برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

سفر زیارتی به عراق در «طوفان کرونا»

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سفر زیارتی به عراق در «طوفان کرونا»

ايسنا/ درحالي که ستاد ملي مقابله با کرونا، تردد با عراق را عامل اصلي سرايت ويروس جهش‌يافته کرونا به ايران دانسته و اين تردد را محدود کرده، اما برخي گروه‌ها با وعده دعوتنامه و ويزا مردم را براي سفر زيارتي به اين کشور تشويق کرده و کاروان اعزام مي‌کنند.

سفر زيارتي به عتبات عاليات از يک سال پيش، همزمان با همه‌گيري ويروس کرونا با هماهنگي دولت عراق متوقف شد. عراق حتي در اربعين گذشته، از ورود زائران خارجي به اين کشور جلوگيري کرد. با اين حال، سازمان حج و زيارت در سال ۹۹ اعلام کرد به دنبال مطالبه‌اي که در کشور براي انجام سفر زيارتي به عتبات عاليات وجود دارد، طرحي را براي برقراري دوباره اين سفرها با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي به دولت عراق پيشنهاد کرده که مقامات دو کشور براي ازسرگيري اين سفرها هنوز به توافق نهايي نرسيده‌اند.

رييس سازمان حج و زيارت که مسؤول اعزام رسمي کاروان‌هاي زيارتي به عراق است، در بهمن‌ماه ۹۹ اعلام کرد که جلسه‌اي با وزير بهداشت و معاونان اين وزارتخانه برگزار شد و موافقت کلي وي با اعزام زائران به صورت محدود و بر اساس پروتکل‌هاي بهداشتي دريافت شد، اما اين موضوع در مرحله بعد به موافقت کميته امنيتي و اجتماعي ستاد ملي کرونا موکول شد که کليات آن در اين کميته مصوب شد و منتظر مصوبه ستاد ملي کرونا هستند. ضمن اين‌که مذاکرات براي از سرگيري اعزام‌ها در کميسيون مشترک ايران و عراق نيز صورت گرفته است.

سفير عراق در تهران نيز دي‌ماه ۹۹ در ديداري که با نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و رييس سازمان حج و زيارت داشت، آمادگي خود را براي صدور رواديد براي کاروان‌هاي زيارتي که در آينده در قالب سازمان حج و زيارت براي سفر به عراق ساماندهي خواهند شد، اعلام کرد و گفت که شهرهاي زيارتي در عراق براي استقبال از زائران ايراني مشکلي ندارند و در انتظار توافقات ميان مراجع ذي‌ربط در دو کشور هستند.

دولت عراق از اسفندماه سال ۹۸ با بستن مرزهاي زميني و محدود کردن پروازهاي بين‌المللي، صدور ويزا را در ايران و چند کشور ديگر متوقف کرده است. با اين حال، برخي افراد با وعده دعوتنامه و ويزا، مردم را تشويق به سفر زيارتي مي‌کنند و با انتشار تصاوير زائراني که از ايران راهي عتبات عاليات شده‌اند، سعي دارند نشان دهند مرزها باز بوده و امکان سفر زيارتي بدون محدوديت و ممانعت وجود دارد.

در يکي از شهرهاي زيارتي ايران، گروهي که مدعي‌اند دفتر زيارتي دارند، با تبليغ سفر عتبات عاليات، براي حضور زائران در شب‌هاي قدر، اقدام کرده‌اند که بنا بر اظهارات‌شان، مدت‌ها است با دعوتنامه، ويزا مي‌گيرند و زائر به عراق اعزام مي‌کنند.

هزينه سفري ۱۰ تا ۱۲ روزه با اين گروه ۳۳۰ دلار و معادل آن حدود هشت ميليون تومان اعلام شده است. تاکيد شده که اعزام‌ها از طريق دعوتنامه و با دريافت موافقت‌نامه انجام مي‌شود. ايسنا در تماس با يکي از عوامل اين گروه که مدعي شد مجري تور زيارتي است، مطلع شد کاروان آن‌ها براي شب‌هاي قدر تکميل ظرفيت شده و آماده حرکت است و سفر بعدي آن‌ها در خردادماه انجام خواهد شد. اين شخص براي جلب اطمينان حتي پيشنهاد مي‌دهد شماره تماس زائراني را که قبلا با اين گروه به عراق اعزام شده‌اند در اختيار قرار دهد.

آن‌ها مدعي‌اند اين سفرها را با دريافت موافقت‌نامه و ويزا انجام مي‌دهند و هزينه‌اي که زائر مي‌پردازد، شامل دعوتنامه با اعتبار ۱۵ روز، مجوز ورود به عراق از وزارت خارجه، بهداشت و گردشگري عراق، ويزاي زيارتي، اسکان در هتل همراه با صبحانه، ناهار، شام و حمل‌ونقل داخل عراق است و هزينه جابه‌جايي تا مرز و بليت هواپيما را زائر بايد جداگانه پرداخت کند که مبلغ آن تا مرز مهران با قطار يا اتوبوس حدود يک ميليون تومان اعلام شده است و قيمت بليت نيز به نرخ روز دريافت مي‌شود.

هزينه تست کرونا، عوارض خروج از کشور و بيمه نيز به عهده زائر گذاشته شده است.

عليرضا رشيديان ـ رييس سازمان حج و زيارت ـ به تازگي و پس از آن‌که وزارت بهداشت سفرهاي زيارتي را عامل سرايت ويروس جهش‌يافته به ايران دانسته بود، از اعزام زائران به عتبات عراق بدون رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي انتقاد کرده و گفته بود: متاسفانه اين روزها شاهد هستيم شماري از هموطنان از طريق برخي افراد به صورت کاروان آزاد به عتبات عاليات اعزام مي‌شوند، در حالي که سازمان حج و زيارت بارها به صورت رسمي اين موضوع را به مسؤولان مربوطه اطلاع داده و از آن‌ها خواسته است براي رفع دغدغه‌هاي بهداشتي، سفرهاي زيارتي را با رعايت تمام ضوابط اعلام‌شده انجام دهيم، اما آن‌ها با اين موضوع مخالفت کرده‌اند.

او همچنين اظهار کرده بود که پيش از آغاز موج چهارم کرونا در کشور، دستورالعمل‌هاي بهداشتي سفرهاي زيارتي تهيه و به وزارت بهداشت ارائه شد. مذاکراتي هم با طرف عراقي داشتيم که قرار شد در صورت موافقت ستاد ملي مبارزه با کرونا و با رعايت تمام شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي، سفرهاي زيارتي را به صورت محدود انجام دهيم، اما متاسفانه اين موضوع محقق نشد

عراق تاکنون درباره برقراري دوباره سفرهاي زيارتي رسما اعلام نظر و يا موضع نکرده است. اما وزير بهداشت اواخر اسفندماه ۹۹ با وخيم شدن وضعيت استان خوزستان که مرز مشترک و پرترددي با عراق دارد، نسبت به سفرهايي که بين دو کشور بدون مجوز برقرار است، معترض شد و گفت: ما کي براي تردد از مرزها به سمت عتبات و برگشتش مجوز و اجازه داديم؟. چه کسي از من نامه دارد در اين زمينه. کدام يک از همکارانم با برخي از اين ترددها موافقت کردند؟ اتوبوسي مي‌آيد و آن را در مرز تست مي‌کنيم که فرد مثبت از آن بيرون مي‌آيد. اين فرد مثبت پياده مي‌شود و اتوبوس تا فلان شهرستان مي‌رود.

پس از اين اظهارات، مرزهاي زميني بين دو کشور از اواخر اسفند ۹۹ تا ۱۵ فروردين‌ماه به روي مسافران بسته شد که اين محدوديت تردد از مرزهاي زميني با موافقت وزير کشور و فرمانده قرارگاه عملياتي مبارزه با کرونا تا ۳۱ فروردين‌ماه تمديد شد.

پروازهاي دو کشور نيز بنا به گفته محمدحسن ذيبخش ـ سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري ـ هم‌اينک به صورت محدود و در شرايط ويژه و براي اتباع اين کشور برقرار است. با اين وجود کاروان‌هايي که براي سفر به عراق برنامه‌ريزي کرده‌اند، وعده استفاده از اين پروازها و سفر هوايي را داده‌اند.

وزير بهداشت عراق در هفته اول فروردين‌ماه از «طوفان کرونا» در اين کشور خبر داد. اين کشور به همراه ترکيه تا کنون بالاترين آمار شيوع ويروس جهش‌يافته کرونا را در ميان کشورهاي منطقه ثبت کرده‌اند. در عراق تاکنون حدود يک ميليون نفر تا به کوويد-۱۹ مبتلا شده‌اند که بيش از ۱۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره