نماد آخرین خبر

افزایش سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران به دلیل مهاجرت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
افزایش سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران به دلیل مهاجرت

ايسنا/ استاندار تهران بر ضرورت رصد جمعيت استان در برش‌هاي زماني مختلف با رويکرد آينده پژوهانه تاکيد کرد.
انوشيروان محسني بندپي در جلسه شوراي راهبردي جمعيت مشترک با وبينار تغييرات جمعيت ايران و جهان با اشاره به نقش مهم جمعيت در امر سياستگذاري و آينده نگري گفت: رصد کردن جمعيت در برش هاي زماني مختلف نقش مهمي در سياستگذاري بر مبناي رويکرد آينده پژوهانه دارد.
وي افزود: استان تهران با پيچيدگي و مشکلات خاصي مواجه است، از يک طرف به درجه‌اي از توسعه يافتگي دست يافتيم؛ از سوي ديگر اميد به زندگي و نرخ باروري در استان تهران پايين است. سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعيت استان اضافه مي شود که اين امر در نتيجه مهاجرت به استان است؛ همچنانکه طبق سرشماري سال ۹۵ جمعيت استان ۱۳ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر بوده و پيش بيني اين است که جمعيت استان در سال ۱۴۰۰ به بيش از ۱۴ ميليون نفر مي رسد.
بندپي ادامه داد: پراکندگي جمعيت در استان تهران نيز بسيار زياد است و جمعيت برخي شهرستان هاي استان معادل جمعيت يک استان است و پراکندگي جمعيت نامعقول است؛ چنانچه تراکم جمعيت در کشور ۵۰ نفر در کيلومترمربع، در استان تهران ۹۹۰ نفر و در شهرستان بهارستان ۱۰ هزار نفر در کيلومترمربع مي باشد.
وي تاکيد کرد: پنجره جمعيتي استان به اين صورت است که ميانگين جمعيت صفر تا ۱۴ سال در کشور ۲۴ درصد و تهران ۲۰.۳ درصد، جمعيت فعال در کشور ۶۹.۹ درصد و در تهران ۷۲.۳ درصد مي باشد. ميانگين جمعيت بالاي ۶۵ سال در کشور ۶.۱ درصد و در تهران ۷.۴ درصد مي باشد، اين در حالي است که اميد به زندگي زنان در کشور ۷۴.۳۸ سال و در تهران ۷۲ سال و اميد به زندگي در ميان مردان در کشور ۷۱.۷ سال و در تهران ۷۰ سال مي باشد. کمبود زيرساخت هاي بهداشتي در استان تهران مشهود است، در اين زمينه در کشور به ازاي هر يکهزار نفر يک خانه بهداشت و در استان تهران به ازاي هر ۲۲۰۰ نفر مي باشد؛ ميزان مراکز بهداشتي شهري در کشور به ازاي هر ۱۱ هزار نفر و در تهران به ازاي هر ۲۵ هزار نفر و مراکز بهداشتي روستايي به ازاي هر ۵۰ هزار نفر يک مرکز است.
استاندار تهران تصريح کرد: با توجه به اين کمبودها يکي از راهبردهاي مهمي که در شوراي برنامه ريزي استان مصوب شده اين است که هيچ يک از منابع مالي استان در زمينه تملک به سمت احداث بيمارستان و تجهيزات لوکس نرود؛ بلکه در زمينه زيرساخت هاي سلامت هزينه شود تا زمينه افزايش اميد به زندگي و تغيير نگرش جمعيتي فراهم شود. در زمينه بارورسازي زوج هاي نابارور بيمه ها بايستي پوشش بيمه اي گسترده داشته باشند.

محسني بندپي با اشاره به لزوم پويايي سند جمعيتي استان ادامه داد: بايستي برنامه خاصي را براي استان تهران با پيچيدگي هاي خاص طراحي کنيم تا شرايطي فراهم شود تا شاخص هاي اميد به زندگي در استان ارتقاء يابد. در زمينه کاهش طلاق نيز بايستي آموزش هاي پيش، حين و بعد ازدواج ارتقاء يابد تا ظرفيت نقدپذيري و تاب آوري افراد بالاتر برود. جمعيت جوان کشور جمعيت بانشاط و مولدي هستند که بايد برنامه ريزي درستي براي آنها انجام داد تا ارزش افزوده خوبي براي کشور فراهم کنند.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره