نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

تکلیف مسافران ترکیه چه می‌ شود؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تکلیف مسافران ترکیه چه می‌ شود؟

ايسنا/ وزير بهداشت در نامه‌اي خواسته مرزهاي هوايي و زميني ترکيه بسته شود. مديرکل امور مرزي وزارت کشور و سخنگوي سازمان هواپيمايي اما اجراي اين موضوع را به بررسي‌هاي بيشتر و تصميم ستاد ملي مديريت کرونا منوط دانسته‌اند. با اين حال رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي نظر ديگري درباره مسدود شدن مسير ترکيه دارد.

حرمت‌الله رفيعي مي‌گويد: به نظر مي‌رسد وزارت بهداشت نمي‌تواند شرايط را کنترل و مديريت کند و توپ را به زمين ديگري مي‌اندازد و سفر را به عنوان گزک دست گرفته است. اگر اين وزارتخانه نگران انتقال بيشتر بيماري از خارج کشور است، چرا به پروازهاي شلوغ داخلي توجه نمي‌کند؛ تعداد پروازها و مسافران کيش به هيچ‌وجه با ترکيه قابل مقايسه نيست.
 
او با اشاره به کاهش سفر و پروازهاي ترکيه، اظهار مي‌کند: در حالت عادي بين ايران و ترکيه هفتگي ۲۰۰ فروند هواپيما مجوز پرواز دارند که در تعطيلات نوروز امسال، برخلاف سال‌هاي گذشته نه تنها مجوز اضافه‌اي براي پروازهاي اين مسير صادر نشد که تعداد پروازهاي بين ايران و ترکيه از حدود ۲۸ به ۵ پرواز در روز رسيد. چطور فکر مي‌کنند حجم سفر در مسير ترکيه زياد شده است!؟
 
رفيعي مي‌گويد: بهتر است براي متقاعد کردن مردم از آمارهاي درست استفاده کنيد. يک گزارش و آمار دقيق ارائه دهيد که يک بيمار مبتلا به ويروس جهش‌يافته و يا کوويد ۱۹ در بين مسافران ترکيه بوده است. وزارت بهداشت اين آمارهايي را که مي‌دهد در کجا ثبت کرده است؟ آيا دوائر نظارتي به آن دسترسي دارند؟ ما که به عنوان آژانس‌دار به سامانه‌اي که آمار افراد مبتلا در آن ثبت شده باشد دسترسي نداريم.
 
او اضافه مي‌کند: چرا وقتي از مسافر خروجي و ورودي تست منفي مي‌خواهند و يا قانون قرنطينه را برقرار کرده‌اند، اين همه نگراني دارند؟ مگر اين‌که کنترل مسافران در مرزها دچار مشکل باشد. در بيشتر کشورها با همين قوانين، ترددهاي بين‌المللي در حال انجام و تحت کنترل است.
 
او در پاسخ به اين سوال که در صورت لغو پروازها تکليف مسافراني که بليت يا تور خريده‌اند، چه خواهد شد، با سياست مسدود کردن مرزها مخالفت کرد و خواستار تشديد نظارت‌ها شد و در ادامه گفت: مسافر ايراني با هر دستوري که داده مي‌شود فقط متحمل دلهره و نگراني شده است. قطعا مسدود شدن مسير ترکيه بسياري از مسافران ايراني را دچار سرگرداني و بلاتکليفي مي‌کند.
 
ترکيه از جمله مسيرهاي پرتردد خارجي ايران محسوب مي‌شود که سفر به آن تنها جنبه تفريحي ندارد. با توجه به حجم سرمايه‌گذاري شهروندان ايراني در اين کشور براي خريد خانه، تردد به ترکيه در اين سال‌ها و تا پيش از همه‌گيري کرونا افزايش قابل توجهي داشته است. از طرفي، با توجه به محدود شدن پروازهاي بين‌المللي ايران از سال ۹۸ بسياري از مسافران از مسير ترانزيتي ترکيه براي دسترسي به مقصد مورد نظر استفاده مي‌کنند. علاوه بر اين، با توجه به فعال نبودن سفارتخانه‌هاي برخي کشورهاي خارجي در ايران، شهروندان ايراني به ناچار براي پيگيري امور تحصيلي، اداري و مهاجرتي از طريق سفارتخانه‌هاي مقيم در ترکيه اقدام مي‌کنند.
 
با اين وجود، شدت جهش ويروس کرونا از هفته گذشته در ترکيه براي ايران به عنوان همسايه شرقي اين کشور نگران‌کننده شده است. خبرگزاري آناتولي در خبري از وزير بهداشت ترکيه نقل کرده که آمار مبتلايان به انوع جهش‌يافته کرونا در اين کشور درحال افزايش است و اين آمار ۷۵ درصد کل مبتلايان را تشکيل مي‌دهد. بر همين اساس، مقررات قرنطينه در بسياري از شهرهاي ترکيه تمديد شده است.
 
۱۰ فروردين، عليرضا وهاب‌زاده ـ مشاور وزير بهداشت ـ با اشاره به اين وضعيت، در توئيتر نوشت: سراسر شهرهاي ترکيه در وضعيت قرمز است، اما هم پروازها به اين کشور ادامه دارد و هم تورهاي گردشگري برقرار است. گردشگران و مسافران به اين همسايه شمال غربي کشورمان مي‌توانند ناقل ويروس کشنده کروناي انگليسي به داخل کشور باشند.
 
يک روز پس از آن، سعيد نمکي ـ وزير بهداشت ـ در نامه‌اي به وزير کشور و فرمانده قرارگاه عملياتي ستاد کرونا درخواست کرد: با توجه به شيوع گسترده بيماري کوويد ۱۹ در کشور ترکيه با ويروس موتاسيون‌يافته، اياب و ذهاب از طريق مرزهاي هوايي و زميني با کشور مذکور به مدت يک هفته متوقف شود.
 

نمکي گفت: شهروندان ايراني که در ترکيه به سر مي‌برند و قصد ورود به کشور را دارند و همچنين اتباع کشور ترکيه که در ايران بوده و قصد خروج از کشور را دارند، مي‌توانند با رعايت پروتکل‌هاي مربوطه و انجام تست PCR و اطمينان از عدم آلودگي اقدام به ورود و خروج کنند.
 
حسين قاسمي، مدير کل امور مرزي وزارت کشور و دبير کميته امنيتي اجتماعي و انتظامي ستاد ملي مديريت کرونا در پاسخ به اين درخواست، از بررسي همه‌جانبه پيشنهاد وزارت بهداشت مبني بر اعمال محدوديت‌هاي بيشتر در مرز با يک همسايه غربي در کميته امنيتي اجتماعي و انتظامي ستاد ملي و ارائه گزارش جامع آن براي تصميم‌گيري نهايي به ستاد ملي مديريت کرونا خبر داده است.
 
مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي هم با گذشت پنج روز از درخواست وزير بهداشت خبر داده که پروازهاي ترکيه طبق برنامه در حال انجام است و برنامه‌اي براي قطع پروازها بين ايران و ترکيه تا زمان ابلاغ رسمي ستاد مبارزه با کرونا وجود ندارد.
 
او گفته که قرار است در جلسه آتي ستاد مبارزه با کرونا موضوع قطع پروازها بررسي شود، در صورتي که ستاد برنامه قطع پروازها را ابلاغ کند پرواز شرکت‌هاي هواپيمايي در مسير ترکيه لغو خواهد شد.
 
ابوالقاسم جلالي، معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي نيز گفته است: تا کنون درخواستي مبني بر توقف پروازهاي ترکيه به دست ما نرسيده است، اما در صورتي که از سوي ستاد ملي مقابله با کرونا درخواستي مبني بر توقف يا ممنوعيت پروازهاي خارجي يا داخلي شود، به سرعت آن را اعمال خواهيم کرد.

 
اين نخستين‌بار نيست که ويروس کرونا عامل مسدود شدن مرز مشترک ايران و ترکيه مي‌شود. ترکيه همزمان با شيوع ويروس کرونا از اسفندماه ۹۸ تا اواسط سال ۹۹ چندين‌بار مرز هوايي و زميني با ايران را مسدود کرد و حتي پس از باز شدن مرز هوايي، تا مدت‌ها نسبت به بسته ماندن مرز زميني به بهانه ويروس کرونا اصرار داشت. در دي‌ماه ۹۹ نيز با شناسايي ويروس جهش‌يافته در بسياري از کشورها،  قوانين سفر به ترکيه هم کمي محکم‌تر شد؛ شهروندان خارجي از جمله ايراني‌ها براي سفر به اين کشور به ارائه گواهي منفي تست کرونا تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز ملزم شدند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره