نماد آخرین خبر

ناگفته‌هایی از دلایل آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران

منبع
فارس
بروزرسانی
ناگفته‌هایی از دلایل آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران

فارس/ مديرعامل اسبق پالايشگاه تهران در مورد دليل وقوع حادثه در پالايشگاه تهران گفت: مخزن جمع آوري ضايعات نفتي سرد (2024-2)، 46 سال قدمت ساخت دارد و داراي 5  حلقه عمودي (Ring or course) است هر رينگ داراي ارتفاع 2.4 متر است و ارتفاع مخزن 12.2 متر و ظرفيت آن 22000 بشکه است. ضخامت استاندارد رينگ اول از پايين 9 ميليمتر، رينگ دوم 7.4 ميليمتر، رينگ سوم و چهارم و پنجم 6 ميليمتر است.

وي اظهار داشت: در سال 1386 پس از اورهال و بازرسي تست ضخامت سنجي واقعي، رينگ اول 8 ميليمتر، رينگ دوم 6.5 ميليمتر و رينگ سوم 5.8 ميليمتر و رينگ چهارم و پنجم بدون تغيير بوده است. در زمان حادثه نزديک به 14 سال از تعميرات اساسي مخزن گذشته و با توجه به وجود آب و سولفيد هيدروژن (H2s) در ورودي اين مخزن و همينطور خورندگي نفتاي حاصل فرايند تصفيه در واحد تصفيه گازوئيل (GHDS Wild Naphta) ، خورندگي بالايي(خورندگي 3b) دارد. مخازن در شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي هر 5 سال تعميرات اساسي مي‌شوند. پيشنهاد مي‌شود زمان تعميرات اساسي مخازن پالايشگاه تهران نيز به 5 سال کاهش يابد.

قديري گفت: با توجه به راه‌اندازي واحدهاي منطقه الف و ب شمالي در زمان حادثه به جهت سوراخ شدن لوله آب خنک‌کننده (cooling water) به نظر ميرسد که گازمايع  و يا مواد سبک داراي فشار بالا و گرم به مخزن وارد شده و باتوجه به خوردگي مخزن، توليد گسست در ديواره مخزن  (catastrophic rupture) مي‌کند.

وي افزود: ضخامت رينگ دوم و سوم در زمان حادثه در رنج 2.5 تا 3 ميليمتر بوده است. در اينجا بحث يکپارچگي مکانيکي و مديريت ايمني فرايند در بحث بازرسي، تعمير و نگهداري و راه اندازي در نظر گرفته نشده است. نکته مهم ديگر بحث مهم مديريت تغيير يا (Management Of Change or MOC) در نظر گرفته و پيش بيني نشده است که در اين حالت بايد ارزيابي ريسک انجام شده و خطرات مربوطه پيش بيني مي‌گرديد.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره