برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آخرین جزئیات واکسن ایرانی و وارداتی کرونا

منبع
تسنيم
بروزرسانی
آخرین جزئیات واکسن ایرانی و وارداتی کرونا

تسنيم/ رئيس کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي آخرين وضعيت واکسن‌هاي وارداتي و توليد داخلي کرونا را تشريح کرد.

حسينعلي شهرياري در تشريح وضعيت سرعت واکسيناسيون در کشور، گفت: سرعت واکسيناسيون در کشور تا حدودي مطلوب بوده است و سيستم بهداشت و درمان متناسب با ميزان واکسن کرونايي که دريافت مي‌کنند برنامه‌ريزي مي‌کنند و انجام مي‌دهند و قطعاً اگر واکسن به‌ميزان کافي وجود داشته باشد و بخواهند به‌صورت عمومي واکسيناسيون انجام دهند مي‌توانند از ظرفيت سپاه و بسيج هم استفاده کنند.

وي با بيان اينکه سيستم بهداشت و درمان در زمان حاضر با توجه به ميزاني که واکسن وارد مي‌شود و در اختيارشان قرار مي‌گيرد تزريق مي‌کنند، افزود: از طرفي هم با توجه به اينکه واکسن کرونا 2دوزي است بنابراين از هر ميزان واردات بايد نصف آن تزريق شود و بقيه آن نيز براي افرادي که دوز اول به آنها تزريق شده نگهداري شود و نمي‌توان اين ريسک را کرد و تمام واکسن وارداتي را تزريق کرد؛ چرا که ممکن است دوز دوم وارد نشود که اين مسئله واکسيناسيون را دچار مشکل مي‌کند.

رئيس کميسيون بهداشت مجلس تصريح کرد: نکته ديگري که باعث نگراني است تجمع زياد براي واکسيناسيون است، چرا که در زمان اعلام به‌يک‌باره افراد زيادي به مراکز بهداشتي مراجع مي‌کنند که خود اين نيز باعث شيوع هرچه بيشتر ويروس مي‌شود، بنابراين بهتر است زمان اعلام واکسيناسيون بافاصله باشد تا در اين زمينه نيز مشکلي به‌وجود نيايد.

شهرياري با اعلام اينکه ميزان واکسن وارداتي کافي نيست، اضافه کرد: البته در اين زمينه اقدامات و همکاري‌هايي با کشور روسيه و چين براي واردات و توليد مشترک واکسن در داخل کشور انجام شده است.

وي با ابراز اينکه "واقعيتي که وجود دارد اين است که کشورهاي ديگر به ما واکسن نمي‌دهند"، يادآور شد: واکسن کرونا در زمان حاضر يک مسئله سياسي و حاکميتي است و اين گونه نيست که به‌راحتي بتوانيم واکسن وارد کنيم، براي مثال واکسني که قرار بود از هند وارد شود دادستان هندي مانع خروج آن شد و عنوان کرد که "مردم خودمان به آن نياز دارند".

رئيس کميسيون بهداشت مجلس ادامه داد: از سهميه 16 ميليون و هشتصد هزار دوز واکسن از پروژه کواکس که سازمان بهداشت جهاني براي ايران در نظر گرفته بود که بايد پيش از عيد تحويل ايران مي‌شد تنها حدود 800 هزار تا از آن يعني در حدود يک‌بيستم آن 2 هفته پيش وارد ايران شده است.

شهرياري با بيان اينکه دبيرکل سازمان بهداشت جهاني هم به همين خاطر عنوان کرد که بسياري از کشورهاي که واکسن توليد مي‌کنند مسائل حقوق بشري را رعايت نکردند، اظهار کرد: 8 کشور هستند که چندين برابر جمعيت خود واکسن ذخيره کرده‌اند و حدود 100 کشور هستند که تاکنون حتي يک دوز واکسن تزريق نکرده‌اند.

وي در پاسخ به اين پرسش که برخي در شبکه‌هاي اجتماعي عنوان مي‌کنند که روسيه نيز به قول خود براي ارائه 60 ميليون دوز واکسن به ايران عمل نکرده است، ‌گفت: اولاً قرار است روسيه اين 60 ميليون دوز واکسن را تا آذر ماه به ايران دهد؛ ثانياً قرار است اين ميزان با همکاري مشترک در داخل ايران توليد شود که در زمان حاضر در استان البرز توليد مشترک واکسن اسپوتنيک در حال انجام است.

نماينده زاهدان در مجلس با بيان اينکه در زمان حاضر فاز سوم تزريق واکسن مشترک ايران و کوبا (کووايران) هم در برخي از استان‌ها به‌صورت داوطلبانه آغاز شده است، ادامه داد: احتمالاً توليد واکسن کوايران از بقيه پروژه‌ها زودتر به توليد انبوه برسد و متأسفانه آماده‌سازي فاز سوم واکسن رازي ممکن است تا پايان شهريور طول بکشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar