نماد آخرین خبر

پیش‌بینی افزایش مرگ‌های کرونایی در روزهای آتی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پیش‌بینی افزایش مرگ‌های کرونایی در روزهای آتی

ايسنا/ اپيدميولوييست و رييس مرکز تحقيقات بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد انستيتو پاستور ايران با اشاره به روند بيماري کرونا در کشور، با بيان اينکه براي بروز موارد بستري به دو تا سه هفته زمان نياز است و براي بروز موارد مرگ و مير نيز حدود سه هفته تا يک ماه زمان قابل تصور است، گفت: بر اين اساس در نيمه دوم فروردين انتظار داريم که همچنان روند افزايشي موارد بيماري را داشته باشيم.  

دکتر احسان مصطفوي درباره وضعيت کرونا در کشور با توجه به حجم بالاي مسافرت‌هاي نوروزي و کاهش رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي، گفت: واقعيت اين است که در چند روز اخير متاسفانه هم شاهد افزايش موارد سرپايي ناشي از کرونا بوده‌ايم و هم افزايشي را در حوزه بستري در بخش‌هاي عادي و مراقبت‌هاي ويژه در کشور شاهد بوديم. البته هنوز اين روند افزايشي در حوزه مرگ و مير ناشي از کوويد-۱۹ اتفاق نيفتاده، اما افزايش در مرگ‌ها نيز در روزهاي آتي قابل پيش‌بيني است.

وي افزود: بايد توجه کرد که اين افزايش قابل پيش‌بيني بود و اتفاق عجيب و غريبي رخ نداده است؛ يعني با افزايش ديد و بازديدهاي عيد و افزايش سفرهاي نوروزي، که مخصوصا زمينه اي براي تماس هاي بيشتر با افرادي که تاکنون آلوده نشده بودند فراهم مي کرد، اين روند افزايشي پيش‌بيني مي‌شد. طي تعطيلات نوروز شاهد بوديم که افرادي که به طور خاص در يکسال گذشته با مراقبت‌هايي که انجام داده بودند، به کرونا مبتلا نشده بودند، بر اثر ديد و بازديدها و بعضا سفر، بستر ابتلا به بيماري براي‌شان فراهم شد و متاسفانه نتيجه آن افزايش موارد بيماري در کشور است.

مصطفوي ادامه داد: البته در حال حاضر گرچه شاهد افزايش موارد بيماري هستيم، اما نمي‌توان تحليل کرد که وضعيت بيماري در هفته‌هاي پاياني فروردين ماه و اوايل ارديبهشت ماه دقيقا به چه صورت خواهد بود و اين موضوع  نياز به تامل بيشتر دارد. در روزهاي آتي احتمالا مي‌توان قضاوت مناسب‌تري درباره شدت و مدت زمان روند افزايشي موارد بيماري داشت.

وي تاکيد کرد: يک فاصله زماني يک هفته‌اي براي بروز موارد سرپايي بيماري قابل تصور است. همچنين براي بروز موارد بستري به دو تا سه هفته زمان نياز است و براي بروز موارد مرگ و مير نيز حدود سه هفته تا يک ماه زمان قابل تصور است. بر اين اساس در نيمه دوم فروردين انتظار داريم که همچنان روند افزايشي موارد بيماري را داشته باشيم.  

مصطفوي درباره بروز موج چهارم در کشور با غلبه سويه انگليسي بيماري نيز گفت: واقعا هنوز زود است که بخواهيم قضاوت کنيم که آيا موج چهارم اتفاق افتاده يا خير و بنده اطلاعي ندارم که غلبه بيماري با چه سويه‌اي بوده است. البته از اين نظر که سرايت‌پذيري واريانت انگليسي از واريانت معمول در گردش در کشور قاعدتا بيشتر است، در گذر زمان انتظار داريم که واريانت انگليسي به عنوان واريانت غالب در مناطقي از کشور و يا اکثر نقاط کشور تبديل شود، همانطور که در بعضي از مناطق ديگر دنيا هم اين اتفاق افتاد.

مصطفوي گفت: حال اينکه نتيجه غلبه واريانت انگليسي آيا بروز موج چهارم سهمگيني در کشور خواهد بود يا خير، نياز به گذر زمان بيشتري دارد تا ببينيم که روند اپيدمي به چه صورت پيش خواهد رفت. در حال حاضر به نظر مي‌رسد که آنچه که از موج‌هاي اپيدمي در کشور شاهديم، افزايش موارد بيماري به ويژه در شهرهاي کوچک‌تر و مناطقي است که در موج‌هاي قبلي اپيدمي کمتر متاثر شده بودند، اما در عين حال افزايش موارد بيماري در روزهاي اخير، مخصوصا در شهرهايي مانند تهران، اصفهان و شيراز نياز به توجه بيشتر در روزهاي آتي دارد تا بتوان تفسير مناسب‌تري درباره آن ارائه داد.

وي تاکيد کرد: مسلما يکي از مهمترين ابزارهاي کنترلي اپيدمي در شرايط حاضر واکسيناسيون، به خصوص افراد پرخطر، است که در حال حاضر به دلايلي اين اقدام پيشگيرانه به کندي پيش مي رود که اميدواريم تسريع شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar