين واکسن از تيرماه به حجم بالاتر خواهد رسيد.

مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره توليد واکسن انستيتو پاستور که با همکاري کوبا ساخته مي شود اظهار داشت: توزيع واکسن مشترک اين موسسه و کوبا که "سوبرنا" نام دارد در صورت تاييد فاز ۳ مطالعات باليني با ۲.۵ ميليون توليد به صورت عمومي در خردادماه توزيع خواهد شد.

وي درباره توليد واکسن اسپوتنيک در داخل کشور توسط مجموعه "اکتوور" خبر داد و گفت: اين واکسن هم در خرداد و تير به صورت قراردادي توليد مي شود.

حيدري درباره واکسن مشترک مجموعه ميلاد نور و موسسه رازي خاطر نشان کرد: اين واکسن هم اواخر تابستان وارد چرخه توزيع مي شود. عملا از آخر خرداد و اوايل تير اگر مشکلي پيش نيايد توليد و توزيع و واکسيناسيون انبوه به صورت گسترده تر انجام و موجب رفع نگراني ها خواهد شد.

واردات واکسن در کشور ما انحصاري نيست 

وي با اعلام انتشار دومين فراخوان عمومي واردات واکسن کرونا در اول فروردين ۱۴۰۰ به خاطر اينکه بعضا گفته مي شد واردات واکسن انحصاري شده است گفت: هيچوقت واردات واکسن ما انحصاري نبوده است. بخشي از واکسن هاي مورد استفاده ما توسط دو موسسه رازي و پاستور ساخته مي شود و بخشي از واردات واکسن هم توسط برخي شرکت هاي خصوصي انجام مي گيرد ولي توسط وزارت بهداشت خريداري مي شود. در رابطه با واکسن کرونا هم انتشار فراخوان اول با هدف استفاده از هيات امناي ارزي انجام شد که اين مجموعه دولتي بوده و توان محدودي دارد به همين دليل تصميم گرفتيم از توان همه شرکت هاي خصوصي که در اين کار تجربه دارند استفاده کنيم.

محمدي افزود: بخش خصوصي محدوديت هاي بخش دولتي را ندارد و چابک تر است و بعضا تبادلات مالي سريعتري هم دارد. هر شرکت خصوصي مجاز وارداتي و مورد تاييد به شرط اينکه نامه تاييد نمايندگي مثل اسپوتنيک ، بهارات هند و آسترازنکا را بياورد و سفارت هم آن را تاييد کند اجازه پيدا مي کند اين واردات را به کشور انجام دهد اگرچه معمولا شرکت هاي خارجي نمايندگي را به هر مجموعه اي نمي دهند .برخي از شرکت هاي خارجي در ايران نماينده دارند که اولويت با نمايندگان اين شرکت ها در ايران است.
 

واکسن کرونا رايگان است

محمدي با تاييد احتمال ورود واکسن ها به بازار سياه اظهار داشت: متاسفانه نشت واکسن به بازار غيررسمي هميشه بوده است. برخي از واکسن ها هم اصل نيستند. ممکن است شرکتي يا شخصي با چمدان اين واکسن را وارد کنند و يا اشخاصي سرنگ خالي را پر مي کنند و به نام واکسن مي فروشند همانطور که در فروش داروي رمدسيوير اين اتفاق رخ داد. برخي اشخاص ويال هاي سفتري اکسون و سفازولين توليد داخل را با هم ترکيب کرده و به عنوان آمپول رمدسيوير و به مبلغ ۵۰ ميليون تومان مي فروختند.

وي تاکيد کرد: تا اين لحظه گزارشي مبني بر فروش واکسن اصلي در بازار نداشته ايم. گزارش هايي مبني بر فروش واکسن تقلبي وجود داشته است. با توجه به اينکه واکسن در کشور به صورت رايگان ارائه مي شود به مرد هشدار مي دهيم از خريد واکسن امتناع کنند چون اگر کسي بخواهد آن را بفروشد حتما اين واکسن مشکل دارد.
 
فعلا تزريق واکسن کرونا فقط در بيمارستان ها انجام مي شود

محمدي درباره سازوکار تامين و توزيع واکسن گفت: تمامي پيش بيني ها انجام شده است. پس از تامين واکسن توسط بخش خصوصي يا دولتي، واکسن ها در اختيار معاونت بهداشت قرار مي گيرد و پس از تاييد و برچسب گذاري و شناسه گذاري واکسن ها در معاونت هاي بهداشت سراسر کشور و مراکز بهداشت به صورت شاخه اي توزيع مي شود. فعلا اين واکسن ها در بيمارستان ها استفاده مي شود و با تامين واکسن هاي بيشتر گروه هاي اولويت دار به ترتيب اولويت در مراکز بهداشت مورد تزريق قرار مي گيرند.


وي با اشاره به اينکه هنوز تزريق واکسن در داروخانه ها قطعي نشده است گفت: اساس برنامه ريزي ما انجام واکسيناسيون در مراکز درماني و بهداشت است اگر نياز شود اينکار در برخي داروخانه ها که امکانات لازم را دارند استفاده خواهد شد.
 
تزريق واکسن در کادر درمان تهران بيشتر است

محمدي بر اجراي عدالت در تزريق واکسن به کادر درمان تاکيد کرد و گفت: اولويت با کادر بهداشت و درمان بوده و توزيع واکسن به نسبت برابر انجام مي شود.تزريق در کادر درمان تهران به دليل بالا بودن تعداد، بيشتر است. نقشه تزريق واکسن در سامانه تي تک وجود دارد. بيشترين تزريق تا به امروز توسط دانشگاه هاي علوم پزشکي شهيد بهشتي و اصفهان صورت گرفته است. حدود ۸۰۰ هزار واکسن تا به امروز وارد و توزيع و به نسبت برابر انجام شده است. ان شاء الله از خرداد واکسيناسيون با گستردگي بيشتر انجام خواهد شد.

مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره وضعيت واکسن هاي سينوواک و سينوفارم گفت: واکسني در ايران تاييد مي شود که پرونده جامع دارويي داشته و توسط کارشناسان اداره بيولوژيک سازمان غذا و دارو تاييد شده باشد. سينوواک اين پرونده را تحويل ما نداده است و مجوزي هم براي واردات ندارد. اما سينوفارم توانسته تاييد اضطراري دريافت کند تا ۲۵۰ هزار دوز واکسن از طريق وزارت خارجه وارد شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar