نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

آخرین وضعیت پرونده قتل بابک خرمدین

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آخرین وضعیت پرونده قتل بابک خرمدین

ايرنا/ رئيس بخش معاينات روانپزشکي اداره کل پزشکي قانوني استان تهران گفت: سازمان پزشکي قانوني هنوز در مورد وضعيت سلامت روان والدين بابک خرمدين هيچ‌گونه اظهار نظر رسمي و قطعي نکرده است.

دکتر مهدي صابري افزود: هفته گذشته پدر و مادر مرحوم بابک خرمدين به پزشکي قانوني منتقل شدند و معاينات و مصاحبه هاي اوليه با آن ها انجام شد از آن جايي که در آن زمان هنوز مشخص نبود آن ها از نظر وضعيت سلامت روان در زمان ارتکاب جرم در چه وضعيتي قرار داشته اند، توصيه شد در يکي از مراکز دانشگاهي تحت نظر باشند و آزمايش‌هاي لازم بر روي آن‌ها انجام شود.

وي اضافه کرد: در مصاحبه سرپرست دادسراي جنايي تهران به درستي نتيجه بررسي هاي اوليه مورد اشاره قرار گرفته است، اما متاسفانه طوري خبر انعکاس داده شد که بررسي هاي پزشکي قانوني به طور کامل به انجام رسيده و آن ها به لحاظ رواني، سالم تشخيص داده شده اند اين در حالي است که متعاقب آن در اين زمينه شبهاتي مطرح شد و بحث هايي به دنبال اين موارد در فضاي مجازي پيش آمد که لازم مي دانم به عنوان مسئول بخش معاينات روانپزشکي، پزشکي قانوني توضيحاتي در اين زمينه داده شود.

صابري تاکيد کرد: اين که پزشکي قانوني هنوز در مورد سلامت روان پدر و مادر بابک خرمدين اظهار نظر رسمي و قطعي نکرده است به اين دليل است که موضوع روان شناسي قتل هاي زنجيره اي (اصطلاحي که در مورد بيش از سه فقره قتل که با روش مشابه در طي زمان رخ مي دهد به کار مي رود) بسيار پيچيده است و بايد معاينات دقيق روان پزشکي و ارزيابي ها، آزمايش ها و آزمون هاي رواني مختلفي در زمينه آن انجام شود که همه اين موارد نيازمند صرف زمان کافي است و در يک زمان کوتاه اظهارنظر قطعي درباره اين گونه موارد ممکن نيست.

اين متخصص روانپزشکي گفت: هرچند در مصاحبه ها و بررسي هاي انجام شده اوليه مشخصاتي از ويژگي هاي شخصيتي و رواني متهمان به دست آمده اما بر اساس روال بررسي چنين پرونده هايي، بررسي‌هاي بيشتري در اين خصوص لازم است تا انجام شود.

صابري تصريح کرد: در ارزيابي هاي رواني متهمان، تشخيص بيماري رواني به دليل تاثير در تصميمات کيفري داراي اهميت است و دادستان در اين بخش از تحقيقات قضايي مي خواهد، بداند که آيا اختلالات رواني فرد به شدتي بوده که متهم در زمان ارتکاب جرم فاقد قوه تشخيص باشد و به عبارت ديگر شدت بيماري رواني به اين حد بوده که او بر رفتارش آگاه نباشد و مغايرت رفتار خود با قانون را درک نکند يا خير.

اين عضو هيات علمي سازمان پزشکي قانوني کشور گفت: حساسيت هاي موجود در چنين مواردي باعث خواهد شد که معاينات در اين زمينه طولاني باشد، روز گذشته دومين جلسه بررسي وضعيت رواني آن ها برگزار شد و در روند اين بررسي ها بايد ديد و به اين نتيجه رسيد که آيا اين مشکلات به حدي بوده است که قوه تشخيص آن ها را از بين ببرد؟ اين در حالي است که هنوز چيزي در مورد مسئوليت يا رفع مسئوليت کيفري آن ها محرز نشده، به همين دليل است که در اولين جلسه معاينه توصيه شده در يک مرکز روان پزشکي دانشگاهي بستري شوند و چنانچه به هر دليل اين امر ميسر نباشد، روانپزشکان قانوني قادرند با تکميل اطلاعات اخذ شده از منابع ديگر و انجام آزمايش هاي طبي و روان شناختي به نتيجه برسند که البته اين فرايند زمان بر خواهد بود.

صابري با اشاره به موضوع قتل هاي زنجيره اي "محمد بيجه" که در آن کودک و نوجوانان پسر ۱۲_ ۱۳ ساله را مورد تعرض قرار مي داد و به قتل مي رساند، گفت: اين مورد و موارد مشابه هم يک جنايت سريالي بود و در مورد آن بسيار بحث شد که در آن فردي که داراي انگيزه هاي بيمارگونه رواني بود و مشکلات واضح شخصيتي داشت به مجازات هم رسيد براي اين که صرفاً داشتن مشکلات رواني و شخصيتي رافع مسئوليت فرد نبوده و دليل بر اين نيست که فرد مرتکب جنايت شده ولي مجازات نشود.

وي به بيان يک مورد مشابه ديگر پرداخت و گفت: مثال ديگر خانمي بود به نام مهين در يکي از شهرستان ها که خانم هاي مسن را به عنوان قرباني انتخاب و با يک روش مشابه و خوراندن آبميوه مسموم آن ها را به قتل مي رساند و طلاهاي آن ها را سرقت مي‌کرد. همه اينها ممکن است ناشي از انگيزه هاي رواني و خيلي پيچيده باشد.

صابري ادامه داد: در مورد والدين بابک خرمدين بايد منابع اطلاعاتي درباره سابقه آن ها داشته باشيم و بررسي‌هاي تکميلي از نظر آزمايشات باليني و روان پزشکي بر روي آن ها انجام شود که ممکن است نياز به زمان بيشتري داشته باشد به همين دليل با تاکيد دادستاني سعي بر اين است که اين بررسي ها از جمله آزمايش هاي روانشناسي تا حد امکان با سرعت و در عين حال با دقت انجام شود.

وي تاکيد کرد : با توجه به سالخوردگي والدين بابک خرمدين احتمال آسيب هاي رواني و حتي اختلالات مغزي در آن ها وجود دارد و اين موضوع نيز مطرح است، اما قطعيتي در کار نيست تا نتيجه آزمايش ها مشخص شود.

صابري تصريح کرد: تاکيد ما در پزشکي قانوني بر اين است که برخلاف آنچه در جامعه شايع شد، پزشکي قانوني در يک مصاحبه روانپزشکي و در يک زمان کوتاه نمي تواند، تشخيص دهد که آن ها از سلامت روان برخور دارند و اين موضوع را نمي تواند، اعلام کند تا اين که بر اساس آزمايش هاي نهايي به نتيجه برسد.

بابک خرمدين کارگردان سينما، توسط پدر و مادرش در شهرک اکباتان به قتل رسيد. پدر بابک خرمدين در اعترافات خود، گفت: پسرم مجرد بود، به خاطر اختلافاتي که داشتيم صبح قتل (روز يکشنبه، ۲۶ ارديبهشت) او را با خوراندن مواد بيهوشي بيهوش کردم سپس با ضربات چاقو به قتل رساندم و براي خارج کردن جسدش آن را تکه تکه کرده و در نزديکترين سطل آشغال خياباني انداختم.

بابک خرمدين متولد ۱۳۵۳ در تهران و کارگردان سينما بود و برنده جايزه بهترين فيلم کوتاه داستاني براي «بور بيجاده رنگ» در جشنواره بين المللي فيلم آسا (فيلم هاي انسان دوستانه) ۱۳۸۸، برنده ديپلم افتخار بهترين کارگرداني براي فيلم “بور بيجاده رنگ” در پنجمين جشنواره بين المللي پروين اعتصامي۱۳۸۸، برنده جايزه بهترين کارگرداني و بهترين فيلمنامه و بهترين صدا براي فيلم “بور بيجاده رنگ” در ششمين جشنواره دانشجويي فيلم نهال (دانشگاه هنر) ۱۳۸۸ و نامزد بهترين تصوير برداري و تدوين را در کارنامه کاري خود ثبت کرده بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره