نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

عضو ستاد مبارزه با کرونا: اراده‌ای برای تامین واکسن خارجی وجود ندارد

منبع
رکنا
بروزرسانی
عضو ستاد مبارزه با کرونا: اراده‌ای برای تامین واکسن خارجی وجود ندارد

رکنا/ عضو کميته علمي ستاد ملي مبارزه با کرونا با تاکيد بر اين که اين کميته در يک ماه گذشته تشکيل جلسه نداده است، عنوان کرد: به نظر مي رسد اراده کافي براي تامين واکسن هاي خارجي کرونا و يافتن مبدأهاي گوناگون براي واردات اين واکسن ها وجود ندارد.

در شرايطي که موج چهارم کرونا هر روز تعداد بيشتري از شهرهاي ايران را فرا مي گيرد، يکي از اعضاي کميته علمي ستاد ملي مبارزه با کرونا تاکيد کرد که در يک ماه گذشته اين کميته تشکيل جلسه نداده است. اين در حالي است که مردم از اين کميته انتظار دارند که براي اعمال محدوديت هاي شديد در تهران و ساير شهرها به ستاد ملي فشار وارد کند.

شيوع موج چهارم کرونا زير سايه بي برنامگي کميته علمي
«تهران وارد پيک چهارم کرونا شده است.» اين خبري است که همين امروز نادر توکلي، معاون درمان ستاد مبارزه با کروناي استان تهران اعلام کرد و هشدار داد که بحران شديد کرونا در هفته هاي سوم و چهارم فروردين در راه است.

ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت نيز دو روز پيش تاکيد کرد که به طور قطع ايران وارد موج چهارم کرونا شده است و در چند هفته آينده روند موارد سرپايي، بستري و مرگ ناشي از کرونا صعودي خواهد شد.

همچنين آمارهاي رسمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از اين حکايت دارد که تعداد شهرهاي نارنجي و قرمز کرونايي در کشور از 28 اسفند تا 14 فروردين بيش از 4.3 برابر شده است؛ به نحوي که در روز 28 اسفند، 9 شهر ايران از نظر وضعيت شيوع کرونا قرمز بود و 31 شهر نيز رنگ نارنجي داشتند، اما روز گذشته 47 شهر ايران در وضعيت نارنجي قرار داشتند و 126 شهر نيز وضعيت قرمز را تجربه مي کردند.

اما نکته عجيب اين است که با وجود همه اين هشدارها و آمارهاي خطرناک درباره شيوع کرونا در ايران، در يک ماه گذشته «کميته علمي ستاد ملي مبارزه با کرونا» اصلا تشکيل جلسه نداده است. اين خبري است که امروز دکتر پيام طبرسي، يکي از اعضاي اين کميته به رکنا داد و گفت: کميته عملي ستاد ملي مبارزه با کرونا حدود يک ماه است که تشکيل جلسه نداده است.

وضعيت کنوني تهران حاصل تصميم گيري هاي مسئولان ستاد ملي است
رئيس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري البته در ادامه صحبت هاي خود بر اين نکته تاکيد کرد که اعضاي کميته عملي در گفت و گوهاي رسانه اي خود بارها بر لزوم اعمال محدوديت ها تاکيد کرده اند، اما صحبت هاي ما اعضاي اين کميته تاثير زيادي بر تصميم گيري هاي مسئولان ستاد ملي ندارد.

طبرسي در اين باره تصريح کرد: اکنون کساني که در ستاد ملي مبارزه با کرونا راس کار هستند بايد نسبت به اعمال محدوديت ها تصميم گيري کنند و اين افراد بايد به مردم پاسخگو باشند.

وي افزود: وضعيت کنوني تهران و ساير شهرها حاصل تصميم گيري هاي اين عزيزان است و آنها بايد توجيه کنند که با چه مستنداتي جلوي مسافرت هاي نوروزي را نگرفتند و با تاخير زياد درباره اعمال محدوديت ها تصميم گيري مي کنند.

شوخي مسئولان با کرونا و مردم
عضو کميته علمي ستاد ملي مبارزه با کرونا به صحبت هاي مسئولان ستاد کروناي استان تهران درباره اين که به زودي قرار است درباره دورکاري کارمندان و اعمال محدوديت هاي شديد در اين استان تصميم گيري شود نيز اشاره کرد و گفت: اين شيوه تصميم گيري براي پايتخت به يک شوخي شيبه است، زيرا اکنون که وارد پيک تازه کرونا شده ايم و بيمارستان ها هم پر شده اند، تازه مي خواهند درباره اعمال محدوديت ها تصميم گيري کنند.


وي در ادامه تاکيد کرد: چند روز است که پيک چهارم کرونا در کشور آغاز شده، اما وضعيت ترددها در اتوبوس، مترو و سطح شهر مانند شرايط عادي است. اين شرايط بسيار خطرناک است و قطعا به تشديد بيماري دامن خواهد زد. اين در حالي است که در ايام نوروز نيز وزارت بهداشت تاکيد کرد که بايد جلوي همه مسافرت ها گرفته شود، اما اين اتفاق نيفتاد و اکنون کنترل موج جديد کرونا بسيار دشوار شده است.

واکسيناسيون کند؛ موج کرونا سريع
موج چهارم همه گيري کرونا در ايران با تشديد شيوع نسخه انگليسي اين ويروس در شرايطي آغاز شده است که سرعت واکسيناسيون عمومي عليه کرونا در کشورمان بسيار کند پيش مي رود. به نحوي که بر اساس اعلام رسمي وزارت بهداشت، با وجود اين که تا کنون 500 هزار دوز واکسن روسي کرونا وارد کشور شده و ايران از کشورهاي ديگري هم اقدام به خريد واکسن کرونا کرده است، ولي تا روز 9 فروردين تنها 161 هزار دوز واکسن در ميان کادر درمان توزيع شده بود و هنوز آمار جديدتري در اين زمينه اعلام نشده است.

طبرسي درباره علت هاي مختلف کند بودن روند واکسيناسيون عليه کرونا اظهار داشت: در اين زمينه بايد به سه دليل کلي توجه داشت. نخست اين که واکسن به صورت کلي در جهان کم است و با توجه به مشکلات تحريم، واکسن هاي موجود نيز با تاخير وارد کشور مي شود. دوم اين که به نظر مي رسد اراده کافي براي تامين واکسن هاي خارجي کرونا و يافتن مبداهاي گوناگون براي واردات اين واکسن ها وجود ندارد و سوم اين که توليد انبوه واکسن هاي داخلي کرونا نيز امري زمان بر است.

سياست جلوتر از کرونا

رئيس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري البته اين شائبه را که دولت قصد دارد تا زمان توليد انبوه واکسن هاي داخلي، روند واکسيناسيون عمومي عليه کرونا را به کندي پيش ببرد رد کرد و گفت: کند پيش رفتن روند واکسيناسيون کرونا بيشتر به گرفتاري هاي کاري و مشغله هاي مسئولان تصميم گير در اين زمينه بازمي گردد.

طبرسي در ادامه تصريح کرد: البته هيچ چيز نبايد از همه گيري کرونا براي مسئولان کشور مهمتر باشد، ولي متاسفانه همواره مسائل سياسي جزو اولويت هاي تصميم گيري مديران قرار مي گيرد.

وي به صحبت هاي اخير مسئولان کشور درباره احتمال شکسته شدن بن‌بست برجام در آينده نزديک نيز اشاره کرد و ادامه داد: به نظر مي رسد اگر در هفته هاي آينده گشايشي در برجام حاصل شود، سرعت واردات واکسن هاي خارجي افزايش مي يابد و مسيرهاي مسدود کنوني براي واردات واکسن باز مي شود.

مردم تحمل تاخير بيشتر در واکسيناسيون را ندارند
روند کند واردات واکسن هاي خارجي کرونا و توزيع اين واکسن ها در شرايطي رخ مي دهد که اخيرا دکتر مصطفي قانعي، رئيس کميته علمي ستاد ملي مبارزه با کرونا پيش بيني کرد که واکسيناسيون عمومي مردم عليه اين بيماري با اسفاده از واکسن هاي داخلي از شهريور يا مهر آغاز خواهد شد.

طبرسي اما زمان اعلام شده از سوي قانعي براي واکسيناسيون عمومي کرونا را بسيار دير توصيف کرد و گفت: متخصصان بهداشتي کشور بايد به مسئولان فشار وارد کنند که اين روند از خرداد يا تير آغاز شود، چون مردم ديگر تحمل تاخير بيش از اين در شروع روند واکسيناسيون را ندارند.

وي در پايان به توليد اولين واکسن ايراني کرونا از سوي بنياد برکت نيز اشاره کرد و اظهار داشت: بنياد برکت اعلام کرده است که مي تواند از خردادماه توليد انبوه واکسن را آغاز کند، اما توزيع عمومي اين واکسن منوط به دريافت مجوز از وزارت بهداشت است و معلوم نيست که اين وزارتخانه بتواند در همان ماه خرداد مجوزهاي مربوطه را صادر کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar