نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

حریرچی: تا اطلاع ثانوی مرگ‌های کرونایی‌مان سه رقمی خواهد ماند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حریرچی: تا اطلاع ثانوی مرگ‌های کرونایی‌مان سه رقمی خواهد ماند

ايسنا/ معاون کل وزارت بهداشت ضمن تشريح وضعيت کرونا در موج چهارم بيماري در کشور درباره نگراني از گردش ويروس در وسايل حمل و نقل عمومي و ادارات، لزوم اعمال محدوديت‌هاي شديدتر در شهرهاي نارنجي و قرمز، افزايش موارد مرگ کرونايي در ترکيه و نگراني از ورود ويروس آفريقاي جنوبي و برزيلي، افزايش ۵۰ تا ۷۰ درصدي موارد سرپايي، بستري و فوت در تهران، جزييات و فازبندي واکسيناسيون کرونا و ... توضيحاتي را ارائه داد.

دکتر ايرج حريرچي با اشاره به وضعيت کرونا در کشور گفت: در کشور سه موج کوويد-۱۹ را داشتيم؛ بعد از موج اول و دوم تقريبا موج بعدي آغاز شد اما در موج اخير ۱۷ هفته تقريبا آرام را داشتيم و رعايت مناسبي انجام مي‌شد اما اکنون موارد بستري‌مان روند صعودي قابل توجه دارد و با زاويه بالا در حال پيشروي است و در کشور روزانه به طور متوسط سه بستري به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر داريم. البته هنوز به افزايش فوت نرسيده‌ايم. هر چند که چند روزي است که رقم فوتي‌هاي ناشي از کرونا در کشور به بالاي ۱۰۰ رسيده و متاسفانه پيش‌بيني مي‌کنيم که کماکان رقم فوتي‌مان بالاي ۱۰۰ خواهد بود. بايد توجه کرد که به طور کلي در کشور روزانه بين ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ فوتي در کشور داريم و وقتي مي‌گوييم در يک روز ۱۲۳ فوتي ناشي از کرونا داشتيم، يعني ۱۲ درصد فوتي‌هاي کشور را شامل مي‌شوند.

سقوط رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي

نگراني از گردش ويروس در وسايل حمل و نقل عمومي و ادارات

وي افزود: عامل اصلي انتقال اين است که افراد با يکديگر هم‌نفس شوند. وقتي مي‌گوييم ماسک بزنيد، سفر نرويد، دور هم جمع نشويد و ... براي اين است که افراد در مواجهه با يکديگر قرار نگرفته و هم‌نفسي رخ ندهد. در اسفند ماه رعايت دستورالعمل‌هايمان از ۸۳ درصد به حدود ۵۶ درصد سقوط کرد و اکنون به ۵۳ درصد رسيده است. دورهمي‌ها و خريدهاي اسفند ماه و اين که همه ادارات و شرکت‌ها و بازار در اوج کارشان بيرون آمدند، همه اين موارد دست به دست هم داد تا موارد سرپايي افزايش يابد و بعد هم موارد بستري و بعد هم موارد مرگ را افزايش داد. اثرات سفرهايي که در تعطيلات نوروز انجام شد، در دو تا سه هفته آينده مشخص مي‌شود. کسي که سفر رفته است، اکنون حداقل کمک کند و دورهمي نرود و براي کارهاي ضروري از خانه خارج شود. زيرا ممکن است مبتلا شده باشد. ما الان نگران مترو، اتوبوس، تاکسي و... هستيم. زيرا مبتلايان ساير استان‌ها به تهران و شهرهاي بزرگ برگشتند و ويروس را پخش مي‌کنند. نگران ادارات هستيم. زيرا کارمندان ادارات با ترکيب مختلفي از استان‌ها به ادارات بازگشتند و به همين دليل اصرار مي‌کنيم که محدوديت‌ها شديدتر شود.

لزوم اعمال محدوديت‌هاي شديدتر در شهرهاي نارنجي و قرمز

حريرچي ادامه داد: هر فاز همه‌گيري کرونا دستورالعمل خاص خود را دارد. وقتي شهري نارنجي يا قرمز مي‌شود، بيش از بيماريابي، محدوديت‌هاي شديد کمک مي‌کند و در اين شهرها بايد محدوديت‌هاي بيشتري ايجاد شود تا تبادل ويروس اتفاق نيفتد. روند افزايشي عمودي موارد سرپايي مثبت کشور است. يعني در يک هفته ما از ۳۱ هزار مورد سرپايي مثبت به ۶۱ هزار نفر رسيديم. ابتدا سرپايي بالا مي‌رود، يکي دو هفته بعد بستري و يکي دو هفته بعد ميزان مرگ بالا مي‌رود. مقداري چشم اميدمان به ماه رمضان است تا رفت و آمدها کم شود. در شهر قرمز و نارنجي از نظر ما رزرو تالار پذيرايي براي افطاري و ... ممنوع خواهد بود. رستوران در شهر قرمز کاملا ممنوع است و فقط بيرون‌بر مي‌تواند فعاليت کند. مناسبت ملي و مذهبي هم فرق نمي‌کند. وقتي مي‌گوييم سفر به عراق مضر است، به دليل همه‌گيري در آن کشور است. سفر به ترکيه مضر است، زيرا همه‌گيري جديد در آنجا رخ داده است. اصل اين است که افراد با يکديگر مواجهه نداشته باشند و بيماري را منتقل نکنند.

ويروس انگليسي در عراق

افزايش موارد مرگ کرونايي در ترکيه

نگراني از ورود ويروس آفريقاي جنوبي و برزيلي به کشور

حريرچي گفت: علي‌رغم اين که در دنيا سقوط شديدي را چه به دليل واکسيناسيون و چه به دليل رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي شاهد بوديم، اما اکنون شاهديم که موارد سرپايي و مرگ و مير افزايش پيدا کرده و به همين دليل است که فرانسه به قرنطينه کامل رفته و ايتاليا وارد قرنطينه نسبي شده است. در عين حال ميزان مرگ‌هاي ناشي از کرونا در کشور عراق افزايش زيادي داشته است. خوزستان ما تابع عراق شد. کهکيلويه، چهار محال و بختياري، لرستان، ايلام و بوشهر و ... تقريبا دارند همين نما را پيدا مي‌کنند. بر اين اساس وقتي مي‌گوييم عراق نرويد به اين دليل است که ويروس انگليسي با شدت زياد در عراق وجود دارد. ميزان موارد مرگ در ترکيه افزايشي است و به حدود روزانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ مورد رسيده است. موارد در ترکيه به‌شدت افزايش يافته و روزانه به ۳۷ الي ۳۸ هزار نفر رسيده است. اين که دکتر نمکي نامه زدند و اعلام کردند که سفر به ترکيه ممنوع شود، به دليل روند افزايشي ويروس در اين کشور است. در عين حال ما در کشورهايي مانند امارات و ترکيه، فقط نگران ويروس انگليسي نيستيم، بلکه نگران ويروس آفريقاي جنوبي هم هستيم. زيرا اين‌ها توريستي هستند و امارات و ترکيه پروازهاي زيادي دارند و نگران ويروس برزيلي هم هستيم. برزيل چند روز قبل ۳۶۰۰ کشته داشت. شعار سازمان جهاني بهداشت اين است که در دنيا هيچکس در امنيت و آرامش نخواهد بود، مگر اين که همه مردم دنيا در امنيت از اين ويروس باشند.

پيشگويي‌کننده نيستيم، پيش‌بيني کننده‌ايم

استفاده از ماسک مهم است، اما همه چيز نيست

چرا مسافرت عامل انتقال کروناست؟

معاون کل وزارت بهداشت همچنين گفت: ما پيشگويي کننده نيستيم، بلکه پيش‌بيني کننده‌ايم و بر اساس علم صحبت مي‌کنيم، نه رمل و اسطرلاب. وقتي درصد رعايت دستورالعمل‌ها از ۸۳ درصد به ۵۵ درصد مي‌رسد، مطمئن باشيد که موارد بيماري افزايش مي‌يابد. اين يک فرمول رياضي علمي است. اگر بخواهيم يک اقدام مهم در رعايت پروتکل‌ها را بگوييم استفاده از ماسک است، اما ماسک همه چيز نيست. حتي در صورت زدن دو ماسک در محيط بسته و نزديک به هم مانند مترو، ماشين و ... احتمال ابتلا وجود دارد. در مسافرت هم بحث خريد، پياده‌شدن بين راه و مجاروت با افراد و ... مهم است. مگر چند درصد مردم ويلا دارند يا امکان رفتن به هتل و ويلا دارند؟ عمده افرادي که به برخي مقاصد گردشگري مي‌رفتند اقشار متوسط به پايين بودند که از چادر و مدارس و ... استفاده مي‌کردند. درصد افرادي که مي‌توانند بدون مجاورت با ديگران سفر کنند، کم است و عمدتا بايد با اتوبوس، قطار، اتوبوس  و... بروند. حال به دليل تماس افراد با يکديگر مسافرت عامل انتقال است.

کاهش تنها ۴ تا ۱۰ درصدي تردد در شش ماه گذشته

تخلف کرونايي؛ برگزاري مسابقه فوتبال با حضور تماشاگر در مشهد

افزايش قابل توجه دورهمي‌هاي خانگي

حريرچي افزود: يک پنجم جمعيت کشور در مدارسند و ۱۶ ميليون دانش آموز و معلم داريم، همچنين ۵ ميليون دانشجو و اعضاي هيات علمي داريم که يک چهارم کشور را شامل مي‌شوند. از طرفي منع تردد شبانه و محدوديت در شهرهاي نارنجي و قرمز را هم داريم. با اين وجود، ميزان تردد ما که با حرکت موبايل‌ها اندازه گيري مي‌شود، در شش ماه گذشته بين چهار تا ۱۰ درصد کاهش يافته است. در عين حال تخلفاتي هم وجود دارد. به عنوان مثال در مسابقه فوتبالي که در مشهد برگزار شده است، جمعيت وارد شده‌اند و نمي‌دانم مسئولان مربوطه چه کار مي‌کردند. در عين حال اگر مردم سينما و کنسرت نمي‌روند، اما دورهمي‌هاي خانگي افزايش قابل توجه يافته است و مجموع اين عوامل باعث مي‌شود که شاهد افزايش بيماري باشيم.

۲ نگراني وزارت بهداشت؛ ورود ويروس جهش‌يافته آفريقايي و برزيلي يا جهش داخلي

وي تاکيد کرد: در حال حاضر در هر ۳۱ استان کشور، ويروس انگليسي را داريم و در برخي از استان‌هاي کشور خصوصا از جنوب غرب به اين سمت، بعضي موارد و حتي بالاي ۵۰ درصد موارد از نظر ويروس انگليسي مثبت مي‌شود. ما دو نگراني داريم؛ يکي ورود ويروس‌هاي جهش‌يافته شديد غير انگليسي است مانند ويروس آفريقاي جنوبي و برزيلي است. تعارف هم ندارد ممکن است يک نفر با فردي در فرودگاه کشور ديگر، مجاور شود که از کشور حامل ويروس آمده و به همين ترتيب آن فرد وارد ايران شده و به افراد ديگر ويروس را منتقل کند. دومين نگراني‌مان اين است که ما مصون از جهش در داخل کشور نيستيم. ممکن است در داخل جهش‌هايي در ويروس رخ دهد و اين دو نگراني موجب مي‌شود که خودمان را ملزم بدانيم و رعايت احتياط بيشتري کنيم.

حريرچي با بيان اين که در حال حاضر متوسط رعايت پروتکل‌ها در کشور ۵۵ درصد است، گفت: اين در حالي است که رعايت پروتکل در برخي استان‌ها ۲۹ درصد يا ۳۴ درصد است. البته استان با رعايت ۷۵ درصدي هم داريم که آن هم کم است. از نظر ما رعايت ۹۰ درصدي پروتکل‌ها مطلوب است که هيچ وقت به اين ميزان نرسيديم و بالاترين رقم ما ۸۳.۸ درصد بوده است. بايد توجه کرد که استان‌هايي که درصد رعايت پروتکل‌ها در آنها کم است، حتي اگر مقصد مسافرتي نباشند، درصد ابتلايشان بالا مي‌رود.

نگران کساني هستيم که تاکنون به کرونا مبتلا نشده‌اند

فاجعه کرونا مثبت‌هايي که از قرنطيه خارج مي‌شوند

وي تاکيد کرد: ما بيشتر نگران کساني هستيم که تاکنون بيشتر رعايت کردند و مبتلا نشدند. نگران شهرهايي هستيم که تاکنون کمتر مبتلا شدند و نگران لايه‌هايي از اجتماع هستيم که تاکنون کمتر درگيري داشته‌اند. زيرا شهرهايي که شديد درگيري داشتند يا افرادي که درگيري داشتند، يک ايمني پيدا کردند و تا اطلاع ثانوي ايمني دارند، اما آنهايي که رعايت نکردند، ممکن است دچار بيماري شوند. بايد همچنان رعايت کنيم، عدم رعايت موجب قتل نفس است. فاجعه اين است که ما تقريبا هر روز ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر از افرادي که بايد در قرنطينه مي‌بودند، از قرنطينه خارج مي‌شوند. ۷۰ درصد کساني که مکلف به قرنطينه هستند، بيش از دو کيلومتر از خانه‌شان خارج مي‌شوند. ما اين همه محدوديت مي‌گذاريم، براي رعايت است. اين افراد ديگران را مبتلا مي‌کنند. در يکي از استان‌ها يک خانواده‌اي يک دورهمي برگزار کردند و مبتلا شدند. به هر چه اعتقاد داريم، پروتکل‌ها را رعايت کنيم. اگر رعايت نکنيم، ديگران را مبتلا مي‌کنيم.

جرايمي که بازدارنده نيستند

تهديد سلامتي جرم است

معاون کل وزارت بهداشت درباره وضعيت جريمه متخلفان کرونايي گفت: کساني که مثبت هستند و شناسايي شدند، بليت قطار و هواپيما و اتوبوس برايشان صادر نمي‌شود، اما اگر کسي بليت غير رسمي خريد يا کسي سوار ماشين شخصي شد و به مسافرت رفت، قابل کنترل نيست. در برخي کشورهاي اروپايي در يک روز چند بار توسط دوربين‌ها عکس‌برداري مي‌شود. در کانادا جريمه خروج از خانه کسي که بايد خودش را قرنطينه کند، ۴۰۰۰ دلار کاناداست، اگر ثابت شود که کسي را مبتلا کرده است، ۸۰ هزار دلار جريمه دارد و اگر آن شخص فوت کند، ۴۳۰ هزار دلار جريمه دارد. جرايم ما بازدارنده نيست. وقتي کسي مي‌رود و شبي يک الي دو ميليون هزينه هتل مي‌دهد، ۵۰۰ هزار تومان جريمه شهر نارنجي را هم مي‌دهد. کسي که ماشين ماشين ميلياردي دارد که با يک ميليون و دو ميليون تکان نمي‌خورد.

حريرچي ادامه داد: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامي، تهديد سلامتي جرم است. کرونا جزو مصاديق آن است و دادستان‌هاي کشور هم در برخي مناطق اين را اعمال مي‌کنند. در جايي که عروسي در شرايط کرونايي برگزار مي‌کنند، در برخي مناطق داماد يا پدر داماد را دستگير کردند تا عروسي سر نگيرد. تجمع عامل ابتلاست. ما بايد از نظر قانوني جلوي اين را بگيريم. البته اين در اختيار وزارت بهداشت نيست. زيرا ما ابزار اين اقدامات را نداريم. در عين حال برخي محدوديت‌ها اعمال شده است. همه اين موارد به مسائل فرهنگي و مسئوليت پذيري اجتماعي هم برمي‌گردد.

وي با بيان اين که ضرر دو هفته نوروز را حتما خواهيم خورد، گفت: کسي که اکنون به ترکيه مي‌رود عمدتا براي تفريح مي‌رود و ضرر دارد. در عين حال کسي که سوار هواپيماي ما مي‌شود، حتما بايد تست منفي داشته باشد. در برخي کشورها هم مي‌دانيم که تست آزمايشگاهي خريد و فروش مي‌شود و به همين دليل وقتي فردي از آن کشور به ايران مي‌آيد، خودمان هم او را تست مي‌کنيم. البته بايد توجه کرد که اگر فردي به کرونا مبتلا شود تا روز پنجم الي هفتم، تستم منفي است. تست‌هاي PCR يک الي دو روز مانده به علامت‌دار شدن مثبت مي‌شود و تست رپيد بعد از علامت‌دار شدن، مثبت مي‌شود. بنابراين اگر اکنون تست منفي دارم، به اين معنا نيست که مبتلا نيستم. بر همين اساس قرنطينه هم مي‌کنيم. البته برخي ابزارها را هم نداريم.

حريرچي گفت: مگر ايتاليا و اسپانيا و ... عمده درآمدشان از گردشگري نيست؟ اين کشورها در دوران کرونا همه اين‌ها را تعطيل کردند. ما هم بايد به دليل فداکاري براي مردم در اين زمينه اقدام کنيم. کرونا بزرگترين آسيبي است که در ۱۰۰ سال اخير به دنيا وارد شده است و بسياري از مناطق دنيا صنايع مختلفي را تعطيل کرده‌اند.

حريرچي در بخش ديگري از صحبت‌هايش درباره ميزان رعايت مردم در سيزده‌بدر گفت: همه چيز را نمي‌توان به رعايت مردم واگذاشت. در سيزده‌بدر شاهد بوديم که نيروي انتظامي پارک‌ها را بست و اعلام کرد که اگر کنار بوستان‌ها ماشين پارک شود، با جرثقيل ماشين را حمل مي‌کنيم و مردم هم نيامدند. بنابراين يک بخش رعايت مردم است و يک بخش هم الزام و اجباري است که حکومت مي‌گذارد. وقتي سختگيري اعمال شود، مردم هم در ساير بخش‌ها ميزان رعايت‌شان بيشتر مي‌شود.

تا اطلاع ثانوي مرگ‌هاي کرونايي‌مان سه رقمي خواهد ماند

ممنوعيت اعمال جراحي الکتيو در بيمارستان‌ها

وي درباره محدوديت‌هاي شديدتر در موج چهارم گفت: يکسري مباحث که مصوب شده‌اند. به عنوان مثال اگر شهري قرمز شود که ممکن است به زودي در يک هفته آينده شهر تهران قرمز شود و اصفهان هم در معرض خطر است، يکسري محدوديت‌ها اتوماتيک اعمال مي‌شود. به طوري که مشاغل گروه دو، سه و چهار تعطيل مي‌شوند. فقط گروه يک که ضروري هستند، باقي مي‌مانند و کارکنان دولت تا يک دوم و ساير مشاغل تا دو سوم بايد دورکاري کنند، کل فعاليت‌هاي اجتماعي، ملي و مذهبي تعطيل مي‌شود. امروز در ستاد تهران درخواست اين بود که نيمه قرنطينه را اعمال کنيم. در برخي از ديگر استان‌ها هم اين درخواست بود. البته اين موضوع بسته به شرايط است. اگر ما فوت‌هاي بالاي ۲۰۰ تا را تجربه کنيم که احتمال بعيدي نيست. اما فعلا تا اطلاع ثانوي مرگ‌هايمان سه رقمي خواهد ماند. اکنون معاون درمان مجبور شد که اعمال غير اورژانس را در کليه بيمارستان‌هاي دولتي، غير دولتي ممنوع کند.

حريرچي گفت: در عين حال در تمام دنيا ثابت شده که در دوران همه‌گيري‌ها، وقتي همه‌گيري شديد مي‌شود، مرگ و مير به دليل غير ويروس هم بالا مي‌رود. زيرا ظرفيت بيمارستان‌ها کاهش مي‌يابد. در اروپا مي‌گويند موج چهارم، موج کرونا نيست، بلکه موج مشکلات روانپزشکي ناشي از کروناست. در ژاپن خودکشي‌هاي ناشي از شرايط کرونايي بيش از مرگ کرونايي دارد کشته مي‌گيرد.

کاهش ۹۰ درصدي شهرهاي آبي و افزايش ۹۰ درصدي شهرهاي قرمز و نارنجي

افزايش ۵۰ تا ۷۰ درصدي موارد سرپايي، بستري و فوت در تهران

وي درباره ميزان استفاده از ماسک در مشاغل مختلف، گفت: ميزان استفاده از ماسک در مطب‌ها و داروخانه‌ها ۹۴ درصد است که بسيار خوب است و در بيمارستان‌ها ۹۸ درصد است. در نانوايي ۸۰ درصد و در مراکز ورزشي ۷۳ درصد است. ما در هفته دوم بهمن ماه شهر قرمز نداشتيم و ۱۸ شهر نارنجي و ۳۰۱ شهر آبي داشتيم. در حالي که اکنون شهر آبي دارد از کشور رخت مي‌بندد و به ۲۸ شهر آبي رسيديم. يعني ۹۰ درصد کم شده که اين فاجعه است. اکنون ۱۷۳ شهر قرمز و نارنجي داريم. يعني بيش از ۹۰ درصد افزايش. ۴۷ شهر قرمز و ۱۲۶ شهر نارنجي، ۲۴۷ شهر زرد و ۲۸ شهر آبي داريم. تهران نسبت به دو هفته گذشته مواردسرپايي، بستري و فوتش ۵۰ الي ۷۰ درصد افزايش يافته است.

مدافعان سلامت از آهن و سيمان نيستند

وي تاکيد کرد: اين که ما را برافروخته مي‌کند و وزير بهداشت را مجبور مي‌کند که نامه بنويسند و گلايه کنند، به اين دليل است که ثبات بيماري به دليل فداکاري مدافعان سلامت حاصل شده است. اکنون خوزستان روند نزولي پيدا کرده است، اما مازندران دارد وارد يک پيک ديگر مي‌شود. پرسنل هم که از آهن و سيمان و بتن نيستند و روحيه‌شان خراب مي‌شود.

جزييات و فازبندي واکسيناسيون کرونا

حريرچي در ادامه درباره واکسيناسيون کرونا گفت: در ۳۰ دي ماه يک سند ۸۰ صفحه‌اي درباره نحوه و اولويت‌بندي واکسيناسيون منتشر کرديم. در اين سند چهار فاز براي واکسيناسيون عليه کرونا مشخص شده است؛ فاز اول کارکنان خط اول ارائه خدمات به بيماران کرونا هستند يا افراد با ريسک بالاي بستري و مرگ به دليل کرونا مانند افرادي که در مراکز نگهداري سالمندان زندگي مي‌کنند، جانبازان و ... فاز دوم نيز شامل افراد مسن بالاي ۶۵ که به ترتيب از ۸۰ سال به بالا، ۷۵ سال تا ۶۵ خواهد آمد و افراد مبتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي پرريسک بين ۱۶ تا ۶۴ سال هستند. در فاز اول يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر است که دو ميليون و ۶۰۰ هزار واکسن نياز دارند. فاز دوم و سه هر کدام ۱۲ الي ۱۳ ميليون نفر هستند و فاز چهار هم ساير افراد هستند. فاز سوم افراد ساکن در مراکز نگهداري جمعي، ساير پرسنل ارائه خدمات ضروري براي جامعه و افراد ۵۵ تا ۶۴ سال هستند و فاز چهارم ساير افراد جامعه بر اساس اولويت قرار دارند.

واکسيناسيون ۸۰ درصد کادر درماني که خدمات کرونايي مستقيم و شديد ارائه مي‌دهند

وي ادامه داد: اکنون خط اول واکسيناسيون ۵۹۰ هزار واکسن توزيع کرديم که به تدريج در حال پيش روي است. ما ۸۰ درصد کادري که خدمات مستقيم و شديد به کرونايي‌ها ارائه مي‌دهند، واکسينه کرديم. اعلام کرديم که مطب‌هاي متخصصين عفوني، درمانگاه‌هاي سرپايي داخلي و فوق ريه، کودکان، دندان پزشکي، پرسنل داروخانه‌ها و ... هم واکسينه شوند. همه واکسن‌هايي که وزارت بهداشت توزيع مي‌کند به صورت رايگان در اختيار افراد بر اساس اولويت‌هاي تدوين شده قرار مي‌گيرد. در عين حال در حال حاضر برخي پاکباناني که در معرض پسماندهاي بيمارستاني هستند جزو گروه اول محسوب شدند و در مواردي تزريق شده است. فاز يک قرار بود تا پايان اسفند تمام شود اما به دليل بدقولي کوواکس و آسترازنکا که قرار بود ۴.۵ ميليون وارد شود و بعد شد ۳.۵ ميليون و قرار بود تا ۲۰ اسفند وارد شود، اما نشد. امروز مي‌دانيم که بارنامه آن را صادر کردند و اگر اين بسته وارد شود، تا يکي دو هفته ديگر اميدواريم اين گروه‌ها را تمام کنيم و وارد واکسيناسيون گروه‌هاي بعدي شويم.

فعلا مجوزي براي واردات واکسن از سوي بخش خصوصي صادر نشده

وي درباره واردات واکسن از سوي بخش خصوصي نيز گفت: وزارت بهداشت اعلام کرده که واکسن‌هاي خارجي که وارد کشور شود را مي‌خريم و آنها را توزيع مي‌کنيم. اين در عمل اجرا مي‌شود. از نظر فرهنگي برايمان قابل قبول نيست که کسي که پول دارد واکسن بزند و کسي که پول ندارد، واکسن تزريق نکند. فعلا مجوزي براي واردات واکسن از سوي بخش خصوصي صادر نشده و اين واکسن هم خيلي قابل آوردن نيست. بايد توجه کرد که هند بالاترين توليدکننده واکسن دنياست و بالاترين توليدکننده واکسن آسترازنکا و اکثر واکسن‌هاي کرونا است، اما تاکنون توانسته تنها ۴.۵ درصد مردمش را واکسينه کند. روسيه که سه واکسن توليد کرده نيز ۴.۵ درصد از جمعيتش را واکسينه کرده است. چين زير ۴.۵ درصد از جمعيتش را واکسينه کرده است. در کل دنيا واکسيناسيون کرونا کند پيش مي‌رود. تا امروز در دنياي هفت ميليارد و ۷۹۰ ميليوني، ۶۳۷ ميليون واکسن توزيع شده است. يعني حدود هشت درصد که از اين هشت درصد، ۸۰ درصدش در ۱۰ کشور بوده است. تعداد کشورهايي که توانستند واکسيناسيون دو دوز را براي بيش از ۱۰ درصد از جمعيت‌شان انجام دهند، به ۱۰ کشور نمي‌رسد.

حريرچي همچنين اظهار کرد: واکسن در دنيا کم است. واکسن اصلي هم که در دنيا توزيع مي‌شود، فايزر و مدرنا است که آمريکا بالاي سر آن ايستاده و موضوع اصلا اقتصادي و انساني نيست، بلکه موضوع سياسي است. بي‌عدالتي محض وجود دارد. کانادا به ازاي يک نفر ۹ واکسن خريده است اما واکسيناسيونش زير ۱۰ درصد است.

براي واکسيناسيون کرونا آقازاده و ژن خوب نداريم

وي تاکيد کرد: در زمينه واکسيناسيون کرونا نه آقازاده و نه ژن خوب داريم، نه هيچ وي آي پي در اين زمينه وجود دارد. البته مثلا مصوب کرديم که براي ورزشکاران پارالمپيک‌مان واکسيناسيون انجام شود که استثنا است و براي مسئولان استثنايي نداريم.

آخرين وضعيت واکسن هاي کروناي توليد داخل

حريرچي درباره واکسن هاي کروناي داخلي نيز گفت: سازندگان داخلي به ما قول داده‌اند که واکسن انستيتو پاستور را از ارديبهشت، واکسن برکت را از اواخر خرداد و اوايل تير ماه داشته باشيم. در عين حال مهر ماه  براي واکسيناسيون جمعي اعلام شده که اميدواريم زودتر حاصل شود. تاکنون اقدامات فوق‌العاده‌اي انجام شده، اما گاهي برخي مواد جانبي واکسن بايد خريداري شود که موجب مشکلاتي است. در دنيا هم برخي واکسن‌ها نمي‌توانند تعهداتشان را عملي کنند و وسيع واکسن تزريق کنند، زيرا زيرساخت و مواد ندارند. هيچگاه قرار نبوده که چند ميليارد واکسن در دنيا توليد شود. تاکنون اقدامات فوق‌العاده‌اي در کشور انجام شده و اميدواريم ادامه يابد. محققين ما تلاش مضاعفي مي‌کنند.

وي که در يک برنامه تلوزيوني صحبت مي‌کرد، درباره وضعيت مترو و اتوبوس نيز گفت: شايد برخي دوستان فکر مي‌کنند براي اصلاح مربوط به حمل و نقل عمومي کاري از دستشان ساخته نيست. راه حل مشکل مترو، افزايش تعداد واگن‌ها و خطوط است. راه حل مشکل اتوبوس، توصيه نيست. اقشاري که از مترو استفاده مي‌کنند، آن هم در شرايط کرونايي به اين معني است که نمي‌توانند پول تاکسي بدهند. نمي‌توانيم مردم را تقبيح کنيم. زيرا انتخابي ندارند. مانند صف مرغ است که جگر ما را آتش مي‌زند. آدم ۷۰ ساله بازنشسته بايد شش ساعت در صف مرغ بايستد. اين افراد مجبورند و گزينه ديگري ندارند. متروي تهران در روز تعطيل رسمي ۲۰۰ هزار نفر را سوار مي‌کند. در روزهاي عادي تا يک ميليون سوار مي‌کند. مگر چند درصد مردم ماشين دارند که روي طرح ترافيک صحبت کنيم؟ سال گذشته طلايي‌ترين زمان ما براي قطع زنجيره دو هفته عيد نوروز بود و توانستيم کنترل کنيم و ارديبهشت به ۳۵ مرگ رسيديم. امسال هم مي‌توانستيم روي تعطيلات نوروز سوار شده و بسياري از مشکلات را حل کنيم اما متاسفانه نتوانستيم از اين فرصت طلايي استفاده کنيم و حتي تشديد شد. براي ماه رمضان هم تمهيداتي داريم و در شهرهاي نارنجي و قرمز انجام مراسم، دادن افطاري دسته‌جمعي و ... ممنوع است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره